Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Parszywek
Parszywek
- PATRZ! - ryknął, podchodząc do stolika Hermiony. - PATRZ! - Podsunął jej prześcieradło pod nos.
- Ron, co to...?
- PARSZYWEK! PATRZ! PARSZYWEK!
Hermiona cofnęła się gwałtownie z przerażoną miną. Harry spojrzał na prześcieradło i zobaczyła jakieś czerwone plamy. Straszne plamy, wyglądające jak...
- KREW! - krzyknął Ron w głuchej ciszy. - A JEGO NIE MA! I WIESZ, CO ZNALAZŁEM NA PODŁODZE?

Elfy
Elfy stanowią liczną międzynarodową społeczność nieśmiertelnych stworzeń z rzadka tylko ukazujących się ludziom. Te czarodziejskie istoty weszły do folkloru wielu krajów, od Szwecji, przez Iran, aż po Chiny. Wielu z nas zna je ze współczesnych bajek dla dzieci, w których najczęściej występują jako maleńkie dobroduszne duszki o szczodrych sercach, jak również z książek o tematyce fantastycznej, takich jak trylogia "Władca Pierścieni". W minionych wiekach elfy przyjmowały różne postaci-mogły być wielkie lub małe, wstrętne albo serdeczne, przerażajace albo zabawne i piękne albo oszpecone.

W książce J.K.Rowling poznaliśmy wiele różnych odmian elfów. Do najwiekszej ich rodziny zaliczamy skrzaty domowe, które slużą czarodziejom. Znane oraz tajemnicze lepkornusy, ktore pojawiły sie na mistrzowstwach Quiddicha oraz chochliki kornwalijskie, które przemieniły lekcje Lockharta w pobojowisko również należą do rodziny elfów.

Angielskie słowo 'fairy' oznaczające elfa pochodzi od łacińskiego 'fata' czyli "przeznaczenie". Nawiązywało to do mitycznych parek, trzech greckich bogiń przędących nici życia i czuwających nad losem każdego człowieka od jego narodzin aż po śmierć. Podobnie jak parkom, elfom rownież przypisywano wpływ na ludzkie życie. Jeśli miały ochotę mogły ślużyć pomocą, potrafiły również przysporzyć wielu cierpień i nieszczęść. W średniowieczu winę za mnóstwo najróżniejszych dolegliwości zrzucano właśnie na elfy. Siniaki, skórcze czy bóle reumatyczne miały brać się od uszczypnięć wściekłych, niewidzialnych elfów. Ofiary ataku serca, paraliżu albo tajemniczych chorób były porażone "strzałą elfa", matkom zaś radzono, by nigdy nie spuszczały swych niemowląt z oczu, bo inaczej jakiś elf może porwać dziecko, a w jego miejsce podłożyc chorowite elfie niemowle.

Od połowy szesnastego stulecia lęk przed elfami ustąpił miejsca czarownicom, a elfy, chociaż nadal mogły psocić jako zwodniki, stały sie fantastycznymi, dobrymi i przeważnie lubiącymi zabawę stworzeniami o pozytywnym nastawieniu do ludzi. Liczne i różnorodne podania mówią o leśnych królestwach zamieszkiwanych przez miniaturowe istotki odziane w doskonałej jakości szaty w kolorach błekitu, zieleni i złota. Chociaż zwykle przypominają urodziwych ludzi, jeśli przyjdzie im ochota mogą przemienić się w zwierzęta lub stać sie niewidzialne. Elfy są wielkimi miłośnikami muzyki, a w świetle księżyca tańczą wokół muchomorów przy akompaniamencie filigranowych fletów i harf. Kilka starych szkockich pieśni ludowych to podobno elfie melodie, których nauczyli się wędrowni druidzi, zwabieni do ich świata ujmującym pięknem. Ludzie przywabieni do królestwa elfów zwykle zatracają sie w czasie, a kiedy wracają do rzeczywistości, okazuje się, że niepostrzeżenie minęło już wiele lat. Jednak ci śmiertelnicy, który celowo wyruszają, aby odnaleźć elfi świat, rzadko go znajdują, ponieważ, zgodnie z legendą, trafić tam można tylko przypadkiem.

