Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Znowu w Zakazanym...
Znowu w Zakazanym Lesie
- Zostaniecie ze mną?
- Do samego końca - odrzekł James.
- Nie zobaczą was?
- Jesteśmy częścią ciebie - powiedział Syriusz. - Nikt inny nie może nas zobaczyć.
Harry spojrzał na swoją matkę.
- Bądź blisko mnie - szepnął.
I wszedł w mroczny las. Nie owładnęła nim Lodowata rozpacz dementorów, wkroczył w nią śmiało razem ze swoimi towarzyszami, jakby byli jego patronusami, i szli razem między starymi drzewamio sękatych, powykrzywianych korzeniach, poda baldachimem splątanych gałęzi.

Eliksiry
"Jesteście tutaj, żeby się nauczyć subtelnej, a jednocześnie ścisłej sztuki przyrządzania eliksirów. Nie ma tutaj głupiego wymachiwania różdżkami, więc być może wielu z was uważa, że to w ogóle nie jest magia. Nie oczekuje od was, że naprawdę docenicie piękno kipiącego kotła i unoszącej się z niego roziskrzonej pary, delikatna moc płynów, które pełzną poprzez żyły człowieka, aby oczarować umysł i usidlić zmysły. Mogę was nauczyć, jak uwięzić w butelce sławę, uwarzyć chwałę, a nawet powstrzymać śmierć"

ELIKSIR - z łacińskiego - elixir "płyn zapewniający młodość i długie życie", prawdopodobnie z arabskiego al-iksir o tym samym znaczeniu- oznacza cudowny napój poszukiwany przez alchemików, mający posiadać właściwości przedłużania życia.

Eliksiry w książkach o Harrym Porterze, były jednym z przedmiotów wykładanym w Hogwarcie. Były warzone w kociołkach, mogły wywołać różne pożądane przez sporządzającego efekty. Przy warzeniu substancji niezwykle ważna była precyzja i dokładność, składniki muszą być dodawane w odpowiedniej kolejności oraz ilości, nawet najdrobniejszy błąd powodował zepsucie eliksiru.
Odwrócić skutki działania eliksirów mogły ANTIDOTA, jednym z ich ważniejszych składników był bezoar.
Ponadto eliksiry ważono w kotłach. Kocioł jest reprezentantem żywiołu wody. W tradycji celtyckiej kociołek reprezentuje narodziny, śmierć i odrodzenie, często uznaje się go także za źródło wiedzy i inspiracji.

Oto niektóre z znanych nam składników: abisyńskie figi, akonit inaczej tojad, asfodelus, belladona, bezoar, imbir, jeżozwierz, kły węża, korzenie stokrotki, mandragora, muchy siatkoskrzydłe, oczy diabła morskiego, ogony szczurów, pająki, pijawki, piołun, pokrzywa, rdest ptasi, rogate ropuchy i ślimaki, rogi dwuroga, róg i włosy jednorożca, ropa czyrakobulw, skarabeusze, skórka boomslanga, smocza wątroba, krew i serce, skorupki jaj smoczych, sproszkowany kręgosłup skorpeny, stonogi, śluz gumochłonów, żabie mózgi, żądła żądlibąka oraz żółć pancernika. Poniżej znajdują się prawdziwe opisy paru składników.

BEZOAR - kulisty twór powstający w żołądkach przeżuwaczy przez nagromadzenie nie strawionych resztek pokarmu oraz włókien roślinnych i włosów, zwłaszcza zlizywanych przez zwierzę podczas linienia. Zwykle ma wielkość orzecha, przy większej ilości lub rozmiarze może wywołać u zwierzęcia niedrożność układu pokarmowego. Występuje zawsze u lamy i kozy bezoarowej, częsty także u innych przeżuwaczy. Bezoary były w średniowieczu uważane za talizmany, przypisywano im właściwości magiczne i lecznicze (używane były jako odtrutki). Mają silny zapach zbliżony do piżma.

