Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Draco do Harry&am...
Draco do Harry'ego w "Esach i Floresach"
- Słynny Harry Potter - powiedział Malfoy. - Nie może wejść nawet do księgarni, żeby nie trafić na pierwszą stronę.
Tragedia Severusa Snape'a
Niniejszy artykuł został wykoncypowany, napisany i doprowadzony do (mamy nadzieję) stanu używalności przez dwie osoby: Anguis (która tak naprawdę odwaliła 'większą połowę' roboty) oraz mnie (Dimrilla). W związku z tym wszelkie uwagi krytyczne/pochwały/bluzgi i inne przyjmujemy obie. (Godziny urzędowania: Dimrilla: dzień (za wyjątkiem Dnia Świstaka). Anguis: noc (za wyjątkiem Nocy Duchów)... )

UWAGA: Poniższy fragment zawiera Spoiler!

TRAGEDIA SEVERUSA SNAPE'A,
CZYLI O WYRZUTACH SUMIENIA SŁÓW KILKA




Severus Snape to jedna z najbardziej tajemniczych postaci cyklu Rowling. Od początku kreowany na szwarc charakter, dość szybko sprawił, że na jego czarnym wizerunku pojawiły się rysy. Bo czemu miałby np. ratować Harry'ego, którego wyraźnie nie lubił albo dlaczego Dumbledore mu całkowicie ufał? Uważny czytelnik (o snapoholikach nie wspominając) mógł dość szybko zorientować się, że życie mistrza eliksirów nie było usłane różami i coś musiało spowodować takie, a nie inne stężenie złośliwości w jego krwi. W końcu w dużym stopniu jesteśmy takimi, jakimi czynią nas inni. W siódmym tomie okazuje się, że życie Snape'a to pasmo cierpienia i pokuty, którą sam na siebie nałożył. Gdy się nad tym dłużej zastanowić, jest bohaterem niemal na miarę greckiej tragedii i znajduje odpowiedni dla tejże koniec. Rozłożenie jego psychiki na czynniki pierwsze (niewątpliwie niezwykle fascynujące) byłoby zbyt nużące i rozwlekłe zarówno dla czytelników jak i autorek, które padłyby z wyczerpania gdzieś po szóstym roku jego życia, więc na dobry początek (?) chciałybyśmy zaprezentować nasze przemyślenia o Severusowej winie (mmmm...), karze i pokucie.

PROLOG: TRAGEDIA SIĘ ZAWIĄZUJE

Na samym początku zastanówmy się, za co Snape tak naprawdę płacił przez całe dorosłe życie. Zapewne nie za swoje zachowanie w szkole - fakt, pewnie prześladował innych i interesował się czarną magią - ale przecież James i Syriusz też do świętych nie należeli, a kary za to nie ponieśli. A więc zapewne płacił za swoją kilkuletnią karierę Śmierciożercy i, przede wszystkim, (w swoim mniemaniu) za przekazanie Voldemortowi przepowiedni dotyczącej Harry'ego Pottera. Jednak praktycznie od razu próbował to naprawić. Przeszedł na stronę dobra i od tej pory z narażeniem własnego życia służył Dumbledore'owi.

SCENA I: WOREK POKUTNY SEVERUSA SNAPE'A

Jego prawdziwa kara zaczęła się po śmierci Lily. Od tej pory żył ze świadomością, że zabił miłość swego życia (a czy może być coś gorszego?). Tak naprawdę to on sam narzucił sobie pokutę. Odsunął się od ludzi - z tego co wiemy, został samotnikiem i nie miał nikogo bliskiego - a przecież, gdy uczęszczał do szkoły łaknął uznania i pragnął mieć przyjaciół - można więc to uznać za karę. W pewnym sensie jego "wredność" na zajęciach to nie tylko próba ukrycia własnych kompleksów, ale także tworzenie muru nie do przybycia dla innych (czyżby sądził, ze nie zasługuje na przyjaciół?).

Prawdziwego Snape'a poznajemy dopiero w rozmowach z dyrektorem - jest sarkastyczny, ale nie wredny. O wiele bardziej dojrzały niż chłopak na wzgórzu, błagający o pomoc w ratowaniu miłości swego życia, miłości, którą zdradził. Snape z "Opowieści" jest już trochę zmęczony swoją rolą w "wielkim planie walki dobra ze złem". Rozmowy sprawiają mu pewną przyjemność, a więc chyba jednak Snape łaknął kontaktu z innymi, choć jednocześnie nie pozwalał sobie nań (co potwierdzałoby hipotezę o izolacji jako pokucie). Podobno czas leczy rany, ale w jego przypadku jedynie bardziej karał: po pierwszej agonii na wieść o śmierci Lily, świadomość własnej winy sączyła mu w serce jad, powoli go zatruwając i powodując zgorzknienie.



