Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Hasła Dumbledore&...
Hasła Dumbledore'a
- Cytrynowy sorbet? - spróbował na rozgrzewkę. Chimera nie drgnęła.
- No dobra - mruknął Harry, gapiąc się na nią i marszcząc czoło. - Owocowe żelki. Ee... Pałeczka likrecjowa. Musy-świrusy. Najlepsza balonowa guma Drooblesa. Fasolki wszystkich smaków Bertiego Botta..... och, nie, on ich przecież nie lubi... Po prostu sie otwórz,dobra? Ja naprawdę muszę się z nim zobaczyć, to bardzo pilne!
Chimera była niewzruszona. Harry kopnął ją, ale osiągnął tylko to, że stłukł sobie boleśnie duży palec u nogi.
- Czekoladowa żaba! - ryknął ze złością, stojąc na jednej nodze. - Cukrowe pióro! Karaluchowy blok!
Chimera ożyła i odskoczyła na bok. Harry zamrugał.
- Karaluchowy blok? - powtórzył zdumiony. - Ja tylko żartowałem...

Elder Wand - czyli dylemat tłumacza
UWAGA: Poniższy fragment zawiera Spoiler!

Elder Wand, czyli dylemat tłumacza
(oraz, niejako przy okazji, o 'różdżkologii' słów kilka)




Do napisania niniejszego artykułu sprowokowały mnie liczne teksty i komentarze fanowskie, w których pojawia się tłumaczenie terminu Elder Wand jako Starsza Różdżka. Do niedawna starałam się, z uporem godnym lepszej sprawy, takie tłumaczenie zwalczać. W którymś momencie stwierdziłam jednak, że pewne czynniki mimo wszystko przemawiają za takim przekładem, chociaż nadal będę się upierać, że jak już, powinna to być różdżka starszeństwa a nie starsza różdżka. Ale po kolei.

Na pierwszy rzut oka sprawa wydaje się być prosta: Elder znaczy czarny bez, a zatem elder wand to różdżka z czarnego bzu, tak jak holly wand to różdżka z ostrokrzewu (np. Różdżka Harry'ego), a hawthorn wand to różdżka z głogu (używał takiej np. Draco Malfoy), itd.

Do tego w Opowieści o Trzech Braciach* napisane jest wprost, że:
...Śmierć podeszła do rosnącego na brzegu rzeki krzaka czarnego bzu, z jednej z jego gałęzi uczyniła różdżkę i dała ją najstarszemu bratu.**
A zatem różdżka, którą Antioch Peverell otrzymał od Śmierci to niewątpliwie różdżka z czarnego bzu. I na tym można by niby zakończyć sprawę...ale czy na pewno? Może jednak skojarzenia ze słowem elder oznaczającym starszeństwo mają jednak jakieś uzasadnienie?

W chwili obecnej jestem o tym przekonana. Zacznijmy jednak od tego, dlaczego tak bardzo irytowało mnie (i nadal irytuje) tłumaczenie starsza różdżka.

Słowa elder w znaczeniu: starszy używa się w odniesieniu do osób, nie rzeczy. Kiedy mówimy o przedmiotach, stopień wyższy od przymiotnika old (stary) powinien brzmieć older. Możemy zatem powiedzieć: Charlie is Ron's elder brother. (Charlie jest starszym bratem Rona.) , ale: The Sorting Hat is older than most of the other wizard hats. (Tiara Przydziału jest starsza od większości innych tiar czarodziejów.) lub: The elder wand of Antioch Peverell is older than Harry's holly wand. (Różdżka z czarnego bzu Antiocha Peverella jest starsza od różdżki z ostrokrzewu Harry'ego.)

Wobec tego tłumaczenie elder wand jako starsza różdżka to po prostu błąd gramatyczny, jako że różdżka nie jest przecież osobą, tylko obiektem nieożywionym, prawda?

A właśnie, że niekoniecznie!
Już w pierwszym tomie dowiadujemy się od Ollivandera, że: różdżka sama sobie wybiera czarodzieja***. Przedmioty nieożywione, pozbawione świadomości z pewnością takich rzeczy nie robią...

