Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Zdziwienie Syriusza
Zdziwienie Syriusza
-Ee... panie Black... Syriuszu... - odezwała się nieśmiało Hermiona.
Black aż podskoczył, słysząc te słowa, i spojrzał na Hermionę tak, jakby już dawno zapomniał, że można się do niego zwracać w tak uprzejmy sposób.

Znaczenia imion i nazw występujących w książce
Alastor - bóg grecki, który szukał zemsty na ludziach

Albus - po łacinie znaczy biały, bądź mądrość. Można go również wziąć za historycznego konsula Brytanii (Albinus Clodius Decimus; Albinus=Albus). Karierę rozpoczął od służby w wojsku w różnych formacjach i bardzo szybko zdobywał kolejne awanse, co otworzyło mu drogę do senatu. Został konsulem i za walkę z plemionami germańskimi za Renem otrzymał namiestnictwo w Brytanii. W 193 roku legiony okrzyknęły go cezarem. Wówczas przystał na propozycje Severusa (Septimius Severus) i został współwładcą. Jednak po zamachu ze strony właśnie Severusa (czyżby kolejne nawiązanie J.K. Rowling?) wylądował w Galii i tam w kolejnej bitwie został zabity.

Argus - w greckiej mitologii Argus był potworem mającym sto oczu i był zawsze czujny

Bagman - kanciarz, osoba zbierająca pieniądze

Beauxbatons - z francuskiego "piękna różdżka"

Bellatrix - jasna gwiazda w lewym ramieniu konstelacji Oriona. Owa gwiazda znana jest również jako “Female Warrior” czyli “Żenski Wojownik”

Bode - być wróżbitą. Oznacza również zatrzymany bądź spóźniony

Boggart (polski Bogin)- "Baggart" (po angielsku wymowa jest identyczna tych dwóch słów), po irlandzku oznacza grozić.

Charlie - zdrobniała forma Charles, co oznacza męski i silny.

Cho - po japońsku motyl.

Colin - znaczy dziecko bądź zwycięstwo.

Dolores - dosłownie pani smutków.

Draco - z łaciny smok.

Dumbledore - oznacza trzmiel po staroangielsku.

Dursley - miasto blisko miejsca urodzenia J.K. Rowling.

Filch - podkradnij się.

Firenze - włoska nazwa Florencji

Flitwick - miasto w Anglii

Puszek - (oryginalna nazwa tego trzygłowego psa to “Fluffy”, co oznacza po polsku puszysty) trzygłowy Cerber był stróżem świata podziemi w mitologii greckiej.

Hedwig - święty, który żył w Niemczech na przełomie 13 i 14 wieku.

Hermes - grecki bóg; posłaniec innych, ważniejszych bogów

Hermione - znaczy dobrze urodzony oraz kamień; jest damska wersja Hermesa; według greckiej mitologii, była córka Heleny z Troi i króla Menelausa ze Sparty; Hermiona jest również jedną z bohaterów Szekspirowskiego dramatu "Zimowa Opowieść"

Lily - z ang. Lilia; czysty

Lockhart - Miasto w Australii niedaleko Wagga Wagga; Lockhart jest tez nazwą pewnego starego samochodu

Luna - rzymska bogini księżyca.

Lupin - Lunar oznacza księżyc. Lupin natomiast znaczy wilkowaty. Canis Lapus jest naukową nazwą wilka.

Malfoy - Mal Foi oznacza po francusku „zła wiara”. Samo “Mal” natomiast znaczy zło.

Minerva - w rzymskiej mitologii była bogini mądrości. W greckiej natomiast bogini wojny. Charakteryzowała się tym, że dawała bardzo surowe kary.

Mundungus - śmierdzący tytoń Język

Nicolas Flamel – postać realna. Był średniowiecznym alchemikiem. Przypuszcza sie, iż rzeczywiście mógł stworzyć cos na podobieństwo Kamienia Filozoficznego.
Nimbus - znaczy „chmura”. Nimbus był również bogiem w greckiej mitologii.

Peeves - w polskim tłumaczeniu Irytek, co równie dobrze oddaje jego angielskie znaczenie,
ponieważ “peeve” znaczy mały diabeł, bądź cos innego co działa ci na nerwy

Quibbler (pol. “Żongler” ) - Jest archaiczną nazwa gry słów.

Remus - brat Romulusa, legendarnego założyciela Rzymu. Został zabity przez brata.

Ronan - irlandzki święty

Severus - Sever znaczy „uciąć”. Severe ponadto znaczy surowy, okrutny

Syriusz - nazwa gwiazdy, znanej również jako Psia Gwiazda.

Skeeter, Rita - "Skeeter" jest skrócona forma „mosquito” (polskie moskit). Jak uważa wielu, są to najbardziej wkurzające i irytujące owady na Ziemi.