DIDASKALIA: PRZEBACZENIE - JAK TO DZIAŁA?

Pewne rzeczy potrafią prześladować człowieka do końca życia, ale wiele zależy tu od indywidualnego charakteru danej osoby. Niektórzy zapominają i wybaczają sobie szybko, inni wolno lub wcale. Posługując się terminologią chrześcijańską, można powiedzieć, że niektórzy mają sumienie skrupulatne (pamiętają i rozpamiętują wszystkie swoje grzechy/błędy i nie umieją sobie wybaczyć/nie wierzą, że ktoś inny może im wybaczyć) - i Snape wydaje się być właśnie taką osobą. Pasuje to zresztą dobrze do jego charakteru jako takiego - jest zamkniętym w sobie introwertykiem, a osoby tego typu zwykle mocniej skupiają się na swoim życiu wewnętrznym (w tym wypadku raczej niewesołym), niż na otoczeniu (gdzie interakcje z innymi mogłyby pozwolić im łatwiej uporać się z wewnętrznym bólem i wyrzutami sumienia).


SCENA II: W POSZUKIWANIU ROZGRZESZENIA

Najłatwiej chyba uporać się z wyrzutami sumienia uzyskując absolucję od osoby, którą się skrzywdziło. W przypadku Snape'a było to w dużej mierze niemożliwe, bo Lily i James już nie żyli. To pozostawiało "na placu boju" Harry'ego (niewątpliwie pozbawienie go rodziców stawiało go na czele listy pokrzywdzonych). I tu znowu mamy problem. Pomijając to, że, prawdopodobnie, gdyby sam powiedział Harry'emu, że to między innymi przez niego stracił rodziców (choć później przez rok z narażeniem własnego życia próbował swój błąd naprawić, a bezpośrednim winnym był Peter Pettigrew), chłopak by mu tego tak łatwo nie wybaczył. Oczywiście, można się upierać, że Harry miał wielkie serce itp., ale powiedzmy sobie szczerze - jakie są szanse na to, że pozbawione rodziców dziecko, które w dodatku musiało przez to wychowywać się u podłych krewnych, którzy nigdy nie okazali mu ani odrobiny miłości, wybaczy, ot tak sobie, temu kto to spowodował? Tak czy owak, pozostaje to w sferze gdybania... Sytuacja między Snape'm i Harrym już i tak była wystarczająco skomplikowana...

Swoją drogą, złe traktowanie Harry'ego przez Snape'a wynikało prawdopodobnie nie tylko z faktu, że tak bardzo przypominał on swojego ojca, ale i z tego, że Snape podświadomie czuł się winny wobec Harry'ego za śmierć jego rodziców, a poczucie winy wobec jakiejś osoby (zwłaszcza jeśli połączyć to z powodem nr 1) może czasami prowadzić do agresji wobec takiej osoby. Jest w psychologii opisane zjawisko, odczuwania nienawiści wobec osoby, której wcześniej wyrządziło się krzywdę.

Wracając do wspomnianego nieco wcześniej chrześcijaństwa - można jeszcze dodać, że brakuje tu (w świecie "Harry'ego Pottera" ) wyższej instancji, która mogłaby wybaczyć Severusowi, mówiąc prościej - brakuje Boga. Chrześcijaństwo mówi, że Bóg jest miłosierny i wybacza nawet najcięższe winy, jeśli tylko grzesznik okaże żal za grzechy. (Odpuszczone mogą nawet zostać grzechy morderstwa, aborcji, itd.). Severus żal odczuwa, ale nie ma tej instancji, do której mógłby się zwrócić, by otrzymać odpuszczenie win. Raczej nie widzimy go przy konfesjonale...
Nie ma kogoś, kto widząc cierpienie Snape'a, który sam nie jest w stanie sobie wybaczyć, potrafi powiedzieć przysłowiowe : Dość! Już wystarczy. Pokuta spełniona. Dumbledore, mimo całej swojej mądrości, dobroci (w sumie jednak jest postacią pozytywną) i życzliwości do Severusa, jest tylko człowiekiem, ma swoje "za uszami" i nie jest w stanie spełnić roli Boga.
Warto zresztą zwrócić uwagę na fragment, gdzie Severus rozmawia z Dumbledore'em o tym co uczynił (tj. zdradził Voldemortowi przepowiednię) i przyznaje, że prosił Czarnego Pana o oszczędzenie Lily (co faktycznie nie najpiękniej świadczyło o moralności mistrza eliksirów na tym etapie) a teraz odczuwa strach i żal. Jak reaguje Dumbledore? W pierwszej chwili stwierdza, że postawa Severusa budzi w nim obrzydzenie! Oczywiście z ludzkiego punktu widzenia jest to jak najbardziej zrozumiałe, ale właśnie z ludzkiego. Bóg w pierwszej kolejności podchodzi do człowieka z miłością.