W tomie siódmym nasza wiedza o różdżkach zostaje uzupełniona o następujące informacje: różdżka w jakiś sposób jest świadoma tego kto nią włada i pozostaje lojalna wobec tego czarodzieja, który na to zasługuje, tj. który jest dość silny, by jej nie stracić. W przeciwnym wypadku zacznie słuchać tego, który ją 'wygrał' (odebrał innemu czarodziejowi, np. w pojedynku). Wyczuwa też pokrewieństwo- różdżka należąca wcześniej do kogoś z rodziny czarodzieja, będzie działać w jego rękach lepiej niż różdżka otrzymana/pożyczona od kogoś kompletnie obcego (choć, naturalnie, nie tak dobrze jak różdżka własna, ta, która sama danego czarodzieja wybrała). Na tej zasadzie Ron Weasley przez dwa pierwsze lata w Hogwarcie posługuje się starą różdżką swojego brata Charliego, a Draco Malfoy pod koniec tomu siódmego używa różdżki swojej matki Narcyzy. Wyjątkiem jest tu różdżka otrzymana od Śmierci, która uznaje tylko 'argument siły'.

Oprócz powyższych argumentów na posiadanie przez różdżki pewnej formy świadomości, mamy też dowód bezpośredni- podczas ucieczki z Privet Drive do domu Tonksów (patrz> rozdział czwarty Insygniów Śmierci), różdżka Harry'ego podejmuje walkę z Voldemortem niezależnie od woli czy umiejętności swojego właściciela. (A jeśli sama treść książek komuś nie wystarcza, mamy też wypowiedź autorki, która na swej stronie internetowej przyznaje, że różdżki posiadają quasi-świadomość.)

W świetle tych informacji możemy uznać użycie przymiotnika starszy w formie elder zamiast older za usprawiedliwione.

Dlaczego jednak różdżka starszeństwa, a nie starsza różdżka?
Określenie starsza różdżka jest przede wszystkim niegramatyczne. Skoro starsza, to od czego starsza? Stopień wyższy przymiotnika stosuje się do porównań. Gdyby miał to być stopień najwyższy- najstarsza różdżka, byłoby to poprawne. Starsza różdżka brzmi źle. Są jednak i inne powody, przemawiające za takim przekładem.

Po pierwsze: różdżka z czarnego bzu jest darem Śmierci dla najstarszego z braci Peverellów, zatem możemy potraktować ją jako symbol starszeństwa między nimi.
Po drugie: jest to różdżka najpotężniejsza, zdolna pokonać każdą inną. Zróbmy analogię to figur w kartach. Mówiąc o tym, że król bije damę, a as króla itp., mówimy o sile tych figur lub o ich starszeństwie właśnie (starsza karta bije młodszą).

Starszeństwo/siła różdżki z czarnego bzu nie odnosi się jednak jedynie do zdolności zwyciężania innych różdżek. (Zresztą- gdyby tak to miało wyglądać, niemożliwym byłoby wygranie tej różdżki w pojedynku, gdyż każdy przeciwnik z góry skazany byłby na porażkę. Tymczasem wiemy, że Dumbledore pokonał w pojedynku Gellerta Grindelwalda, pomimo iż tamten posługiwał się właśnie różdżką z czarnego bzu. Wygląda to raczej tak, że różdżka daje siłę, ale jednocześnie dąży do wybrania sobie silniejszego czarodzieja, na zasadzie że siła przyciąga siłę. Jednak jako że wygranie różdżki z czarnego bzu w taki sposób nie jest łatwe, większość pretendentów uciekała się do innych sposobów: zamordowania przeciwnika w trakcie snu (los Antiocha Peverella), kradzieży (np. Gellert Grindelwald) itp.)
W ostatnim rozdziale Insygniów Śmierci Harry posługuje się nią, by naprawić swoją starą różdżkę z ostrokrzewu, której, podobno, naprawić już się nie da. Będąca darem Śmierci różdżka ma jednak taką władzę, a zatem stoi niejako 'ponad' innymi różdżkami, jest wyżej w kategorii siły=starszeństwa. Jej moc i możliwości są pierwotne wobec możliwości innych różdżek i to, czego dokonuje przy jej pomocy Harry, może działać tylko w jedną stronę- gdyby zniszczeniu uległa różdżka z czarnego bzu, żadna inna różdżka nie dałaby rady jej scalić.

