Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Mocny eliksir mił...
Mocny eliksir miłości
Na szczęście akurat w tym momencie Ron jęknął:
- Nie widzę jej, Harry... Czy on ją ukrywa?
- Czy eliksir miłosny był zdatny do spożycia? - zapytał Slughorn, obserwując Rona z zawodowym zainteresowaniem.
- Bo im dłużej się go trzyma, tym staje się mocniejszy.
- To by wiele wyjaśniało - wydyszał Harry (...)

Eliksiry
"Jesteście tutaj, żeby się nauczyć subtelnej, a jednocześnie ścisłej sztuki przyrządzania eliksirów. Nie ma tutaj głupiego wymachiwania różdżkami, więc być może wielu z was uważa, że to w ogóle nie jest magia. Nie oczekuje od was, że naprawdę docenicie piękno kipiącego kotła i unoszącej się z niego roziskrzonej pary, delikatna moc płynów, które pełzną poprzez żyły człowieka, aby oczarować umysł i usidlić zmysły. Mogę was nauczyć, jak uwięzić w butelce sławę, uwarzyć chwałę, a nawet powstrzymać śmierć"

ELIKSIR - z łacińskiego - elixir "płyn zapewniający młodość i długie życie", prawdopodobnie z arabskiego al-iksir o tym samym znaczeniu- oznacza cudowny napój poszukiwany przez alchemików, mający posiadać właściwości przedłużania życia.

Eliksiry w książkach o Harrym Porterze, były jednym z przedmiotów wykładanym w Hogwarcie. Były warzone w kociołkach, mogły wywołać różne pożądane przez sporządzającego efekty. Przy warzeniu substancji niezwykle ważna była precyzja i dokładność, składniki muszą być dodawane w odpowiedniej kolejności oraz ilości, nawet najdrobniejszy błąd powodował zepsucie eliksiru.
Odwrócić skutki działania eliksirów mogły ANTIDOTA, jednym z ich ważniejszych składników był bezoar.
Ponadto eliksiry ważono w kotłach. Kocioł jest reprezentantem żywiołu wody. W tradycji celtyckiej kociołek reprezentuje narodziny, śmierć i odrodzenie, często uznaje się go także za źródło wiedzy i inspiracji.

Oto niektóre z znanych nam składników: abisyńskie figi, akonit inaczej tojad, asfodelus, belladona, bezoar, imbir, jeżozwierz, kły węża, korzenie stokrotki, mandragora, muchy siatkoskrzydłe, oczy diabła morskiego, ogony szczurów, pająki, pijawki, piołun, pokrzywa, rdest ptasi, rogate ropuchy i ślimaki, rogi dwuroga, róg i włosy jednorożca, ropa czyrakobulw, skarabeusze, skórka boomslanga, smocza wątroba, krew i serce, skorupki jaj smoczych, sproszkowany kręgosłup skorpeny, stonogi, śluz gumochłonów, żabie mózgi, żądła żądlibąka oraz żółć pancernika. Poniżej znajdują się prawdziwe opisy paru składników.

BEZOAR - kulisty twór powstający w żołądkach przeżuwaczy przez nagromadzenie nie strawionych resztek pokarmu oraz włókien roślinnych i włosów, zwłaszcza zlizywanych przez zwierzę podczas linienia. Zwykle ma wielkość orzecha, przy większej ilości lub rozmiarze może wywołać u zwierzęcia niedrożność układu pokarmowego. Występuje zawsze u lamy i kozy bezoarowej, częsty także u innych przeżuwaczy. Bezoary były w średniowieczu uważane za talizmany, przypisywano im właściwości magiczne i lecznicze (używane były jako odtrutki). Mają silny zapach zbliżony do piżma.

MANDRAGORA lekarska (M. officinarum) znana była już w starożytności, przypisywano jej właściwości magiczne i stosowano jako roślinę leczniczą. Szczególną wagę przywiązywano do korzenia, który często przybierał kształt zbliżony do ludzkiej postaci.

PIOŁUN, BYLICA - Surowcem zielarskim są liście lub ziele o aromatycznym zapachu i gorzkim smaku. W XIX wieku w kręgu cyganerii francuskiej modne było picie likieru z piołunu r11; absyntu Absynt używany był dawniej przez kobiety do usuwania ciąży - większe jego ilości wywoływały poronienia, ale również zatrucie organizmu.