Jadnak wiele innych podań ludowych mówi o elfach, które wolą mieszkać pośród ludzi i pomagać im w codziennej pracy w zamian za miseczkę śmietany albo kawałek ciasta. Elfa bardzo łatwo jest urazić, dlatego każdy, kto przebywa w ich towarzystwie powinnien zapoznać sie z ich etykietą. Jeśli nie zadba sie o czystość paleniska czy spróbuje wynagrodzić je za ich prace, elfy mogą wyrazić swoje niezadowolenie, przewracają wiadra ze śmieciami, tłukąc talerze albo sprawiając, że krowa przestanie dawać mleko.

Powiadają, że elfy zostawiają dowody swych nocnych hulanek. Według brytyjskich przekazów, w miejscach, gdzie elfy tańczą pod rozgwieżdżonym niebem, rano można ujrzeć krąg jasnozielonej albo wydeptanej trawy zwany "krągiem elfów". Życzenie wypowiedziane z jego wnętrza podczas pełni księżyca na pewno sie spełni.

Należy jednak wystrzegać się wstąpienia w krąg, kiedy bawią się w nim elfy. Ten, kto to uczyni, bedzie zmuszony tańczyć do utraty tchu, a uratować go będzie mógł jedynie przyjaciel, który, jedną stopą wparty mocno w ziemię poza kręgiem, wyciągnie nieszczęśnika z zaklętego koła.

W lipcu 1918 roku dwie dziewczynki z Cottingley w Anglii zrobily pierwsze na świecie zdjęcie prawdziwych elfów. Fotografia wykonana przez szesnastoletnią Elsie Wright przedstawiała jej kuzynke, Frances Griffiths, w lesie, otoczoną wiankiem unoszących się wokół niej miniaturowych, uskrzydlonych postaci. Ojciec Elsie, który wywołał film, nie wierzył w elfy, o czym poinformował obie panny, sugerując jednocześnie, ze wszystko sfingowały. Jednak matka Elsie wspomniała o zdjęciach swoim znajomym, którzy interesowali sie zjawiskami nadprzyrodzonymi. Dalej wieści rozeszły się w błyskawinym tępie, trafiając ostatecznie także do jednego z najsławniejszych ówcześnie pisarzy, sir Artura Conan Doyle'a. Zaitrygowany realnością elfów Doyle wraz z innymi zainteresowanymi przeprowadził konsultacje u wielu ekspertów, starając sie ustalić, czy fotografie nie mogły zostać spreparowane. I choć niektórzy z nich zwracali uwagę na to, że fryzury elfów są zbyt "nowoczesne", nikomu nie udało sie odnaleźć przekonujących dowodów fałszerstwa. W grudniu 1919 roku Doyle opublikował w czasopiśmie "Strand" artykuł pt. 'Epokowe wydarzenie-elfy sfotografowane', który spotkał sie z entuzjastycznym zachwytem zwolenników istnienia elfów i brutalną krytyką niedowiarków. Oliwy do ognia dolały dziewczynki, prezentując w 1920 roku kolejne trzy zdjecia elfów.

Debata nad autentycznością fotografii toczyła sie przez następne dziesięciolecia. Ostatecznie na początku lat osiemdziesiątych Elsie i Frances przyznały, że zdjęcia były nieprawdziwe. Elfy zostały wycięte z papieru i za pomocą szpilek umocowane na gałęziach i w ziemi. Frances nie mogła wyjść z osłupienia, że ktokolwiek w ogóle uwierzł w ich historyjkę, tym bardziej że, jak sama zauważyła, szpilki były wyraźnie widoczne na niektórych fotografiach, a nikt ich jakoś nie dostrzegł.