Koniec końców musimy jednak wrócić do pytania wyjściowego: różdżka z czarnego bzu czy różdżka starszeństwa?

Jestem niemal pewna, że pani Rowling specjalnie wybrała czarny bez na materiał, z którego Śmierć miała wykonać różdżkę. Nie dlatego, że czarny bez ma jakieś szczególne właściwości (owszem, jest rośliną leczniczą, choć przy odpowiedniej dozie ignorancji można się też wyciągiem z niej otruć****), ale po to, by nazwa kryła w sobie podwójne znaczenie. To zresztą nie pierwszy raz, kiedy stosuje ten chwyt. W Więźniu Azkabanu mieliśmy The Knight Bus (Błędnego Rycerza)- autobus dla zabłąkanych czarodziejów i czarownic., którego nazwa jest homonimem (ma to samo brzmienie) The night bus (Autobusu nocnego).

Takie gry słów są tym, co tłumaczowi zawsze sprawia najwięcej kłopotu. W większości przypadków praktycznie niemożliwym jest oddanie podwójnego znaczenia. Przy przekładzie The Knight Bus, tłumacz serii, pan Polkowski, zdecydował, iż ważniejsze jest znaczenie bardziej dosłowne, czyli zawierające w sobie nazwę rycerz (knight) i wskazujące na funkcję jaką pełni ten środek lokomocji (błędny, bo dla zabłąkanych), niż próba zachowania dowcipu językowego jakim byłoby np. tłumaczenie Nocny Rycerz (co, nawiasem mówiąc, i tak nie brzmi po polsku najlepiej).

Jaką decyzję podjął w przypadku elder wand- jeszcze nie wiem (piszę ten tekst na kilka dni przed ukazaniem się polskiego wydania Insygniów Śmierci). Tak czy owak, z czegoś musiał zrezygnować, gdyż podwójnego znaczenia słowa elder jednym słowem na język polski przełożyć się nie da.

Za tłumaczeniem różdżka z czarnego bzu, czyli tym bardziej dosłownym, przemawia dotychczasowa praktyka (np. wspomniany przed chwilą Błędny Rycerz), fragment Opowieści o trzech Braciach, gdzie exP.gif' alt='xP' style='vertical-align: middle;' />ressis verbis wskazany jest materiał, z którego powstała różdżka, a także fakt, że w ten sposób określane są inne różdżki (różdżka z ostrokrzewu, różdżka z cisu, z wierzby itp.)

Z drugiej strony, o materiale, z którego zrobiono pozostałe różdżki, nie przypomina nam się w każdym zdaniu, natomiast różdżka- dar Śmierci praktycznie za każdym razem określana jest jako elder wand. A więc może ważniejsze jest, by podkreślić, że to właśnie jest ta jedyna, szczególna, najpotężniejsza na świecie różdżka- różdżka starszeństwa, a nie fakt, że została ona wykonana akurat z czarnego bzu.

Również ze względów fonotaktycznych***** lepiej jest, powiedzieć różdżka starszeństwa niżróżdżka z czarnego bzu. To drugie jest po prostu strasznie długie! Niestety, elder przekłada się na język polski aż dwoma słowami. Gdyby miała to być na przykład cisowa lub dębowa różdżka, problemu by nie było.