TOJAD, MORDOWNIK - Roślina ozdobna: uprawiana dla efektownych, barwnych kwiatów. Roślina lecznicza: zawierają akonitynę substancję o działaniu przeciwbólowym.

RODZAJE ELIKSIRÓW:

FELIX FELICIS (łac. Szczęście szczęśliwe) eliksir zapewniający szczęście na określony czas ( dwie łyżki podczas śniadania wystarczają na cały dzień) każdemu, kto go wypije. Jego używanie jest zakazane przy pisaniu testów, w zawodach sportowych, wyborach itp.

WYWAR ŻYWEJ ŚMIERCI - bardzo silny eliksir powodujący uśpienie, robi się go z korzenia asfodelusa i piołunu; Eliksir ten najprawdopodobniej był zainspirowany przez Szekspira. Julia w dramacie "Romeo i Julia" użyła właśnie tego eliksiru, dzięki któremu upozorowała własną śmierć. J.K. Rowling musiała tylko nadać nazwę temu eliksirowi.

ELIKSIR WIELOSOKOWY- eliksir powodujący, że dana osoba zamienia się w inną osobę.
Składniki: muchy siatkoskrzydłe, ślaz, rdest ptasi, pijawki, sproszkowany róg dwurożca i
skórka boomslanga (rodzaj afrykańskiego wężą).Potrzebny jest też kawałek tego, w którego chcemy się zmienić. Jego działanie przemienia nas w wybraną osobę na kilka godzin.

ELIKSIR SŁODKIEGO SNU - Powoduje, ze osoba, która wypije ten eliksir zasypia

ELIKSIR PRAWDY (VERITASERUM) - po wypiciu, którego zdradza się wszystkie sekrety. "Użycie tego eliksiru dozwolone jest jedynie przy zachowaniu ścisłych zasad ustalonych przez Ministerstwo Magii." w łacinie słowo "veritas" oznacza "prawda"

ELIKSIR ŻYCIA - eliksir życia był wydzielany przez kamień filozoficzny. Jedynym człowiekiem, któremu udało się go wyprodukować, był Nicolas Flamel.

AMORTENCJA - najsilniejszy eliksir miłosny na świecie. Każdy inaczej odczuwa jego zapach, w zależności od tego, co kogo najbardziej podnieca.

ELIKSIR BUJNEGO OWŁOSIENIA - eliksir powodujący bardzo bujny rozrost włosów.
ELIKSIR PIEPRZOWY - eliksir rozgrzewający, podawany przez panią Pomfrey w przypadkach przeziębień, po którego wypiciu "jeszcze przez kilka godzin dymiło się z uszu"

ELIKSIR POSTARZAJĄCY - użyty lekkomyślnie prze Freda i George'a, w celu dodania sobie wieku i oszukania Linii wieku wokół Czary Ognia.

ELIKSIR ROZDYMAJĄCY - eliksir, który sprawia że każda rzecz na która się go poleje zwiększa się do dużych rozmiarów żeby to wyleczyć trzeba otrzymać Wywar Dekompresyjny.

WYWAR DEKOMPRESYJNY - przywraca naturalna wielkość części ciała spryskanych Eliksirem rozdymającym.

SZKIELET-WZRO - eliksir używany przez magiczną służbę zdrowia. Sprawia, że utracone kości odrastają.