Późniejsza postawa dyrektora tym bardziej rozczarowuje, gdyż tylko on znał prawdę o mistrzu eliksirów, wiedział jak wiele dobra Snape uczynił w późniejszym życiu (a jego służba po "jasnej stronie mocy" trwała zdecydowanie dlużej niż ta u Voldemorta). Dumbledore nawet nie próbuje Snape'owi oferować przebaczenia (może woli, żeby dalej działał pod wpływem poczucia winy - wyrzuty sumienia bardzo ułatwiają sterowanie człowiekiem). Niby docenia, że Snape jest po jego stronie (Szczęściarz ze mnie, wyjątkowy szczęściarz, bo mam Ciebie Severusie* ), ale nie liczy się z tym, jak cała ta sytuacja wpływa na mistrza eliksirów. Chyba uważa, że jego dusza jest już skażona i poniekąd nie ma dla niej ratunku. Z zimną krwią każe mu się zabić. W ogóle nie rozpatruje możliwości, że Snape może mieć z tego powodu wyrzuty sumienia (zabójstwo to zabójstwo - zawsze pozostawia ślad na psychice pociągającego za spust/naciskającego strzykawkę/wypowiadającego zaklęcie Avady - nieważne, czy za zgodą ofiary) . Dyrektor jest wyraźnie zdziwiony i ma łzy w oczach, widząc patronusa Severusa - czyżby przedtem myślał, że Snape już nic nie czuje, że jego serce zamieniło się po tylu latach w głaz? Tymczasem mistrz eliksirów okazuje się wrażliwszy od Dumbledore'a...



KATHARSIS, CZYLI EPILOG BEZ HAPPY END'U

Celem greckiej tragedii było katharsis - emocjonalne oczyszczenie, którego widownia doświadczała po obejrzanej sztuce. W siódmym tomie brakuje momentu katharsis Snape'a. Momentu, w którym sam sobie wybacza, dochodzi do porozumienia z samym sobą. Dużo napisano o tym, że to Harry powinien mu wybaczyć (patrz wyżej). Największą tragedią Snape'a jest jednak to, że to on sobie do końca nie wybaczył. Z trzech rzeczy, które Dumbledore wymienia Harry'emu pod koniec Czary Ognia, gdy chce z nim porozmawiać o powrocie Voldemorta: "Zrozumienie - akceptacja - nawrócenie" ** , u Snape'a brakuje tego środkowego. Zrezygnowany, wykonuje swe zadanie ze stoickim spokojem, prawdopodobnie wiedząc, że na końcu czeka go śmierć, którą traktuje chyba jako jedyne możliwe zadośćuczynienie (mocno to trąci starożytnym Kodeksem Hammurabiego - "oko za oko..." ), a jednocześnie wybawienie... I to jest w tej książce najsmutniejsze - brak dla Snape'a alternatywy. Niemal jak w greckiej tragedii... Bohater zmierzający nieodwołalnie do swego upadku.

Bóg jest czasem bardziej miłosierny niż my sami. Niekiedy łatwiej iść do konfesjonału, wyznać winy i odejść z myślą: z głowy, ktoś mi wybaczył. Natomiast jeśli masz wrażliwe sumienie, Ty sam możesz stać się swoim najsurowszym sędzią. Tak chyba właśnie było w przypadku Snape'a, którego ta postawa doprowadziła w rezultacie (pytanie czy do końca zamierzonym?) do bycia ponurym, zgryźliwym samotnikiem i najbardziej znienawidzonym nauczycielem w Hogwarcie.