MANDRAGORA lekarska (M. officinarum) znana była już w starożytności, przypisywano jej właściwości magiczne i stosowano jako roślinę leczniczą. Szczególną wagę przywiązywano do korzenia, który często przybierał kształt zbliżony do ludzkiej postaci.

PIOŁUN, BYLICA - Surowcem zielarskim są liście lub ziele o aromatycznym zapachu i gorzkim smaku. W XIX wieku w kręgu cyganerii francuskiej modne było picie likieru z piołunu r11; absyntu Absynt używany był dawniej przez kobiety do usuwania ciąży - większe jego ilości wywoływały poronienia, ale również zatrucie organizmu.

TOJAD, MORDOWNIK - Roślina ozdobna: uprawiana dla efektownych, barwnych kwiatów. Roślina lecznicza: zawierają akonitynę substancję o działaniu przeciwbólowym.

RODZAJE ELIKSIRÓW:

FELIX FELICIS (łac. Szczęście szczęśliwe) eliksir zapewniający szczęście na określony czas ( dwie łyżki podczas śniadania wystarczają na cały dzień) każdemu, kto go wypije. Jego używanie jest zakazane przy pisaniu testów, w zawodach sportowych, wyborach itp.

WYWAR ŻYWEJ ŚMIERCI - bardzo silny eliksir powodujący uśpienie, robi się go z korzenia asfodelusa i piołunu; Eliksir ten najprawdopodobniej był zainspirowany przez Szekspira. Julia w dramacie "Romeo i Julia" użyła właśnie tego eliksiru, dzięki któremu upozorowała własną śmierć. J.K. Rowling musiała tylko nadać nazwę temu eliksirowi.

ELIKSIR WIELOSOKOWY- eliksir powodujący, że dana osoba zamienia się w inną osobę.
Składniki: muchy siatkoskrzydłe, ślaz, rdest ptasi, pijawki, sproszkowany róg dwurożca i
skórka boomslanga (rodzaj afrykańskiego wężą).Potrzebny jest też kawałek tego, w którego chcemy się zmienić. Jego działanie przemienia nas w wybraną osobę na kilka godzin.

ELIKSIR SŁODKIEGO SNU - Powoduje, ze osoba, która wypije ten eliksir zasypia

ELIKSIR PRAWDY (VERITASERUM) - po wypiciu, którego zdradza się wszystkie sekrety. "Użycie tego eliksiru dozwolone jest jedynie przy zachowaniu ścisłych zasad ustalonych przez Ministerstwo Magii." w łacinie słowo "veritas" oznacza "prawda"

ELIKSIR ŻYCIA - eliksir życia był wydzielany przez kamień filozoficzny. Jedynym człowiekiem, któremu udało się go wyprodukować, był Nicolas Flamel.

AMORTENCJA - najsilniejszy eliksir miłosny na świecie. Każdy inaczej odczuwa jego zapach, w zależności od tego, co kogo najbardziej podnieca.

ELIKSIR BUJNEGO OWŁOSIENIA - eliksir powodujący bardzo bujny rozrost włosów.
ELIKSIR PIEPRZOWY - eliksir rozgrzewający, podawany przez panią Pomfrey w przypadkach przeziębień, po którego wypiciu "jeszcze przez kilka godzin dymiło się z uszu"

ELIKSIR POSTARZAJĄCY - użyty lekkomyślnie prze Freda i George'a, w celu dodania sobie wieku i oszukania Linii wieku wokół Czary Ognia.

ELIKSIR ROZDYMAJĄCY - eliksir, który sprawia że każda rzecz na która się go poleje zwiększa się do dużych rozmiarów żeby to wyleczyć trzeba otrzymać Wywar Dekompresyjny.

WYWAR DEKOMPRESYJNY - przywraca naturalna wielkość części ciała spryskanych Eliksirem rozdymającym.

