Nowe informacje ujawnione przez J.K. Rowling na portalu Pottermore na temat wszystkich tych elementów magicznego świata, które związane są z Hogwartem.
- A właściwie co to była za krew? - zapytał Dumbledore, przekrzykując bicie pięknego, starego zegara.
- Na ścianach? Smocza! - odkrzyknął pulchny czarodziej, bo właśnie w tej chwili z ogłuszającym zgrzytem i dzwonieniem u sufitu zawisł żyrandol.
Jeszcze tylko brzdąknęły wszystkie struny w pianinie i zalegla cisza.
- Tak jest, smocza - powtórzył czarodziej niefrasobliwym tonem. - Moja ostatnia butelka, a ceny są teraz niebotyczne. Ale wciąż zdatna do użytku.
Podszedł do kredensu i zdjął z niego kryształowy flakonik, badając jego zawartość pod światło.
- Hmm. Trochę przykurzona.
Według mitologii centaury to istoty, które posiadają tors mężczyzny i tułów konia. Prawdopodobnie pochodzą z Grecji, ale informacja ta nie jest ustalona. Żyły w lasach i górach Elis, Arkadii i Thessalii, a według niektórych przybyły do Scytii ze stepów południowej Rosji, Ukrainy i Kazachstanu. Obecnie żyją na całym świecie.
Mają 2- 2,5 metra wzrostu. Cenatury płci żeńskiej są smukłe, mają piękną, błyszczącą sierść, jednak widuje się je bardzo rzadko. Można powiedzieć, że ten, kto widział w życiu choć raz kobietę centaura, miał niezwykłe szczęście. Zazwyczaj przebywają one w jaskiniach lub w lesie, wychowując źrebaki.
Mężczyźni są umięśnieni, mają ostre rysy twarzy, szerokie klatki piersiowe oraz potężne ramiona.
Centaury osiągają dojrzałość w wieku około trzynastu lat, a najdłuższa linia życia wynosi mniej więcej pięćdziesiąt pięć lat, jednak rzadko któremu udaje się dożyć do takiego wieku, ponieważ często giną podczas jednej z licznych potyczek.
Starają się być neutralne, ale nigdy nie staną po stronie zła. Niechętnie stosują przemoc, chyba że w obronie własnej. Są biegłe w sztuce strzelania z łuku. Z kolei o ich umiejętnościach walki bronią ręczną można dyskutować. Jedni sądzą, że świetnie sobie z tym radzą, drudzy, że w ogóle tego nie potrafią. Uważa się także, że znają tajemnice wróżb i gwiazd oraz sztukę lekarską. Wielbią trunki, dlatego też w Iliadzie określane są jako "bestie". Pod wpływem alkoholu zmieniają się w gwałtowników i lubieżników.
Prawdą jest, że często nie potrafią zrozumieć naszego sposobu myślenia, więc najlepiej dogadują się z elfami oraz innymi leśnymi istotami. Jeśli chodzi o rozróżnianie czarodziejów od mugoli, to wydaje się, że nie widzą między nimi żadnej różnicy.
Są bardzo inteligentne, a największym z nich był Hejron.
Opiekują się naturą, najbardziej ukochały lasy. Gardzą towarzystwem obcych i dlatego rzadko można je spotkać. Są dumne, skryte w sobie i dzikie. Mają silnego ducha walki, na każdym kroku przejawiają swą honorowość. Rzadko pomagają ludziom, ponieważ uważają się za lepszych od innych.
Żyją w stadach, których liczebność waha się od dziesięciu do pięćdziesięciu osobników. Dowódcą stada jest najsilniejszy osobnik. Jeśli się zestarzeje, lub przegra pojedynek z innym centaurem, zostaje usunięty ze stada.
Obyczaje pogrzebowe centaurów uznają, że grób przykryty stertą kamieni powinien mieścić się przy dębie.
Jeśli chodzi o klasyfikację Ministerstwa Magii, otrzymały klasyfikację XXXX, dlatego, że należy odnosić się do nich z wielkim szacunkiem. Na własne życzenie otrzymały status "zwierząt". Nie odpowiadał im fakt, że musiały dzielić status "istoty" z wiedźmami i wampirami.