Snape - miasto w Anglii

Lord Voldemort - w średniowiecznych opowiadaniach istniał mężczyzna, który był czarnoksiężnikiem i nazywał sie Voldermortist. W innym języku Voldermortist znaczy „Pan Zła” albo Czarny Pan. Według legendy Voldermortist próbował zniszczyć Merlina poprzez wykorzystywanie złych ludzi oraz zaczarowywanie dobrych bądź ich przekupowanie przed pojawieniem sie Króla Artura. Według legendy Merlin ostatecznie zgładził Voldermortista poprzez użycie prostego zaklęcia paralizującego i nakarmił nim wielogłowego psa (czyżby Puszek?). Miało to miejsce na 12 - 13 lat przed pojawieniem sie Króla Artura (czyli mniej więcej tyle, ile czasu upłynęło od upadku Voldemorta do pojawienia sie Harry`ego w Hogwarcie). Ponadto, po francusku Voldemort znaczy “złodziej śmierci”. Warta uwagi jest zbitka wyrazowa. Samo “Vol” znaczy ucieczka, “de” - z, od, a “mort” śmierć. Po złączeniu tego w całość wychodzi vol-de-mort - ucieczka od śmierci.





Nadesłane przez: Evans
Dodano: listopad 18 2006 17:58:25
Komentarze
~Peepsyble F
Dodano dnia 19 September 2008 22:47
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Dziedzic Hufflepuff
Punktów: 6158
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 483
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Super!

Hermione - znaczy dobrze urodzony oraz kamień; jest damska wersja Hermesa; według greckiej mitologii, była córka Heleny z Troi i króla Menelausa ze Sparty; Hermiona jest również jedną z bohaterów Szekspirowskiego dramatu "Zimowa Opowieść"


Ulubione moje imie z HP ; ]

Malfoy - Mal Foi oznacza po francusku rzła wiarar1;. Samo r0;Malr1; natomiast znaczy zło.


Hihihi... ; g

Ogółem bradzo ładnie zrobione. Bez błędów, dużo imion, głupi art.... W.
~Ami F
Dodano dnia 07 February 2009 15:29
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Uczestnik Klubu Ślimaka
Punktów: 463
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 53
Data rejestracji: 31.01.09
Medale:
Brak
Hermione - znaczy dobrze urodzony oraz kamień; jest damska wersja Hermesa; według greckiej mitologii, była córka Heleny z Troi i króla Menelausa ze Sparty; Hermiona jest również jedną z bohaterów Szekspirowskiego dramatu "Zimowa Opowieść"

Hermiona to jedno z moich ulubionych imion w HP.]

Mundungus - śmierdzący tytoń

Haha Rotfl

Warta uwagi jest zbitka wyrazowa. Samo r0;Volr1; znaczy ucieczka, r0;der1; - z, od, a r0;mortr1; śmierć. Po złączeniu tego w całość wychodzi vol-de-mort - ucieczka od śmierci.

Wow to jest super!

Ogólnie artykuł bardzo mi się podobał, strasznie ciekawy, długi i ogólnie super. Daję Wybitny!!
!Milka F
Dodano dnia 23 February 2009 19:08
VIP
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Wybraniec
Punktów: 9487
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 583
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
Brawo artykuł na medal chyba siedziałeś/aś przy tym ze słownikiem

Wystarczyło przewertować wszystkie tomy HP, a raczej końcowe słowniczki. To nie autorka się napracowała, tylko Polkowski, a my mamy tutaj to, co każdy ma na końcu każdego tomu.
Daję Z - za fakt, że praca jest całkowicie niesamodzielna. ;f
~Hermiona F
Dodano dnia 21 July 2009 16:04
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 99
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 25
Data rejestracji: 01.09.08
Medale:
Brak
świetny artykuł! widać że włożyłaś (eś =P) dużo pracy w to. oczywiście pięknie, daję W =]

PS. Ja też uwielbiam imię Hermiona. Strasznie podoba mi się też Ariana
!leea F
Dodano dnia 05 February 2010 11:02
VIP
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Śmiertelna Relikwia
Punktów: 11463
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 329
Data rejestracji: 30.01.10
Medale:
Medal
No, tak widać ,że większość informacji znalazłaś w jakimś Tezauzusie, ale przecież nie można więcej oczekiwać, od przetłumaczenia. A ponieważ zwierzaki to też poniekąd postacie książki, to chciałabym dodać trochę:
Norrris to postać z książki Jane Austin "Mansfield Park", wścibska żona pastora , Krzywołap [Crookshanks, crook- haczyk: shanks- golenie, nogi ] - żywcem przepisane ,ale ciekawe Oczko

Artykuł oceniam na PO.
~Stoneymous F
Dodano dnia 02 September 2010 14:57
Zbanowany
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 42
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 5
Data rejestracji: 01.09.10
Medale:
Brak
Nawet ciekawy artykuł, nie spodziewałem się, że jest taki, i chciałem go napisać. Ogółem ładny, średniej długości artykuł zupełnie mi odpowiada. Może i znalazłaś kilka haseł w słowniczku z tyłu książki Harry Potter, albo w Tezaurusie, ale to nic. I tak w każdym razie dużo się dowiedziałem, bo nie zaglądam do słowniczka - przynajmniej tutaj mam ściągę. A ile musiałaś to sformułować!