Prawdziwie tragiczna jest śmierć kogoś, komu wybaczył cały świat i poszkodowany (bo czymże innym jest epilog Insygniów Śmierci? ), a który nie wybaczył sam sobie. W tym sensie, by posłużyć się przysłowiem: Snape był bardziej papieski niż sam papież. W naszym odczuciu, Severus Snape był naprawdę dobrym człowiekiem - mimo (a może właśnie dlatego) iż on sam nie uznawał się godnym wybaczenia, które jego otoczenie (w dużej mierze pośmiertnie) mu ofiarowało.

-----------------

*Harry Potter i Insygnia Śmierci, s. 697
** Harry Potter and the Goblet of Fire s. 590




Fanarty autorstwa: frodobolson72; nyaar; darkslytherin




Nadesłane przez: Dimrilla
Dodane: luty 08 2008 14:50:16
Komentarze
~Andromeda F
Dodano dnia 26 August 2008 00:08
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 414
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 18
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
Wow!!! Świetny art...Dawno nie czytałam czegoś tak interesującego;p Ale swoją drogą dawno mnie na Hogs nie była, a twoje prace Dimrillo zawsze przypadały mi do gustu;] Liczę że napiszesz wkrótce coś jeszcze?
~ConnieLove F
Dodano dnia 26 August 2008 00:19
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Charłak
Punktów: 12
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
Artykuł bardzo mnie zaciekawił! Severus był dziwną postacią... na początku byłam przekonana ze złą później ze dobrą a później już miałam mętlik ;d
~Augurey F
Dodano dnia 26 August 2008 02:45
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Dorosły Czarodziej
Punktów: 856
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 39
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
Piękny artykuł. Jeden z najlepszych, jakie miałam okazję w swoim życiu przeczytać. Wspaniały pomysł, z podzieleniem tak, jak to bywa w tragedii greckiej. Ach! Serce aż się kraje, jak się pomyśli, co się stało z tym człowiekiem, przez brak miłości. Przez brak szczęśliwego dzieciństwa. Przez odrzucenie. Przez poszukiwanie i podążanie za wzorcami nie tam, gdzie się powinno. Smutno...

A Wam, Dimrillo i Anguis składam szczere gratulacje za świetną robotę. Podziwiam!
~Druella_Rosier F
Dodano dnia 26 August 2008 12:11
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Siedmioroczniak
Punktów: 679
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 94
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Świetnie ujęte.
Na początku nie przepadałam tak bardzo za Severusem, ale po przeczytaniu 7 części HP to sie od razu zmieniło.
Aż mi sie łzy w oczach zakręciły po przeczytaniu tego artykułu.
Na prawdę świetny.
Daję Wybitny, chociaż i on jest za niski do ocenienia Waszej pracy.
!Fantazja F
Dodano dnia 26 August 2008 12:59
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Wybraniec
Punktów: 9813
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 304
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Medal
Czytałam już ten artykuł na poprzednim Hogsmeade, z przyjemnością przeczytałam po raz drugi na obecnym i muszę powiedzieć że jest on chyba najlepszym, jaki miałam okazję w życiu czytać. Świetnie przedstawiłyście tragedię Severusa, wszystko jest na swoim miejscu, nie ma żadnych zgrzytów. Gdyby oceniać inne artykuły miarą tego, to większość dostałaby najwyżej Zadowalający. Nie umiem wyrazić tego, jak bardzo mi się ten tekst podoba, więc powiem tylko, że daję Wybitny z pewnością, której nie miałam przy prawie żadnym artykule, któremu postawiłam tą ocenę. ;]

Jedyne, do czego można się uczepić, to to:

*Harry Potter i Insygnia Śmierci, s. 697
** Harry Potter and the Goblet of Fire s. 590

Najpierw po polsku, a później po angielsku. Trochę to nie pasuje.
~Vithica F
Dodano dnia 26 August 2008 15:12
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 300
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 26
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Jestem tym artykułem bardzo poruszona, wszystko jest tu naprawdę świetnie ujęte i czytelne. Severus Snape jest moją ulubioną postacią... Wybitny to stanowczo za niska ocena, ale z braku godnej Was alternatywy jestem zmuszona go postawić. Naprawdę cudowny art. Aż się łezka w oku kręci...Smutny
~ain_eingarp F
Dodano dnia 26 August 2008 16:12
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 400
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 16
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Czytałam ten artykuł na poprzednim Hog's i dałam W. Teraz po przeczytaniu tego po raz drugi, również dam Wybitnego, ponieważ naprawde się należy ;-).
~Hermi F
Dodano dnia 26 August 2008 18:08
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Zdobywca Kamienia Filozoficznego
Punktów: 66
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 12
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Artykuł komentowałam na poprzednim Hogs. Jednak skomentuję raz jeszcze.