Tak czy owak, już wkrótce poznamy oficjalne polskie tłumaczenie. Po co więc te rozważania? Myślę, że dobrze jest zdawać sobie sprawę z wieloznaczności pewnych nazw. Pozwala to na głębszy odbiór utworu oraz.... na zaspokojenie nienasyconej bestii zwanej ciekawość fana Oczko

-----------------
* The Tale of the Three Brothers
** w oryginale: ...Death crossed to an elder tree on the banks of the rive, fashioned a wand from a branch that hung there, and gave it to the eldest brother.
*** Harry Potter i Kamień Filozoficzny, s.93
**** zawarta w nieprzetworzonym odpowiednio czarnym bzie substancja- sambunigryna -po spożyciu rozkłada się do trującego cyjanowodoru.
***** ze względu na łatwość wymawiania i płynnego stosowania w wypowiedziach danego słowa czy wyrażenia







Nadesłane przez: Dimrilla
Dodano: styczeń 21 2008 07:12:45
Komentarze
~Peepsyble F
Dodano dnia 14 September 2008 10:26
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Dziedzic Hufflepuff
Punktów: 6158
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 483
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
No, noo. Też nieźle. Nie przebiłaś rekordu długości artykułu, ale byłaś blisko. ; p
Za to dam ci W. Wyczerpałaś naprawdę temat. I bardzlo, ładnie i stylistycznie to napisałaś.
~Temeraire F
Dodano dnia 10 October 2008 20:00
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Auror
Punktów: 2497
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 104
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
Brawo, Dirmillo!
Po raz kolejny stykam się z Twoją genialną twórczością i nie mówię tu tylko o artykułach. Piszesz również świetne drabble, wiersze, ballady - dla chętnych, wszystko znajduje się w dziale forum Fan Fiction.
Ale wróćmy do tematu. Dziwię się, że naszło Cię na takie rozmyślania, inni zwyczajnie puściliby to bez najmniejszego zastanowienia i czytali dalej. Naprawdę, podziwiam Cię. Za co? Za dojrzały, wybitny styl pisania. Brak jakichkolwiek błędów. Wyczerpanie tematu oraz omówienie i rozpracowanie wszystkiego kawałeczek po kawałeczku na czynniki pierwsze. Wszystkie artykuły powinny być tak rzetelne i dojrzałe, na poziomie i z sensem.

Ode mnie Wybitny, bez najmniejszych skrupułów.
~Ulysses Moore F
Dodano dnia 02 May 2009 19:07
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Charłak
Punktów: 6
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 1
Data rejestracji: 02.05.09
Medale:
Brak
Jak dla mnie napisałaś wszystko na temat, wyciągnęłaś z tematu wszystko co można było, bez błędów, inni nawet tak jak to powiedziała Temeraire:
inni zwyczajnie puściliby to bez najmniejszego zastanowienia i czytali dalej.
I daję W za świetny artykuł.
~polami F
Dodano dnia 26 August 2009 15:53
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Sklepikarz z Hogsmeade
Punktów: 817
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 40
Data rejestracji: 17.12.08
Medale:
Brak
Świetny artykuł. Przyjemnie przeczytać taką perełkę. Osobiście bardzo lubię formę Starsza Różdżka. I nie przeszkadza mi brak odniesienia od kogo lub czego ma byś starsza, taka konstrukcja gramatyczna kojarzy mi się (bardzo przyjemnie) z Tolkienowską Starszą Mową i ma klimat magii i metafizyki, który lubię. Za to termin różdżka starszeństwa po prostu mi się nie podoba. Szczerze mówiąc najwygodniej myśli mi się o niej Elder Wand i przy tym już chyba pozostanę Oczko Szczególnie, że próby przykładu przysparzają, jak widać wielu dylematów i najczęściej musimy z pewnych znaczeń zrezygnować.
^Lady Holmes F
Dodano dnia 27 February 2010 14:25
Administrator
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 29123
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 497
Data rejestracji: 21.11.09
Medale:
Brak
W tomie siódmym nasza wiedza o różdżkach zostaje uzupełniona o następujące informacje: różdżka w jakiś sposób jest świadoma tego, kto nią włada i pozostaje lojalna wobec tego czarodzieja, który na to zasługuje, tj. który jest dość silny, by jej nie stracić.