W Ministerstwie jest Biuro Łączności z Centaurami, ale żaden centaur nigdy z niego nie skorzystał. Jest żartobliwe określenie "zostać odesłanym do Biura Centaurów", co oznacza, że ktoś zostanie wkrótce zwolniony.
ZNANE CENTAURY:
-Firenzo- poznajemy go w I tomie, kiedy to ratuje życie Harry'emu Potterowi. W piątym tomie wraz z Sybillą Trelawney uczy wróżbiarstwa. Za ten czyn zostaje potępiony i wygnany z lasu przez swoich współbraci.
-Ronan- centaur o rudych włosach, z którym spotykamy się w HP i KF. Uważa, że pomoc ludziom przynosi centaurom hańbę.
-Zakała- kolejny konserwatysta wśród tej rasy. Potępia działanie Firenza i każdego innego centaura, który staje po stronie ludzi.
-Magorian- nie zgadza się z innymi centaurami. Darzy ludzi swego rodzaju sympatią. Poznajemy go w V tomie.
W V tomie wdały się w poważną kłótnię z Hagridem i miały zamiar usunąć Graupa, jego brata z Zakazanego Lasu. Kiedy Hermiona wyznała im, że chciała, aby jej pomogły w uwolnieniu się od dyrektorki, obraziły się. Jednak gdy Dolores Umbridge nazwała je mieszańcami, wściekły się i porwały ją w głąb lasu, spełniając tym samym prośbę dziewczyny.
Natomiast w VI tomie uczestniczyły w pogrzebie Dumbledore'a. Oddały mu hołd, wysyłając w powietrze deszcz strzał.
W VII tomie brały udział w bitwie o Hogwart, stając po stronie obrońców. Kiedy Hagrid wynosił "martwego" Harry'ego z Zakazanego Lasu, przyglądały się pochodowi beznamiętnie.
Kiedy jednak Voldemort podpalił Tiarę Przydziału na głowie Neville'a, wdarły się do zamku i zaatakowały śmierciożerców. Starły się wówczas także z olbrzymami. Ci, którzy jako pierwsi zaatakowali, to Ronan, Zakała i Magorian.
Choć centaury występowały rzadko, miały ogromny wpływ na wydarzenia w Hogwarcie.
Dom:Hufflepuff Ranga: Dziedzic Hufflepuff Punktów: 6158 Ostrzeżeń: 2 Komentarzy: 483 Data rejestracji: 26.08.08 Medale: Brak
Ładnie, ładnie, ja bym tyle z siebie nie wykrzesała ; p Dużo tego jak na taki temat. Ladnie, bezbłędnie, spodobalo mi się. Potrzebne informacje napisane. Super. W.
Mnie również bardzo podoba się artykuł. Błędów nie widać, treść porządna, jest dość długi. Nie mam żadnych zastrzeżeń. Oby takich artykułów było jak najwięcej . Oczywiście dają "W" bo jakże by inaczej .
Dom:Slytherin Ranga: Członek Wizengamotu Punktów: 1476 Ostrzeżeń: 0 Komentarzy: 171 Data rejestracji: 30.01.10 Medale: Brak
Bardzo ładny artykuł, już po wstępie można dostrzec, że jest on na wysokim poziomie. Wszystkie informacje o centaurach zostały bardzo dokładnie napisane, o wielu z nich nie miałem pojęcia. Artykuł bardzo przypadł mi do gustu, widać włożony wkład pracy . Rewelacja. Oczywiście ''W''.
Dom:Ravenclaw Ranga: Goblin Punktów: 30 Ostrzeżeń: 0 Komentarzy: 7 Data rejestracji: 23.04.10 Medale: Brak
ja uwielbiam centaury są świetne bo nie dość że są pół końmi a konie to moje ulubione zwierzęta to jeszcze są pół ludźmi i najlepiej strzelają z łuku a łucznictwo to mój ulubiony sport i centaury są w mojej ulubionej serii filmów "Opowieści z Narnii" w ang. "The chronicles of Narnia
Dom:Ravenclaw Ranga: Goblin Punktów: 34 Ostrzeżeń: 0 Komentarzy: 15 Data rejestracji: 26.04.10 Medale: Brak
Centaury naprawdę są miłe ale w książce Harry Potter i Zakon feniksa nie chciały wpuścić Hagrida do lasu i to przyjazne nie było więc aż tak dobrymi przyjaciółmi nie są.