SZKIELET-WZRO - eliksir używany przez magiczną służbę zdrowia. Sprawia, że utracone kości odrastają.




Nadesłane przez: Half-Blood Princess
Dodane: lipiec 18 2007 15:42:29
Komentarze
~ChronNasSlytherin F
Dodano dnia 02 June 2013 11:27
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Trzecioroczniak
Punktów: 149
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 28
Data rejestracji: 31.05.13
Medale:
Brak
Ogólnie KOCHAM eliksiry jest to taki interesujący przedmiot . Bardzo lubie też Sev'a . Podoba mi się ten artykuł . widać że się troche napracowałeś . Uśmiech
Snape to dobry nauczyciel . Ale i tak zachowywał się troche niesprawiedliwie w stosunku do Harrego . Język
Ocena : w
~damla F
Dodano dnia 12 June 2013 19:08
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Charłak
Punktów: 13
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 3
Data rejestracji: 12.06.13
Medale:
Brak
Genialny! Nieźle się napracowałeś więc daje W.
Czasami przydałby się felix felicis na jakimś egzaminie, zasady są po to aby je łamać!
~Hermiona___Granger F
Dodano dnia 05 July 2013 12:31
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 95
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 9
Data rejestracji: 04.07.13
Medale:
Brak
Tutaj są błędy. Artykuł Powyżej Oczekiwań, chociaż przydałoby się co nieco dodać o Eliksirach.

AMORTENCJA - wygląd - szczególny, przypominający macicę perłowy połysk oraz para unosząca się w charakterystycznych spiralach.

ELIKSIR WIELOSOKOWY - jedna szklanka wystarczy na 1 godz. działania, w smaku przypomina rozgotowaną kapustę, muchy siatkoskrzydłe muszą się warzyć 21 dni a ślaz trzeba zbierać o północy w pełnię księżyca.

VERITASERUM - bezbarwny, pozbawiony zapachu i smaku eliksir wywołujący mówienie prawdy.

WYWAR ŻYWEJ ŚMIERCI - jest to eliksir usypiający o takiej mocy, że nazywany jest Wywarem żywej śmierci. Powstaje z połączenia korzenia asfodelusa z nalewką z piołunu.