Zgubiony przecinek.
Wyczuwa też pokrewieństwo- różdżka należąca wcześniej do kogoś z rodziny czarodzieja, będzie działać w jego rękach lepiej niż różdżka otrzymana/pożyczona od kogoś kompletnie obcego (choć, naturalnie, nie tak dobrze jak różdżka własna, ta, która sama danego czarodzieja wybrała).

Spacja.
(Zresztą- gdyby tak to miało wyglądać, niemożliwym byłoby wygranie tej różdżki w pojedynku, gdyż każdy przeciwnik z góry skazany byłby na porażkę.

Spacja.
Jej moc i możliwości są pierwotne wobec możliwości innych różdżek i to, czego dokonuje przy jej pomocy Harry, może działać tylko w jedną stronę- gdyby zniszczeniu uległa różdżka z czarnego bzu, żadna inna różdżka nie dałaby rady jej scalić.

Spacja.
W Więźniu Azkabanu mieliśmy The Knight Bus (Błędnego Rycerza)- autobus dla zabłąkanych czarodziejów i czarownic., którego nazwa jest homonimem (ma to samo brzmienie) The night bus (Autobusu nocnego).

Literówka.
Z drugiej strony, o materiale, z którego zrobiono pozostałe różdżki, nie przypomina nam się w każdym zdaniu, natomiast różdżka- dar Śmierci praktycznie za każdym razem określana jest jako elder wand.

Spacja.
Również ze względów fonotaktycznych***** lepiej jest, powiedzieć różdżka starszeństwa niżróżdżka z czarnego bzu.