Dom:Gryffindor Ranga: Goblin Punktów: 35 Ostrzeżeń: 0 Komentarzy: 8 Data rejestracji: 04.08.10 Medale: Brak
Łoo... Ale to długie
Centaury nie przypadły mi za bardzo do gustu, ale muszę przyznać, że mają klasę
W artku nie dopatrzyłam się błędów, zawiera dużo informacji i tak dalej. Szkoda tylko, że nie ma zdjęcia!
A właśnie, krzychoziomal, nie ładnie spamować!
Daję Wybitniacha~
Dom:Hufflepuff Ranga: Uczestnik TT Punktów: 239 Ostrzeżeń: 0 Komentarzy: 8 Data rejestracji: 27.11.10 Medale: Brak
Uwielbiam te stworzenia! Czytając artykuł, aż uśmiech cisnął się na usta.
Są to zwierzęta dostojne, silne i niezwykle mądre.
Zawsze czytałem, z wielkim zainteresowaniem, wątki zawierające informacje o centaurach.
Przydałoby się jeszcze tylko zdjęcie, ale i tak dam W.
Dom:Gryffindor Ranga: Wybitny Uczeń Punktów: 617 Ostrzeżeń: 0 Komentarzy: 22 Data rejestracji: 22.01.11 Medale: Brak
Ładny artykuł, dużo wiadomości na temat centaurów z mitologi jak i z samego HP. Chociaż szczerze mówiąc można było chyba to napisać ciekawiej, ale za to jest tego dużo więc P ;D
Dom:Gryffindor Ranga: Mugol Punktów: 4 Ostrzeżeń: 2 Komentarzy: 566 Data rejestracji: 03.09.10 Medale: Brak
Bardzo dużo informacji o tych stworzeniach. Zdaje mi się, że ja nie miałbym tak rozległej wiedzy Potterowskiej, by opisać wszystko tak, jak ty to zrobiłaś. Z pewnością pominąłbym wiele faktów. Poza tym, nie widzę tutaj żadnych błędów. Artykuł zasługuje na miano wybitnego!
Dom:Slytherin Ranga: Lord Punktów: 256094 Ostrzeżeń: 2 Komentarzy: 1,385 Data rejestracji: 15.12.12 Medale: Brak
Uwielbiam centaury - jak zresztą każde stworzenia z mitologii greckiej... swoją drogą, to mogłoby być o nich trochę więcej w książkach pani Rowling... Warto dodać, że oddały hołd na pogrzebie dyrektora Hogwartu - co wcale nie jest takim oczywistym zdarzeniem - zostały przecież zepchnięte na margines życia czarodziejów. Fajniutki artykuł, jak najbardziej daję W
Dom:Ravenclaw Ranga: Drugoroczniak Punktów: 92 Ostrzeżeń: 2 Komentarzy: 21 Data rejestracji: 10.09.13 Medale: Brak
Bardzo ładny artykuł, już po wstępie można dostrzec, że jest on na wysokim poziomie. Wszystkie informacje o centaurach zostały bardzo dokładnie napisane, o wielu z nich nie miałem pojęcia. Artykuł bardzo przypadł mi do gustu, widać włożony wkład pracy . Rewelacja. Oczywiście ''W''.
Dom:Ravenclaw Ranga: Nauczyciel w Hogwarcie Punktów: 2520 Ostrzeżeń: 0 Komentarzy: 230 Data rejestracji: 11.05.15 Medale:
Konstrukcja artykułu jest całkiem dobra, ale przydało by się wyraźniejsze rozróżnienie. Tego co pochodzi z mitologi i tego co wykorzystała J. Rowling. Ale ilość informacji jest imponująca, a sposób ich przedstawiania wyrazisty. Więc jak najbardziej W. Kiedy zacząłem czytać, w pierwszym tomie o centaurach miałem mieszane uczucia. Jakoś mi mało pasowały, do świata czarodziejów, ale potem wszystko ładnie się ułożyło. Większość ich życia, w Zakazanym Lesie, pozostała nadal okryta tajemnicą i moim zdaniem słusznie.
Rekord OnLine: 5422
Data rekordu:
10 September 2024 23:44
"Hogsmeade.pl" is in no way affiliated with the copyright owners of "Harry Potter", including J.K. Rowling, Warner Bros., Bloomsbury, Scholastic and Media Rodzina.