Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Przed pojedynkiem...
Przed pojedynkiem z Draconem
- A co będzie, jeśli machnę różdżką i nic się nie stanie?
- Ja wiem? Może ją rzucisz i rąbniesz go w nos - zaproponował Ron.

Świat nie do końca magiczny
Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że to będzie raczej sceptyczny artykuł. Jestem fanem Harry’ego Pottera (no, może ograniczmy się do książek) tak jak Wy, jednak mam na myśli historie przedstawione w kolejnych książkach. Po przeczytaniu wszystkich mam wrażenie (a jestem pewny, że co niektórzy z Was również), że jednak świat, który stworzyła pani Rowling jest nieco niedopracowany. Postaram się pokazać pewne przykłady, z których wynika, że nad niektórymi sprawami autorka powinna nieco więcej pomyśleć.

Transmutacja. Otóż dzięki niej możemy przemienić daną rzecz, w co innego. Przykładem niech będzie nieszczęsny szczur, który w drugiej części miał zostać zamieniony w kielich. Niby nic niezwykłego, ale skoro rodzinka Rona jest taka hmm... uboga, to, dlaczego by nie zrobić sobie góry złota z koguta albo dziurawego garnka? Rozumiem, może jakaś magia ochronna na to działa, ale można by zmienić choćby starego Forda Anglie na jakiegoś Focusa. Tę kwestie oddaje do dyskusji.

Ok, teraz coś, czego wszyscy się boimy, ostatnia rzecz, jaką zabralibyśmy na bezludna wyspę. Lekcje! I tutaj mamy do czynienia z ewidentną fuszerką. Opieka nad magicznymi stworzeniami? Po co to? Rozumiem, trzeba było wymyślić coś nowego, ale to tak jakbyśmy mieli dodatkowe lekcje jak wychowywać dziecko, czy jak karmić rybki, żeby nie zzieleniały. Wróżbiarstwo? Komu to się przyda? Numerologia? Nie lepiej to razem? No cóż...

Dalej. Nie wiem jak wielki świat ma w głowie pani Rowling, ale żeby w Turnieju Trójmagicznym uczestniczyły tylko 3 szkoły?? Bez przesady. Sądzę, że chodziło o sama Anglie, może jeszcze Szkocje. Ale czy jest o czymś podobnym choćby najmniejsza wzmianka? Przecież w MŚ w Quidditchu uczestniczyły drużyny całego świata.
Świstokliki. Nie wiem jak bardzo potężny był Barty Crouch, ale skoro spokojnie zmienił nagrodę Turnieju Trójmagicznego właśnie w świstoklik, to tutaj mamy do czynienia z pewnym elementem dodanym na siłę. Nie można wykorzystać sieci Fiuu? Dodajemy jakiś przedmiot, który przenosi! Proste.

Wróćmy do auta-gruchota pana Weasleya. Jestem ciekaw, po co mu on? Przecież wystarczy niezawodna siec Fiuu, (jeśli tak, to odpowiednio zabezpieczona). Rozumiem, że można wyjątkowo czasem się 'przelecieć', ale w książce jest napisane, że ojciec Rona jeździ nim do pracy, więc wcale nierzadko.

Zmieniacz czasu. Niestety tu jest spore niedopatrzenie ze strony autorki. Jeśli Zmieniacz McGonagall, to myślę że mogliby mieć go również potężniejsi czarodzieje. Z Voldemortem włącznie. Wyobrażacie sobie, jak potężna byłaby to broń?

Może jeszcze dziabnę sprawę, która jest dla mnie niezrozumiała. Może to przez polskie wydawnictwo, może przez Rowling, nie wiem, nie czytałem oryginału.

W książce o magii, o dosyć oryginalnych jak na nasze realia sposobach na uśmiercanie, wymazywanie pamięci itd., postacie wypowiadają nieraz "O mój Boże!" i tym podobne. Dodaje realizmu? Możliwe, jednak to wybitnie mi nie pasowało.

I teraz mała drobnostka: naprawdę wierzycie, że nikt nie zauważyłby dziwolągów biegnących prosto na ścianę z torbami na peronie 9 i 3/4? Nie zdziwiłby Was widok kolegi na przerwie szkolnej pędzącego z plecakiem prosto w zamknięte drzwi?

Wiem ze pewnie opuściłem wiele rzeczy, przepraszam. Nie pisałem na przykład o wydumanych, już zbyt klasycznych sprawach (miłość pokona wszystko, ble, słyszałem to 32452 razy). Ale nie słuchajcie mnie. Ja już taki jestem, że się czepiam. Uwielbiam czytać książki o przygodach nastoletniego czarodzieja, ale jak już mówimy, jakie to jest cool, to może wreszcie czas powiedzieć co cool nie jest?




Nadesłane przez: Szlafrok
Dodane: kwiecień 06 2007 16Kotecek7:47
Komentarze
~Villemo F
Dodano dnia 03 November 2008 13:38
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Młody Czarodziej
Punktów: 791
Ostrzeżeń: 3
Komentarzy: 148
Data rejestracji: 04.10.08
Medale:
Brak
A według mnie świetny artykuł. Poruszył bardzo poważny temat....i dobrze. W ogóle ze strony Rowling jest strasznie dużo nie dopatrzeń. Najbardziej widoczne jest chyba te z barierką na peronie 9 i 3/4. Przecież to by się rzuciło w oczy jak nic. Ale wracając do oceny, to daje Wybitny.
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 27 December 2012 02:02
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
tak, ta barierka to od samego początku był jeden wielki niewypał - dla mnie zdawał się to po prostu za naiwny pomysł - tutaj spory minus dla pani Rowling, to samo jeżeli chodzi o odwołanie do Boga - czarodzieje, którzy nie wierzą w Boga obchodzą Jego Narodziny - to jest dopiero żałosna parodia, albo lepiej powiedziawszy paradoks... W jak najbardziej się należy Oczko
~wiechlina roczna F
Dodano dnia 04 July 2015 13:37
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Nauczyciel w Hogwarcie
Punktów: 2520
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 230
Data rejestracji: 11.05.15
Medale:
Medal
Artykuł ma wczesną datę, więc te kwestie już dawno starano się jakoś wytłumaczyć. Niemniej sprawa zmieniaczy czasu i zamiany pucharu, w świstoklika przez Barty'ego Crouch Jr, są mocno niedopracowane. Konsekwencje wprowadzenia tych wynalazków, podobnie zresztą jak "Mapy Hunwotów", powodują okropne problemy logiczne. PO.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 29% [2 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 57% [4 głosów]
Zadowalający Zadowalający 14% [1 głos]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 194
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59