W obecnych czasach nie znaleziono dowodów na istnienie leśnych duszków czy nawet "wróżek zębuszek". Chociaż wiele osób twierdzi, iż widziało elfy na własne oczy, jeszcze nikt nie dostarczył wiarygodnych dowodów. Na dodatek wiele osób zajmujących sie odkrywaniem nowych paranormalnych zjawisk coraz niechetniej podchodzi do sprawy elfów wiedząc, że sprawa dziewczynek z 1919 roku mogłaby się powtórzyć.


źródla: Księga Wiedzy Czarodziejskiej




Nadesłane przez: LoonyHaw
Dodane: październik 26 2007 15:09:21
Komentarze
~dzulia F
Dodano dnia 06 September 2008 14:43
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Mugol
Punktów: 1
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 29
Data rejestracji: 01.09.08
Medale:
Brak
Naprawde świetny Art. Zawiera wiele istotnych rzeczy na temat tych magicznych stworzeń. Jest długi ale, przyjemnie sie go czyta. Oczywiście moja ocena to W. Wredny
~Kei F
Dodano dnia 11 September 2008 21:42
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Redaktor Żonglera
Punktów: 1046
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 128
Data rejestracji: 29.08.08
Medale:
Brak
Najfajniejsza jest ta informacja o zdjęciach prawdziwych elfów. Kto by pomyslał, że faktycznie istnieją ; P
Conan Doyle... Lubię go za jego twórczość, a od teraz za tą informację, ważną dla świata. Artykuł jest bardzo dobry. Rzeczowy i bardzo dobrze opisany. Forma jest świetna i choć jest trochę długi chce się go czytać. Oczywiście dam ''Wybitny''.
~Peepsyble F
Dodano dnia 11 October 2008 08:10
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Dziedzic Hufflepuff
Punktów: 6158
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 483
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Mi się bardzo spodobało. Jeżeli chodzi o arta to nie ma błędów, powtórzeń ani żadnych błędów stylistycznych. Pięknie.
Jeżeli chodzi o temat, to jest super. Ładnie i długo i wyczerpująco napisane. Spodobało mi się bardzo, i chyba nie tylko mnie. Mi też się podobało to o zjęciach elfów. A ja kiedyś oglądałam film o dwóch dziewczynkach które zrobiły zdjęcia elfom i wgl. ; p
Świetny art, W.
~Rewolucja F
Dodano dnia 22 April 2009 09:11
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Dyrektor Hogwartu
Punktów: 4576
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 310
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
slużą

literówka.
Znane oraz tajemnicze lepkornusy,

Bez sensu. Powinno być raczej: Znamy także...
zrobily

kuzynke

literówki.
~~
Mądre te dziewczynki. Hm. Na ich miejscu chybabym się nie przyznała, bo mogły zarobić na tych zdjęciach trochę forsy. Ale mniejsza. ;ddd
Niezłe były.
Sam artykuł jest dobry, bardzo dobry, rzekłabym nawet. Błędów nie było, tylko te literówki, może z dwa przecinki i ten jeden stylistyczny. Hm. Wena życzę i sukcesów. ;d
~Marcela F
Dodano dnia 18 October 2009 14:37
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 362
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 37
Data rejestracji: 10.10.09
Medale:
Brak
W książce J.K.Rowling poznaliśmy wiele różnych odmian elfów. Do najwiekszej ich rodziny zaliczamy skrzaty domowe, które slużą czarodziejom.
Skrzaty są elfami?! -.-'' Osz kurczak!

niemowle
niemowlę

który
z kontekstu zdaniowego wynika, że którzy
i inne literówki, których nie chce mi się wypisywać.

...albo sprawiając, że krowa przestanie dawać mleko.
To mnie dobiło!

tępie
O mój borze! TEMPIE! Tępy to może być nóż.
No. Artykuł ciekawy, muszę przyznać. O elfach w książce HP trochę mało, ale za to masa informacji na temat tych stworzonek z życia. Najbardziej podobało mi się to z krową.
;D
~Lapa F
Dodano dnia 24 January 2010 17:05
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Nauczyciel w Hogwarcie
Punktów: 2607
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 109
Data rejestracji: 01.05.09
Medale:
Brak
Angielskie słowo 'fairy' oznaczające elfa pochodzi od łacińskiego 'fata' czyli "przeznaczenie"


Przysiągłbym, że "fairy" oznacza "wróżka", a nie "elf".