Spacja.
***
Artykuł bardzo ciekawy i wyjaśnia wszystkie zagadnienia, które miały być w nim opisane.
Daję Wybitny.
~Elisabeth F
Dodano dnia 01 April 2010 14:49
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Goblin
Punktów: 30
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 3
Data rejestracji: 12.02.10
Medale:
Brak
Tłumacz Insyngii Śmierci moim zdaniem b.dobrze rozwiązał twój dylemat, poprostu skrócił Czarny Bez na Czarny. A wiadomo Czarny kojaży sie ze złem, strachem, nieznanym, tajemnicą, śmiercią i Czarna Magią.
Czarna Różdżka - krótka, wyniosła nazwa.. Trafione w samo sedno :>
~JaneVolturi F
Dodano dnia 12 June 2010 19:07
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 24
Ostrzeżeń: 3
Komentarzy: 35
Data rejestracji: 28.05.10
Medale:
Brak
Treść wyczerpująca, a artykuł baaardzo, barrdzo długi. Zasłużył na Wybitny.Można się dowiedzieć wielu ciekawostek językowych.. Brak jakichkolwiek błędów. Bardzo mi się podobało, wię c dam ci wybitny, tylko dlatego, że wyższego stopnia nie ma.
~Ginny_Ruda F
Dodano dnia 10 September 2010 17:50
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Redaktor Proroka
Punktów: 1034
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 110
Data rejestracji: 19.06.10
Medale:
Brak
Naprawdę genialny artykuł, jakich mało. Niezwykle ciekawy i fajny temat wybrałaś ; ) Nie ma błędów, tych interpunkcyjnych jak i ortograficznych. Gratuluję za świetną pracę.!
~Lord Expeliarmuss F
Dodano dnia 02 November 2010 19:00
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 40
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 18
Data rejestracji: 25.10.10
Medale:
Brak
Chciało ci się to wszystko pisać? Genialnie Oczko Oczywiście W.
Się naczytałem tego ;P
`Czarodziejka F
Dodano dnia 10 August 2011 13:46
Moderator (F)
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Śmiertelna Relikwia
Punktów: 11092
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 464
Data rejestracji: 05.04.10
Medale:
Medal Medal Medal
Koniec końców, w polskim języku różdżka zyskała miano Czarnej Różdżki.
Artykuł bardzo ciekawy.
~Annalisa Louis F
Dodano dnia 24 October 2011 18:34
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Barman w Dziurawym Kotle
Punktów: 1391
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 47
Data rejestracji: 29.06.11
Medale:
Brak
Artykuł jest naprawdę wspaniały. Wiele informacji i ciekawe przemyślenia. Bardzo mi się podoba. Oczko
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 15 January 2013 16:12
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
Podpisuję się pod tym co wyraziła zdecydowana większość - artykuł jest bardzo dobrze napisany, znajdziemy tu cenne informacje jak i własne, bardzo rozbudowane przemyślenia - pozostaje mi tylko pozostawić po sobie pozdrowienia a w dzienniku Wybitny Uśmiech
~Nai Ledoc F
Dodano dnia 21 January 2013 12:50
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 46
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 18
Data rejestracji: 08.11.12
Medale:
Brak
Świetny artykuł, choć są drobne błędy. Widać, że dobrze przygotowałaś wszystkie zawarte tu przemyślenia. Można się tu dowiedzieć wielu ciekawostek podczas tłumaczenia książki. Wybitny się należy.
~juliahermiona F
Dodano dnia 23 April 2013 21:41
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Młody Czarodziej
Punktów: 795
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 119
Data rejestracji: 25.03.13
Medale:
Brak
świetny, dlugi i bardzo wyczerpujący artykuł, naprawdę musiałaś się naparacować, ie wiedziałam, że można tyle napisać o różdżkach, nie wiem czy we wcześniejszych komentarzach już ktoś to napisał, ale ja napiszę od siebie: pewnie już wiesz, ale co tam, w polskim wydaniu nazwano tę różdżkę po prostu czarną różdżką, co ma odniesienie do czarnego bzu, jak i do śmierci i także do tego, że żeby ją zdobyć często się ucieka do zla i można nią wyrządzić wiele zla dlatego może akurat użyto słowa czarna, ale tak wracając do artykulu to za pomysł, wykonanie i determinacje w poszukiwaniu fragmentów o różdżkach daję W
~Anka Potter Always Together F
Dodano dnia 23 July 2014 22:50
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Niewymowny
Punktów: 1573
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 330
Data rejestracji: 10.07.14
Medale:
Brak
No i mamy Czarną Różdżkę!
Bardzo fajny artykuł, wyczerpujący Uśmiech Napracowałaś się bardzo przy nim, prawda? Oczko Zauważyłam kilka literówek, ale nie będę się czepiać Rozbawiony
Daję Wybitny, ponieważ jest mnóstwo odnośników, wiadomości i cytatów! Genialnie <3
~Neloseela F
Dodano dnia 24 January 2023 13:34
Zbanowany
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Dorosły Czarodziej
Punktów: 853
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 425
Data rejestracji: 23.01.23
Medale:
Brak
Examples of such compounds include diethylstilbestrol 25 to 50 mg day, ethinyl estradiol 5 mg day, on conjugated estrogens 30 mg day <a href=https://clomid.buzz>clomid otc</a>
~Aspeleshy F
Dodano dnia 09 February 2023 20:52
Zbanowany
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Uczestnik TT
Punktów: 245
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 132
Data rejestracji: 09.02.23
Medale:
Brak
<a href=http://stromectol.skin>stromectol precio</a> desmopressin how long after taking ivermectin can i eat The decision is a far cry from less than two months ago when Key said he doubted there would be any public funding for a challenge, though it would look at helping to fund a defence through infrastructure development if TNZ won the trophy
~bruilla F
Dodano dnia 20 February 2023 17:21
Zbanowany
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Zwycięzca TT
Punktów: 256
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 137
Data rejestracji: 19.02.23
Medale:
Brak
<a href=http://buycialis.homes>best generic cialis</a> Morgan spokesman said
~Hizewly F
Dodano dnia 21 February 2023 13:26
Zbanowany
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 306
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 157
Data rejestracji: 19.02.23
Medale:
Brak
We ll just have to stay warm inside in the evenings <a href=https://buycialis.autos>buy cialis on line</a>
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 96% [24 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 4% [1 głos]
Zadowalający Zadowalający 0% [Brak oceny]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 364
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59