Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Przyjaźń
Przyjaźń
Ale od tego czasu zaprzyjaźnili się z Hermioną. Są takie wydarzenia, które - przeżyte wspólnie - muszą zakończyć się przyjaźnią, a znokautowanie trzymetrowego trolla górskiego na pewno jest jednym z nich.
Eliksiry
"Jesteście tutaj, żeby się nauczyć subtelnej, a jednocześnie ścisłej sztuki przyrządzania eliksirów. Nie ma tutaj głupiego wymachiwania różdżkami, więc być może wielu z was uważa, że to w ogóle nie jest magia. Nie oczekuje od was, że naprawdę docenicie piękno kipiącego kotła i unoszącej się z niego roziskrzonej pary, delikatna moc płynów, które pełzną poprzez żyły człowieka, aby oczarować umysł i usidlić zmysły. Mogę was nauczyć, jak uwięzić w butelce sławę, uwarzyć chwałę, a nawet powstrzymać śmierć"

ELIKSIR - z łacińskiego - elixir "płyn zapewniający młodość i długie życie", prawdopodobnie z arabskiego al-iksir o tym samym znaczeniu- oznacza cudowny napój poszukiwany przez alchemików, mający posiadać właściwości przedłużania życia.

Eliksiry w książkach o Harrym Porterze, były jednym z przedmiotów wykładanym w Hogwarcie. Były warzone w kociołkach, mogły wywołać różne pożądane przez sporządzającego efekty. Przy warzeniu substancji niezwykle ważna była precyzja i dokładność, składniki muszą być dodawane w odpowiedniej kolejności oraz ilości, nawet najdrobniejszy błąd powodował zepsucie eliksiru.
Odwrócić skutki działania eliksirów mogły ANTIDOTA, jednym z ich ważniejszych składników był bezoar.
Ponadto eliksiry ważono w kotłach. Kocioł jest reprezentantem żywiołu wody. W tradycji celtyckiej kociołek reprezentuje narodziny, śmierć i odrodzenie, często uznaje się go także za źródło wiedzy i inspiracji.

Oto niektóre z znanych nam składników: abisyńskie figi, akonit inaczej tojad, asfodelus, belladona, bezoar, imbir, jeżozwierz, kły węża, korzenie stokrotki, mandragora, muchy siatkoskrzydłe, oczy diabła morskiego, ogony szczurów, pająki, pijawki, piołun, pokrzywa, rdest ptasi, rogate ropuchy i ślimaki, rogi dwuroga, róg i włosy jednorożca, ropa czyrakobulw, skarabeusze, skórka boomslanga, smocza wątroba, krew i serce, skorupki jaj smoczych, sproszkowany kręgosłup skorpeny, stonogi, śluz gumochłonów, żabie mózgi, żądła żądlibąka oraz żółć pancernika. Poniżej znajdują się prawdziwe opisy paru składników.

BEZOAR - kulisty twór powstający w żołądkach przeżuwaczy przez nagromadzenie nie strawionych resztek pokarmu oraz włókien roślinnych i włosów, zwłaszcza zlizywanych przez zwierzę podczas linienia. Zwykle ma wielkość orzecha, przy większej ilości lub rozmiarze może wywołać u zwierzęcia niedrożność układu pokarmowego. Występuje zawsze u lamy i kozy bezoarowej, częsty także u innych przeżuwaczy. Bezoary były w średniowieczu uważane za talizmany, przypisywano im właściwości magiczne i lecznicze (używane były jako odtrutki). Mają silny zapach zbliżony do piżma.

MANDRAGORA lekarska (M. officinarum) znana była już w starożytności, przypisywano jej właściwości magiczne i stosowano jako roślinę leczniczą. Szczególną wagę przywiązywano do korzenia, który często przybierał kształt zbliżony do ludzkiej postaci.

PIOŁUN, BYLICA - Surowcem zielarskim są liście lub ziele o aromatycznym zapachu i gorzkim smaku. W XIX wieku w kręgu cyganerii francuskiej modne było picie likieru z piołunu r11; absyntu Absynt używany był dawniej przez kobiety do usuwania ciąży - większe jego ilości wywoływały poronienia, ale również zatrucie organizmu.

TOJAD, MORDOWNIK - Roślina ozdobna: uprawiana dla efektownych, barwnych kwiatów. Roślina lecznicza: zawierają akonitynę substancję o działaniu przeciwbólowym.