W książce J.K.Rowling poznaliśmy wiele różnych odmian elfów. Do największej ich rodziny zaliczamy skrzaty domowe, które slużą czarodziejom.

W życiu bym nie powiedział, że skrzaty to elfy, chodź dysponują tak ogromną mocą.
~Nigellus_Black F
Dodano dnia 12 February 2010 22:54
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Członek Wizengamotu
Punktów: 1476
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 171
Data rejestracji: 30.01.10
Medale:
Brak
Nie czepiajcie się autorki artykułu ... w terminologii (jakie piękne słowo ...) skrzaty określane są zazwyczaj mianem elfów. To wyjaśnia użycie tego sformułowania. Artykuł jest ciekawy, mnóstwo informacji zaczerpniętych z różnych źródeł + dobry styl równa się ocenie Wybitnej. Jedyne do czego mam małe ale to ... brak wspomnienia o elfach na Islandii Rozbawiony Otóż jakieś 90 % islandczyków wierzy w elfy a połowa je widziała. Podobno zanim się zbuduje drogę pyta się je o pozwolenie Rozbawiony
~shakira F
Dodano dnia 28 April 2010 14:46
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Goblin
Punktów: 30
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 7
Data rejestracji: 23.04.10
Medale:
Brak
Super, świetny artykuł. Rozśmieszyło mnie to, że te elfy to był żart, ale o większości tych wiadomości nigdy nie słyszałam, na przykład to o kręgu elfów, że samemu się z niego nie da wyjść tylko z czyjąś pomocą, albo że przybierały własny kształt albo że są spokrewnione z chochlikami kornwalijskimi i skrzatami domowymi i leprokonusami!
~Isabell F
Dodano dnia 09 July 2011 17:24
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 107
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 23
Data rejestracji: 15.06.11
Medale:
Brak
Świetny artykuł! Co prawda, bardzo długi, ale świetny! xD
~Annalisa Louis F
Dodano dnia 25 November 2011 19:48
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Barman w Dziurawym Kotle
Punktów: 1391
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 47
Data rejestracji: 29.06.11
Medale:
Brak
Uważam , że artykuł jest bardzo dobrze napisany. Zauważyłam tylko jeden błąd, a tak po za nim to nie. Tekst napisany ładnym językiem. Czyta się go lekko i przyjemnie. Dam Ci W.
~kinga981 F
Dodano dnia 29 September 2012 16:14
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Zdobywca Kamienia Filozoficznego
Punktów: 58
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 29
Data rejestracji: 27.09.12
Medale:
Brak
Wspaniały artykuł. Widać że dużo napracowałaś się nad tym tylko szkoda że nie dodałaś zdjęcia. Dla tego daję W
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 15 January 2013 23:58
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
Nie pełniły one tak "zaszczytnych" funkcji, jak te z Władcy Pierścieni, ale zawsze coś...chociaż robić za światełka od choinek - pani Rowling mogłaby je chyba nieco bardziej docenić...szkoda, ale nie wszyscy mogą grać pierwsze skrzypce...
~Anka Potter Always Together F
Dodano dnia 15 July 2014 16:53
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Niewymowny
Punktów: 1573
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 330
Data rejestracji: 10.07.14
Medale:
Brak
Fajny artykuł, zawiera wiele ważnych informacji Uśmiech Ja i tak najbardziej lubię elfy z książek Tolkiena i skrzaty domowe Uśmiech Daję W, szkoda, ze nie ma zdjęć Uśmiech
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 100% [19 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 0% [Brak oceny]
Zadowalający Zadowalający 0% [Brak oceny]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 290
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59