Artykuł wystarczający do przygotowania się do egzaminów na przynajmniej Z lub P Uśmiech
~anne snape F
Dodano dnia 23 July 2013 21:01
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 305
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 23
Data rejestracji: 20.07.13
Medale:
Brak
ciekawy tema a przy tym bardzo ciekawie napisany.zacytowanie przemówienia snape'a do pierwszorocznych gryfonów bardzo poprawiło jakość artykułu bo wprowadziło uczniów w świat eliksirów.opis składników używanych do wyrobu eliksirów też jest bardzo potrzebny-szczególnie dla niewtajemniczonych,tak samo jak i opis najważniejszych eliksirów.stylistyka układ artykułu też zasługuje na uznanie.oceniam:wybitny...Śmiech
~Anka Potter Always Together F
Dodano dnia 18 July 2014 22:06
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Niewymowny
Punktów: 1573
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 330
Data rejestracji: 10.07.14
Medale:
Brak
Genialny artykuł! Znalazła kilka błędów interpunkcyjnych i gramatycznych, ale nie będę się czepać Uśmiech Daję Wybitny, bo z twojego artu można się wiele dowiedzieć Rozbawiony
~MIHeria F
Dodano dnia 07 August 2014 20:38
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 22
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 7
Data rejestracji: 04.08.14
Medale:
Brak
Może i profesor Snape nie jest najlepszym z nauczycieli, ale kocham eliksiry. Uwielbiam coś warzyć również na Pottermore (choć udało mi się tylko jeden raz, zawsze rozwalałam kociołek -.-). To jest takie ciekawe!
~somebodytodiefor F
Dodano dnia 09 October 2014 08:11
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Goblin
Punktów: 30
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 03.10.14
Medale:
Brak
Niestety, ale nie należę do osób doceniających piękno kipiącego kotła i unoszącej się z niego roziskrzonej pary. Po prostu wolę inne przedmioty na przykład zaklęcia. Mimo to uwielbiam Severusa Snape'a. I zgadzam się, że uwarzenie eliksiru na Pottermore jest awykonalne. Artykuł oceniam na Zadowalający.
~wiechlina roczna F
Dodano dnia 18 June 2015 17:26
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Nauczyciel w Hogwarcie
Punktów: 2520
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 230
Data rejestracji: 11.05.15
Medale:
Medal
Artykuł, moim zdaniem zasługuje na W. Ma bardzo przejrzystą formę. Jedynie do czego, tak z marszu, mogę się przyczepić to opis tojadu. Kwiaty tojadu są niebieskie, albo żółte, w przypadku tojadu lisiego. Akonityna, w minimalnych dawkach rzeczywiście ma działanie przeciwbólowe i była w tym celu stosowana zewnętrznie. Jest to jednak, jedna z najsilniejszych trucizn roślinnych. To taki szczegół i kolejne moje hobby, ale tojad rośnie często w ogrodach jako roślina ozdobna. Więc może warto wiedzieć, jak niezwykle jest trujący. W HP, jest opisany eliksir tojadowy, pomagający wilkołakom przetrwać czas przemiany.
~Toris F
Dodano dnia 29 July 2015 21:54
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Goblin
Punktów: 34
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 15
Data rejestracji: 29.07.15
Medale:
Brak
Ciekawy artykuł, przypomniał mi o paru rzeczach. Gratuluję ciężkiej pracy (bo zapewne było ciężko tak ładnie zebrać wszystko do kupy) Uśmiech
~wolfer12 F
Dodano dnia 10 January 2016 17:10
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Goblin
Punktów: 30
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 10.01.16
Medale:
Brak
Wybitny ;D
~wolfer12 F
Dodano dnia 10 January 2016 17:10
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Goblin
Punktów: 30
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 10.01.16
Medale:
Brak
bardzo fajnie przedstawione
~wolfer12 F
Dodano dnia 10 January 2016 17:17
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Goblin
Punktów: 30
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 10.01.16
Medale:
Brak
Ej bawił się kiedyś ktoś w alchemika z Harry'ego Pottera ?
~wolfer12 F
Dodano dnia 10 January 2016 17:17
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Goblin
Punktów: 30
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 10.01.16
Medale:
Brak
bo ja nie xD
~oxygen6 F
Dodano dnia 26 April 2016 21:56
Użytkownik
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Goblin
Punktów: 36
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 3
Data rejestracji: 26.04.16
Medale:
Brak
Świetny artykuł. Widać, że się przy nim napracowałaś.
Jeśli chodzi o przedmiot to mnie nawet interesuje, mimo Snape'a czyhającego z tą jego ponurą miną. Z resztą jak dla mnie każdy aspekt magii poruszany w Hogwarcie jest ciekawy.
A co do artykułu, daję W.
~Hana Turner F
Dodano dnia 10 November 2016 17:47
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Przeciętny Uczeń
Punktów: 184
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 24
Data rejestracji: 10.11.16
Medale:
Brak
Fajny artykuł. Wyszukiwaniem informacji musiało być ciężko. Podziwiam i daję W Uśmiech
~Iterutt F
Dodano dnia 01 September 2021 07:54
Zbanowany
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 323
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 220
Data rejestracji: 27.08.21
Medale:
Brak
<a href=https://buypropeciaon.com/>Propecia</a>
~Evibous F
Dodano dnia 06 November 2021 01:08
Zbanowany
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 332
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 227
Data rejestracji: 29.10.21
Medale:
Brak
<a href=https://vsildenshop.com/>buy soft generic viagra cheapest</a>
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 75% [82 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 16% [18 głosów]
Zadowalający Zadowalający 9% [10 głosów]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 214
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59