Tą prac można skomentować tylko w jeden sposób: Świetna! Naprawdę bardzo mi się podobała.

Błędów nie zauważyłam, może dlatego, że po prostu ich nie ma. Bardzo dobry styl pisania.
Daję W. Oczko
Pozdrawiam Oczko
!Souriant F
Dodano dnia 26 August 2008 19:06
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Animag Wąż
Punktów: 539
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 22
Data rejestracji: 11.08.08
Medale:
Brak
Pamiętam ten artykuł z poprzedniego Hogs, dlatego postanowiłam skomentować go ponownie.

Na wstępie powiem, że odwaliłyście kawał dobrej roboty, czegoś tak dobrego nie czytałam już dawno. Świetnie rozpracowałyście najtrudniejszy i najbardziej skomplikowany charakter z całej serii HP. Należą Wam się za to gromkie brawa, bo to naprawdę nie lada sztuka. Do tego podparłyście się teoriami psychologicznymi i ideologią chrześcijańską, więc widać, że podeszłyście do sprawy fachowo.

Błędów nie widać, czyta się lekko i przyjemnie, mimo swojej obszerności artykuł wcale mi się nie dłużył ani nudził. Co więcej zrobiło mi się smutno czytając o dramatycznym życiu i równie tragicznej śmierci Severusa - mojej ulubionej postaci.