Nadesłane przez: Half-Blood Princess
Dodane: lipiec 18 2007 15:42:29
Komentarze
~Hermiona Granger ewi F
Dodano dnia 08 August 2011 15:25
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Charłak
Punktów: 8
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 1
Data rejestracji: 28.07.11
Medale:
Brak
Mi z tego artykułu najbardziej podoba mi się cytat reszta jest jak dla mnie nudna, ale ktoś się postarał, więc daje powyżej oczekiwań
~Lily1997 F
Dodano dnia 15 September 2011 17:11
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 110
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 14
Data rejestracji: 15.09.11
Medale:
Brak
jak ja bym chciała mieć lekcję eliksirów o jeny przecież to takie ciekawe Rozbawiony
art genialny i wyczerpujący Gratulacje daję W . Uśmiech
Snape jest bardzo dobrym nauczycielem i wierzę że nauczył ich na tyle ile jego było stać . xD a no i sądzę że najlepszym eliksirem jest Felix Felicis chciała bym taki mieć Język
~Dagamara18 F
Dodano dnia 08 October 2011 07:38
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Siedmioroczniak
Punktów: 688
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 95
Data rejestracji: 02.10.11
Medale:
Brak
Bardzo dobry artykułUśmiechLubię eliksiry i fajnie z było sobie znowu przypomnieć specyfikę tych zajęćJęzyk
~GINNY17 F
Dodano dnia 12 November 2011 20:44
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Zdobywca Kamienia Filozoficznego
Punktów: 70
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 13
Data rejestracji: 12.11.11
Medale:
Brak
No,no,no... Artykuł fajny,ale -no właśnie ALE-było sporo błędów np.to nie jest SZKIELET-WZRO tylko bez tego T. No ale ja mam dryg do drobnego druczku czyli znajde każdy błąd ale nie taki błąd że ortograficzny tylko taki w nazwach ale jak ktoś chce upichcić jakiś eliksir to wie że patrzy do twojego poradnika.Ogulnie patrząc postawiłabym ci "Wybitny",bo ja niedałabym rady tak tego zrobić (dobra dałabym rade,ale nie lubie się przechwalać)BRAWO ZA ARTYKUŁ!!
Milva: Dwa wykrzykniki wystarczą zamiast 50.
~aneczka00402 F
Dodano dnia 22 November 2011 13:25
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Członek GD
Punktów: 497
Ostrzeżeń: 3
Komentarzy: 32
Data rejestracji: 06.11.11
Medale:
Brak
Trochę się napracowałaś, bo są tu wszystkie eliksiry i których była mowa we wszystkich siedmiu częsciach HP. Jest jeden błąd -
Jego działanie przemienia nas w wybraną osobę na kilka godzin.
prawidłowo:
Jego działanie przemienia nas w wybraną osobę na godzinę.
Zadowalający!
~seba5111998 F
Dodano dnia 11 December 2011 11:36
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Goblin
Punktów: 35
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 5
Data rejestracji: 30.08.11
Medale:
Brak
Świetny artykuł. Dobrze opisane, daje wiele informacji i wciąga czytelnika, zupełnie jak Harry Potter. Eliksiry to był mój ulubiony przedmiot zaraz po Obronie przed Czarną Magią. Najbardziej podobał mi się Wywar Żywej Śmierci i Felix Felicis.
~anex F
Dodano dnia 20 February 2012 13:44
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 336
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 15
Data rejestracji: 06.05.10
Medale:
Brak
Po prostu świetny artykuł. Nie mam żadnych zastrzeżeń. Bardzo, bardzo, bardzo, bardzo, bardzo mi się spodobał. Uśmiech Oczywiście daję Wybitny!!
~martaworska F
Dodano dnia 28 February 2012 16:10
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 103
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 26.02.12
Medale:
Brak
Mnie bardzo spodobały się eliksiry ;D Myślę, że chciałabym spróbować uwarzyć którykolwiek z nich ;D I Snape nie był taki zły, to w końcu była jego misja Oczko
~@Severus Snape F
Dodano dnia 11 March 2012 15:26
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 364
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 27
Data rejestracji: 10.03.12
Medale:
Brak
Eliksiry - Najlepszy przedmiot w Hogwarcie! <33
A profesor Snape , choć może nie był lubiany był najlepszym nauczycielem tego przedmiotu. ; 3
Artykuł napisany dobrze, miło się czyta. ; )
Oceniam na ' Wybitny ' . ; ]
~Zlowieszcza Owca F
Dodano dnia 13 March 2012 07:27
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Przeciętny Uczeń
Punktów: 184
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 28
Data rejestracji: 12.03.12
Medale:
Brak
Eliksiry byłyby zdecydowanie moim ulubionym przedmiotem w Hogwarcie. Od zawsze kojarzą mi się z chemią. Też jakieś mikstury, probówki. ; D
Artykuł świetnie napisany, co prawda doszukałam się jednego, czy dwóch błędów, ale i tak tekst czytało się bardzo przyjemnie. No i nawet jest cytat. : )