RODZAJE ELIKSIRÓW:

FELIX FELICIS (łac. Szczęście szczęśliwe) eliksir zapewniający szczęście na określony czas ( dwie łyżki podczas śniadania wystarczają na cały dzień) każdemu, kto go wypije. Jego używanie jest zakazane przy pisaniu testów, w zawodach sportowych, wyborach itp.

WYWAR ŻYWEJ ŚMIERCI - bardzo silny eliksir powodujący uśpienie, robi się go z korzenia asfodelusa i piołunu; Eliksir ten najprawdopodobniej był zainspirowany przez Szekspira. Julia w dramacie "Romeo i Julia" użyła właśnie tego eliksiru, dzięki któremu upozorowała własną śmierć. J.K. Rowling musiała tylko nadać nazwę temu eliksirowi.

ELIKSIR WIELOSOKOWY- eliksir powodujący, że dana osoba zamienia się w inną osobę.
Składniki: muchy siatkoskrzydłe, ślaz, rdest ptasi, pijawki, sproszkowany róg dwurożca i
skórka boomslanga (rodzaj afrykańskiego wężą).Potrzebny jest też kawałek tego, w którego chcemy się zmienić. Jego działanie przemienia nas w wybraną osobę na kilka godzin.

ELIKSIR SŁODKIEGO SNU - Powoduje, ze osoba, która wypije ten eliksir zasypia

ELIKSIR PRAWDY (VERITASERUM) - po wypiciu, którego zdradza się wszystkie sekrety. "Użycie tego eliksiru dozwolone jest jedynie przy zachowaniu ścisłych zasad ustalonych przez Ministerstwo Magii." w łacinie słowo "veritas" oznacza "prawda"

ELIKSIR ŻYCIA - eliksir życia był wydzielany przez kamień filozoficzny. Jedynym człowiekiem, któremu udało się go wyprodukować, był Nicolas Flamel.

AMORTENCJA - najsilniejszy eliksir miłosny na świecie. Każdy inaczej odczuwa jego zapach, w zależności od tego, co kogo najbardziej podnieca.

ELIKSIR BUJNEGO OWŁOSIENIA - eliksir powodujący bardzo bujny rozrost włosów.
ELIKSIR PIEPRZOWY - eliksir rozgrzewający, podawany przez panią Pomfrey w przypadkach przeziębień, po którego wypiciu "jeszcze przez kilka godzin dymiło się z uszu"

ELIKSIR POSTARZAJĄCY - użyty lekkomyślnie prze Freda i George'a, w celu dodania sobie wieku i oszukania Linii wieku wokół Czary Ognia.

ELIKSIR ROZDYMAJĄCY - eliksir, który sprawia że każda rzecz na która się go poleje zwiększa się do dużych rozmiarów żeby to wyleczyć trzeba otrzymać Wywar Dekompresyjny.

WYWAR DEKOMPRESYJNY - przywraca naturalna wielkość części ciała spryskanych Eliksirem rozdymającym.

SZKIELET-WZRO - eliksir używany przez magiczną służbę zdrowia. Sprawia, że utracone kości odrastają.