Nie pozostaje mi nic innego, jak tylko postawić Wam Wybitny. (;
~Safana F
Dodano dnia 26 August 2008 21:41
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Animag Wąż
Punktów: 531
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 64
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Bardzo dobry artykuł.
Kocham Sverusa, i uważam ze był najgorzej potraktowany przez los z wszystkich postaci z HP (jak i wszystkich książek które czytałam).
Widać ze doskonale się znacie na psychologi Oczko.
Stawiam W.
~Ky_Malfoy F
Dodano dnia 26 August 2008 23:07
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Gracz Quidditcha Slytherinu
Punktów: 118
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 13
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Severus...dla mnie na początku był postacią owianą tajemnicą. Wiedziałam o nim tyle, że jest Nauczycielem Eliksirów.Potem ciekawość wzięła górę i zagłębiłam się w nim, aż tak, że stał się jedną z moich ulubionych bohaterów. Severus był dobrym człowiekiem. A artykuł genialny.
~Katherina F
Dodano dnia 27 August 2008 10:50
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Gracz Quidditcha Ravenclawu
Punktów: 127
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 10
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Już raz komentowałam ten artykuł, ale nie mogę się powstrzymać, by nie zrobić tego jeszcze raz, bo to naprawdę jeden z najlepszych jakie czytałam. Dokonać tak dogłębnej analizy najbardziej skomplikowanego charakteru w całym HP to naprawdę trudna praca, bo nie ulega wątpliwości, że postać Snape'a jest wyjątkowa pod tym względem. Nawet fakt, że z kilkoma stwierdzeniami nie dokońca się zgadzam, nie zmienia tego, że jest to praca na Wybitny.
~Slughorn F
Dodano dnia 27 August 2008 12:12
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Goblin
Punktów: 39
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 27.08.08
Medale:
Brak
Artykuł jest świetny. Jak ktoś wyżej wspomniał, artykuł jest podparty ideologią chrześcijańską i teoriami psychologicznymi za co naprawdę zasługujecie na uznanie. Rozpracowanie tego charakteru wymagało wielu godzin pracy. Jestem pod wrażeniem. Oczywiście daję W.
~Joanne Evans F
Dodano dnia 27 August 2008 16:53
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Czwartoroczniak
Punktów: 199
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 27.08.08
Medale:
Brak
Artykuł jast naprawdę świetny, ale co do całej tej historii Snape'a to szczerze mówiąc, od początku podchodziłam sceptycznie. Zraziłam się do niego już w pierwszym tomie, kiedy poniżył Harrego przed całą klasą na pierwszej lekcji i do samego końca (a w zasadzie do momentu, w którym Harry zwraca się do swojego syna: "Albusie, Severusie nosisz imiona po dwóch największych dyrektorach Hogwartu..." ) nie byłam w stanie spojrzeć na Snape'a jako na kogoś kto się przysłużył, ale na kogoś kto był bezduszny arogancki i podły. A ta wasza psyhoanaliza była naprawdę ciekawa, stawiam Wybitny
~Bobby Weil F
Dodano dnia 27 August 2008 19:58
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Wybitny Uczeń
Punktów: 652
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 15
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
To zawsze był jeden z moich ulubionych artykułów. Wspaniale napisany, podparty dobrymi argumentami i zadbany od strony graficznej. Czegóż chcieć więcej od życia? Oczko
Podoba mi się też sam boater. No wiadomo. Maj fajvorit ^ ^ Zawsze trzymałam po jego stornie. I choc kopał Potterowi w tyłek rónno. choć był 'obbiektywny' jak nie wiem co i 'sympatyczny' dla uczniów, to zawsze wierzyłam ze coś musi być przyczyną, a Sev jest tak naprawde dobry. Nie myliłam się. Ale bądź co bądź w życiu nie umiałabym przedstawić tego w tak jasny i czytelny sposób. Mam wrażenie że nawet jakbyscie napisały o dinozaurze Wallim który żyje w Wiśle pod Wawelm to bym Wam uwierzyła Oczko
Brawa za dar perswazji, umiejętnosci i kawał dobrze zrobionego artkyłu. Brawa. Więcej takich.
Ofc W xD
~Ayla F
Dodano dnia 27 August 2008 20:37
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 44
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 12
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
Za każdym razem, kiedy psychika Snape`a jest analizowana nabieram coraz większego szacunku i podziwu dla pracy Rowling. Niełatwo jest stworzyć postać tak skomplikowaną i zawiłą emocjonalnie. Z jednej strony patrzymy na jego czyny, ale z drugiej na przyczyny jego zachowań. Trudno dojść do konkretnego wniosku, kiedy przyglądamy się takiej osobie jak mistrz eliksirów. Skrzywdzony przez innych, krzywdzący innych, ale jednak walczący w imię miłości jego życia. Artykuł bardzo ciekawy i bardzo dopracowany. Stawiam W.
~Lady James F
Dodano dnia 28 August 2008 11:02
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Zastępca Dyrektora
Punktów: 3783
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 997
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
genialny artykuł Rozbawiony naprawde wszystko zostało tak dobrze przeanalizowane... jakby przeswetlić psychikę severusa, poza tym nie ma żadnych błędów, a treść bardzo szybko sie czyta, nic innego tylko wybitny Uśmiech
!Lady Shadow F
Dodano dnia 28 August 2008 19:19
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Opiekun Slytherinu
Punktów: 3615
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 180
Data rejestracji: 27.08.08
Medale:
Brak
He, tak mmi się spodobał ten artykuł, że nawet dwa razy go przeczytałam.
Tak jest smutny ale ukazuje prawdziwe oblicze zycia, tragedi no i wyrzutów sumienia Severusa Snape'a.
błędów nie ma, a jak nawet są to je ignoruje niż owy tekst jest bardzo ładnym stylem napisanym.
Szczerzę tez powiem, że na samym początku tuż po przeczytaniu pierwszego tomu no i drugiego nie przepadałam za postacią Snape'a. Dopiero potem w dalszych częściach nabrałam zaufania do tego charakteru no i w części szóstej nawet go polubiłam. Stał się dla mnie dobry ni o tak już pozostał i pozostanie. Teraz to nawet mój ulubioney bohater HP i tyle.
Ale za art stawiał oczywiście Wybitny.
~Upiorzyca F
Dodano dnia 28 August 2008 20:44
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Sługa Czarnego Pana
Punktów: 1105
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 31
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Podziwiam za napisanie tak świetnego artykułu.
Z początku nie przepadałam z Severusem, ale z czasem się do niego przekonałam i teraz jest jedną z moich ulubionych postaci.
Daje W
~Temeraire F
Dodano dnia 28 August 2008 23:33
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Auror
Punktów: 2497
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 104
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
Wow... Po przeczytaniu tego cudownego artykułu wprost zaparło mi dech w piersiach. Jest idealny, napisany 'bogatym językiem', świetnie zrobiony od wszystkich stron. Naprawdę bardzo dobrze i wyczerpująco opisana historia Severusa (oczywiście od tej emocjonalnej strony). Wszystko świetnie podzielone na części i ujęte w całość. Zdjęcia, cytaty, to wszystko... Aż braknie mi słów...
Oczywiście tak cudny artykuł bezapelacyjnie zasługuje na Wybitny i taką dam ocenę.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 98% [86 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 0% [Brak oceny]
Zadowalający Zadowalający 0% [Brak oceny]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 2% [2 głosów]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 309
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59