~Lily_486 F
Dodano dnia 06 July 2012 14:38
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Goblin
Punktów: 30
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 8
Data rejestracji: 05.07.12
Medale:
Brak
Uwielbiam eliksiry to mój ulubiony przedmiot <3 Tak samo bardzo lubię Snape'a Uśmiech Super artkuł widać ze włożylaś w niego dużo pracy. Daję WYBITNY bo artykuł jest na prawdę dobry.
~marihermiona F
Dodano dnia 09 July 2012 13:11
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Redaktor Proroka
Punktów: 1058
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 27
Data rejestracji: 06.07.12
Medale:
Brak
Super daję WYBITNY jest bardo dobry, świetny. Ja osobiście lubi eliksiry. Snape to super nauczyciel lubie jego lekcje może dlatego jakie ma podejście do uczniów(wiem jestem okropnaUśmiech) Najbardziej lubię eliksir wielosokowy może dlatego, że można być przez chwilę kimś innym...
~krukonginn F
Dodano dnia 14 July 2012 15:42
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Drugoroczniak
Punktów: 77
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 14.07.12
Medale:
Brak
Moja ulubiona lekcja - eliksiry ; )) i jeszcze ze Snape'm ;33. Żal nie przychodzić ;D. A co do artykułu : bdb. wytłumaczone Oczko)
~Kerras F
Dodano dnia 17 July 2012 23:41
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Gracz Quidditcha Slytherinu
Punktów: 130
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 9
Data rejestracji: 16.07.12
Medale:
Brak
Świetny artykuł, na dodatek traktujący o jednym z moich ulubionych przedmiotów Oczko. Jedyne czego może mi trochę brakuje to jakiegoś zdjęcia, mimo to zasłużony Wybitny
~Zakon 222 F
Dodano dnia 11 November 2012 09:16
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 51
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 11.11.12
Medale:
Brak
Snape jest ohydny.Czytałam jeden z tekstów o obronie Snapa. Ludzie Gryffindor czy Slytherin. Albo to albo to.
No dobra może Snapa lubię lecz męczył Harrego a to nie fair. Może i Potter ( ojciec Harrego ) go męczył ale nie można tak się odgrywać. W naszym świecie poszedłby do więzienia.
Milva: Proszę korzystać z edycji.
~xFleur_Delacourx F
Dodano dnia 20 December 2012 20:17
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Prefekt Gryffindoru
Punktów: 426
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 7
Data rejestracji: 19.12.12
Medale:
Brak
Szkielet-wzro Rozbawiony suuuper
I artykuł ciekawy daje......<chwila napiecia>....daję.......W Rozbawiony
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 24 December 2012 01:59
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
Gryfoni nie lubili eliksirów, bo byli uprzedzeni do nauczyciela tego przedmiotu... tak sądzę... ale Hermiona radziła sobie najlepiej - jak ze wszystkim zresztą ( poza wróżbiarstwem oczywiście )
~Magkropka F
Dodano dnia 29 January 2013 14:06
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Gracz Quidditcha Gryffindoru
Punktów: 124
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 12
Data rejestracji: 29.01.13
Medale:
Brak
Co do ostatniego eliksiru, to nie_nazywa się on szkielet-wzro tylko 'szkiele-wzro", ale uważam że literówka każdemu może się przytrafić Uśmiech Mimo wszystko dam ocenę wybitny.
~Maravengood F
Dodano dnia 02 March 2013 18:15
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Czwartoroczniak
Punktów: 200
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 19
Data rejestracji: 01.03.13
Medale:
Brak
Bardzo długi artykuł, widać, ze się napracowałaś Oczko Wszystko jest szczegółowo opisane, dobrze, że dodałaś cytat, brakuje mi tylko zdjęć Jęzor Eliksiry to bardzo ciekawy temat na artykuł. Wymieniłeś tak dużo składników, które znamy, że aż zzieleniałam xD Przyłożyłeś się i dlatego daję wybitny Uśmiech
~Harmonia Nectere Passus F
Dodano dnia 21 March 2013 17:48
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Charłak
Punktów: 10
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 20.03.13
Medale:
Brak
Artykuł bardzo szczegółowy, to dobrze ale bez paru zdań by się obyło i lżej czytało Uśmiech Osobiście bardzo lubię eliksiry, nie biorąc pod uwagę nauczycieli tego przedmiotu itp. po prostu świetne jest to przyrządzanie Oczko
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 75% [82 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 16% [18 głosów]
Zadowalający Zadowalający 9% [10 głosów]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 242
» Użytkowników online: 1

~Viktorimfa

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59