Nadesłane przez: Half-Blood Princess
Dodane: lipiec 18 2007 15:42:29
Komentarze
~Bellatriks_xdd F
Dodano dnia 30 May 2010 13:05
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Drugoroczniak
Punktów: 94
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 25
Data rejestracji: 30.05.10
Medale:
Brak
Eliksiry to moja ulubiona nauka ; ))
Świetny i bardzo przydatny artykuł ...
Wybitny .
~JaneVolturi F
Dodano dnia 05 June 2010 22:01
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 24
Ostrzeżeń: 3
Komentarzy: 35
Data rejestracji: 28.05.10
Medale:
Brak
Nie no super artykuł i super opisane.Widać zę dużo się napracowałaś. Co tyczy się twojego postu daje W. Jest kilka błędów w nazwach, ale to już zostało wytknięte....;0Ja nie lubię Snape'a, ale eliksiry to lubie. Ale trzeba przyznać-było lepiej jak ich Slughorn[czy jak to się pisze]nauczał.
Zdecydowanie.
~Sophie Wide F
Dodano dnia 29 June 2010 18:09
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Zdobywca Kamienia Filozoficznego
Punktów: 72
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 12
Data rejestracji: 29.06.10
Medale:
Brak
Artykuł powinien być bardziej dopracowany pod względem interpunkcyjnym i ogólnej prezentacji. Nadrabiasz to jednak zawartymi informacjami. Wszystko, czego oczekiwałam po artykule. Dołączam się do Krisa. Szkoda, że jest tak mało opisanych eliksirów. Wydają się bardzo...fascynujące i godne uwagi. Za artykuł wybitny.
~marta F
Dodano dnia 16 July 2010 08:05
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Dorosły Czarodziej
Punktów: 875
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 77
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Bardzo dobry artykuł. Zapewne poświęciłaś mu sporo czasu. Plus za cytat. Pomimo kilku błędów myślę,że artykuł zasługuje na W
Poza tym pragnę dodać, że bardzo lubię eliksiry to taka fascynująca lekcja. Polubiłam je tak naprawdę dopiero gdy zaczął ich uczyć Horacy Slughorn i odtąd stały się dla mnie niezwykle ważne i interesujące.
~Domaa F
Dodano dnia 07 August 2010 14:42
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Dorosły Czarodziej
Punktów: 881
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 63
Data rejestracji: 28.06.09
Medale:
Brak
Fajny artykuł. Widać, że było trzeba sporo się napracować by takie coś napisać. Eliksiry są bardzo ciekawe, chciałabym mieć taką lekcję lub kilka z tych eliksirów np. taki Felix Felicis przydałby mi się często na matematyce bo u nas to strach do tablicy iść, albo nawet taki eliksir wielosokowy też byłby przydatny. Jednak wracając do artykułu to brakowało mi paru eliksirów jak np. Eliksir Wiggenowy. Daje Powyżej Oczekiwań.
~kondzik1808 F
Dodano dnia 14 August 2010 19:42
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Zdobywca Kamienia Filozoficznego
Punktów: 57
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 5
Data rejestracji: 14.08.10
Medale:
Brak
Lubię eliksiry, ale bez przesady. Jest wiele innych znacznie ciekawszych przedmiotów ;-D. Myślę, że każdy z wymienionych eliksirów jest bardzo przydatny. Sam bardzo chętnie wykorzystałbym eliksir wielosokowy czy też płynne szczęście. Przydałoby się też veritaserum czy amortensja ;D
...
Co do artykułu. jest wyczerpujący, ale nie liczy się ilość tylko jakość. W tym przypadku i to i to jest dobre. Aczkolwiek nie ma nic w tym WYBITNEGO. Z pewnością zadowalający jest dobrą oceną, tym bardziej, że czegoś mi tu brakuje.

A więc...

.... ZADOWALAJĄCY!
~Magdalena Lestrange F
Dodano dnia 14 August 2010 20:16
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Więzień Azkabanu
Punktów: -29
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 21.07.10
Medale:
Brak
Uwielbiam Twój artykuł. Jest naprawdę świetny a przede wszystkim interesujący przy czym wciągający. Suuper!!!