Za taką pracę, może niezbyt samodzielną, ale wystarczającą daję W.
~mayii F
Dodano dnia 25 January 2011 22:11
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Uczestnik TT
Punktów: 252
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 30
Data rejestracji: 21.01.11
Medale:
Brak
Wow : O Jestem pod wrażeniem, tyle informacji... Czad! Praca moze i nie samodzielna, ale jak dla mnie bardzo przydatna i ciekawa. W
~marta F
Dodano dnia 20 April 2011 20:22
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Dorosły Czarodziej
Punktów: 875
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 77
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Dolores - dosłownie pani smutków.

No faktycznie...Ono wyglądała zawsze tak żałośnie w tym swoim wdzianku, że aż się smutno robiło wokoło. Sam smutek...

Mundungus - śmierdzący tytoń Język

No niezłe.....
artykuł bardzo ciekawy i dobrze napisany. Świetnie, szybko się go czyta i jest przejrzyście napisany.
Zasługuje na Wybitny.
~Always F
Dodano dnia 06 August 2011 10:57
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 18
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 7
Data rejestracji: 01.08.11
Medale:
Brak
Przeczytałam z zaciekawieniem i bardzo podoba mi się rozbudowany fragment o Voldemorcie, często wspominają o nim i tłumaczą jego imię ale nie aż tak dokładnie Uśmiech Widać że się przyłożyłeś, daję W Uśmiech
~Martita F
Dodano dnia 02 February 2012 13:26
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Niewymowny
Punktów: 1562
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 53
Data rejestracji: 27.01.12
Medale:
Brak
Brdzo ciekawe, nigdy nie wiedziałam od czego pochodzą imiona bohaterów Oczko Zdecydowanie W Uśmiech
~Chuck F
Dodano dnia 31 July 2012 15:50
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Sklepikarz z Hogsmeade
Punktów: 830
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 33
Data rejestracji: 29.07.12
Medale:
Brak
Ciekawy artykuł. Bardzo mi się podobał. Nie wiem, czy to było żywcem skopiowane... Nie mam pojęcia, nie mam Tezaurusa. Ale zresztą fajnie wiedzieć. I tak trzeba się napracować, nawet kopiując rzeczy trzeba trochę się natrudzić, by nie było żadne słowo pomylone itd... Wredny Daję Wybitny ;]
~juliahermiona F
Dodano dnia 21 May 2013 18:44
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Młody Czarodziej
Punktów: 795
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 119
Data rejestracji: 25.03.13
Medale:
Brak
Bardzo ciekawy artykuł. Po jego przeczytaniu zastanowiłam się jak świetną pisarką musi być J.K.Rowling, bo to wszystko chyba nie może być zbiegiem okoliczności. Bardzo fajnie zgrały się imię i nazwisko woźnego Hogwartu:
Argus - w greckiej mitologii Argus był potworem mającym sto oczu i był zawsze czujny
Filch - podkradnij się.
Czyli Argus Filch to zawsze czujny potwór, który często się podkrada, bardzo pasujące to jego postaci.
~kakat40 F
Dodano dnia 20 August 2013 22:50
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Członek GD
Punktów: 505
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 41
Data rejestracji: 08.08.13
Medale:
Medal
Ciekawie wyjaśniony Voldemort Oczko Dużo pracy włożyłaś w ten artykuł, a więc wybitny xD
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 05 June 2014 03:03
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
No większość znaczeń znałem - na pewno te z mitologii greckiej. Argus - wiem co to za stwór( 100 oczu, Filch też taki czujny bywał ;p ). O Voldemorcie coś mi się o uszy obiło, ale już nie wiem gdzie...W każdym bądź razie artykuł jak najbardziej oceniam pozytywnie.

Bellatriks - żeński wojownik...To mi do Xeny ;p pasuje, a nie do tej sadystki ;
~Aristocratic Asshole F
Dodano dnia 02 August 2015 12:41
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 48
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 9
Data rejestracji: 23.07.15
Medale:
Brak
Draco to po łacinie smok, wąż, gad i gwiazdozbiór Smoka. Z kolei "surowy" to po łacinie nie "severe", tylko "severus". "Bellatrix" z kolei oznacza "wojowniczą" i "bitną", a kto jak kto, ale ona taka właśnie była, podobnie jak Severus był człowiekiem surowym, poważnym i ponurym, a to właśnie oznacza jego imię.
~DromedaBlack F
Dodano dnia 11 January 2021 15:13
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Mugol
Punktów: 2
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 1
Data rejestracji: 11.01.21
Medale:
Brak
Fajny artykułek Uśmiech Czegoś się dowiedziałam ;D Daję W
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 76% [25 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 15% [5 głosów]
Zadowalający Zadowalający 9% [3 głosów]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 304
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59