Edit: No niezły opis nawet miło się czyta osobiście stwierdzam (podobnie jak ci wyżej ) że lubię eliksiry.
~Mistrzyni OPCM F
Dodano dnia 24 August 2010 19:23
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Charłak
Punktów: 6
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 16.08.10
Medale:
Brak
Uwielbiam p. Snape i eliksiry. Fajnie napisane. Pomijam niektóre błędy. i twierdze ze nalezy sie W.
~I love Draco F
Dodano dnia 29 August 2010 11:20
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 47
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 19
Data rejestracji: 28.08.10
Medale:
Brak
Artykuł jest świetny i oceniany na Wybitny Oczko
Wiele tutaj informacji i ciekawostek.
~Jina007 F
Dodano dnia 04 September 2010 15:31
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Czwartoroczniak
Punktów: 203
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 49
Data rejestracji: 26.07.10
Medale:
Brak
Ja nie lubię Snape'a... Chociaż potem trochę szkoda go było, jak się wszystko wyjaśniło, no nie? Eliksiry uwielbiam... A co do artykułu... oczywiście W.
~Lord Expeliarmuss F
Dodano dnia 29 October 2010 17:02
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 40
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 18
Data rejestracji: 25.10.10
Medale:
Brak
podobał mi się artykuł nawet bardzo ;D a właśnie tego szukałem, jakie są wszystkie eliksiry i znalazłem, oczywiście W
~vicki2001 F
Dodano dnia 13 November 2010 17:31
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Goblin
Punktów: 38
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 7
Data rejestracji: 12.11.10
Medale:
Brak
fajny artykuł, ja bardzo lubię eliksiry...Daj kilka obrazków,bo nie raz fajniej to wygląda.Szkoda że nie ma eliksiru żeby stać się najwyższym potworem w świecie magii,większym niż Graupek.Zastanawiam się,bo w grze na komputerze Harry Potter i Komnata Tajemnic był eliksir WIGGENOWY i tak się zastanawiam czy w książce też był taki eliksir...ale chyba nie ma na razie czytam Harry'ego Pottera i Komnatę Tajemnic ale do tej pory nie było takiego eliksiru.Znajdź jeszcze więcej przepisów na jakie kolwiek eliksiry...Daje Powyżej Oczekiwań ...
~Kate Black F
Dodano dnia 02 December 2010 21:20
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Zdobywca Kamienia Filozoficznego
Punktów: 61
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 3
Data rejestracji: 02.12.10
Medale:
Brak
Tak mi się wydaje po obejrzeniu odcinków z nim że eliksir wielosokowy nie jest taki super jak się wydaje, amortęcja wydaje się podejrzana choć kusząca, a feliks felicis jest super! Dowcipniś
~Lucas Saatkamp F
Dodano dnia 25 December 2010 22:57
Użytkownik
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Charłak
Punktów: 14
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 3
Data rejestracji: 11.08.10
Medale:
Brak
~Temeraire
Poprawiasz artykul i sama robisz blad??? Wazylo wymienia sie na waga i pisze sie przez ż. Polecam slownik, jesli juz jestesmy drobiazgowi i czepiamy sie byle czego( a ty to wlasnie robisz).
~HermiOla F
Dodano dnia 01 February 2011 14:52
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Trzecioroczniak
Punktów: 143
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 13
Data rejestracji: 31.01.11
Medale:
Brak
Artykuł niezły. Dobra długość, nie dostrzegłam błędów. W Hogwarcie byłaby to chyba moja ulubiona lekcja. Daję W
~Bellatrix Lestrange Black F
Dodano dnia 19 February 2011 08:29
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Prefekt Slytherinu
Punktów: 439
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 32
Data rejestracji: 18.02.11
Medale:
Brak
Eliksiry to nie mój naj ulubiony przedmiot, ale profesor Snape jest super! Uważam go za najlepszego nauczyciela w Hogwarcie. Artykuł świetny. Myślę, że nikt by go lepiej nie napisał. Moja ocena to WOczko
~CzarnyLord F
Dodano dnia 28 February 2011 19:18
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 19
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 5
Data rejestracji: 28.02.11
Medale:
Brak
Ja nie rozumiem co trudnego jest w eliksirach...
Po prostu czytasz i dodajesz.
Ale art spoko daje P.
~Graupek F
Dodano dnia 12 July 2011 09:49
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 42
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 09.07.11
Medale:
Brak
Długi, wyczerpujący art, dobrze się go czyta, a to chodzi nie?Tak! Szkoda że tak mało eliksirów ujawniła pani Rowling.
Zasługujesz na Wybitny.
~Diana Draganesti F
Dodano dnia 14 July 2011 08:47
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Charłak
Punktów: 6
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 3
Data rejestracji: 13.07.11
Medale:
Brak
Wywar Żywej Śmierci ... to takie piękne ... Naprawdę fajny artykuł !
Pozdro Rozbawiony
~hermiona1999 F
Dodano dnia 20 July 2011 15:12
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Czwartoroczniak
Punktów: 195
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 51
Data rejestracji: 27.02.10
Medale:
Brak
Eliksiry są ciekawym przedmiotem.Myślę,że pomimo Snape"a Harry i Ron lubili ten przedmiot.Hermionę też ciekawił ten przedmiot,chodź nie należał do jej ulubionych.Artykuł jest bardzo ciekawy.Chciałabym zrobić taką jedną miksturę.Temat dobrze i ciekawie ujęty.Daję WYBITNY.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 75% [82 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 16% [18 głosów]
Zadowalający Zadowalający 9% [10 głosów]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 232
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59