Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Audycja Potterwarty
Audycja Potterwarty
- A pogłoski o tym, że widziano go za granicą? - zapytał Lee.
- Ludzie, a kto by nie chciał trochę odsapnąć po takiej ciężkiej robocie, jaką on odwalił? Chodzi o to, żebyście nie dali się uwieść fałszywemu poczuciu bezpieczeństwa, myśląc, że nie ma go w kraju. Może jest, a może go nie ma, ale pozostaje faktem, że potrafi się poruszać szybciej niż Severus Snape, gdy mu się zagrozi szamponem, więc nie liczcie na to, że zabawi gdzieś dłużej, gdy wy planujecie coś ryzykownego. Nigdy nie sądziłem, że to kiedykolwiek powiem, ale teraz muszę: przede wszystkim bezpieczeństwo!

"Harry uczy dzieci polskiego" - wywiad z Andrzejem Polkowskim
-Nie milkną głosy, że książki o HP są niebezpieczne dla dzieci, bo zacierają granicę dobra i zła...

Andrzej Polkowski: To bzdury. Głoszą je ludzie, którzy dobrze książki nie przeczytali albo są z góry uprzedzeni. Nie da się polemizować z Robertem Tekielim, który powtarza, że w V tomie na 666 stronie jest opis śmierci ucznia, więc książka jest satanistyczna. Przecież nikt nie wie, na jakiej stronie będzie ten opis, musieliby spiskować ludzie, którzy składają teksty w różnych krajach. Sprawdziłem też, że w oryginale jest na innej. A granice? Nie zacierają się, odwrotnie, dochodzi do coraz mocniejszych konfrontacji. To, że bohaterowie powieści posługują się czasem wykrętami, a nawet kłamstwami, pokazuje tylko, że to żywe postacie. W wielu słynnych bajkach dobre postacie też walczą niezbyt czystymi metodami metodami biorą do ręki oręż, jakim włada przeciwnik.

-Ale Harry jest trochę egoistą, Hermiona kujonem, w ogóle ci czarodzieje to szemrane towarzystwo- czarownice z przeszłością, czarodzieje po przejściach. To jeszcze książka dla dzieci?

A.P.: Dla czytelników równych wiekowo bohaterowi, bo trudno sobie wyobrazić, żeby jedenastoletnie dziecko czytało tom VI, to jest tak pomyślana seria, że I tom czyta się w wieku 11 lat, a VI w wieku 16.

-Domyśla się Pan, co się stanie w ostatnim tomie?

A.P.: Nie lubię stawiać takich hipotez. Po co uprzedzać autorkę? Może w ostatniej części nie będzie Hogwartu i dojdzie tylko do samotnej wyprawy Harry'ego na bój z Voldemortem. Może Porter zwycięży i zostanie dyrektorem Hogwartu albo zginie. Nie wiem.

-Ekranizacja ostatniej części będzie horrorem dozwolonym od lat 18?

A.P.: Może aż tak nie, to zależy od reżysera. Mam sceptyczny stosunek do filmów- zbyt wielu rzeczy w nich brakuje. Nie znoszę też szybkiego tempa i strasznego hałasu, bez którego kino nie może się obejść. Powieści nie są aż tak hałaśliwe.

-Dociera do Pana krytyka, że tak zwlekacie, a na całym świecie Harry jest już dawno przetłumaczony?

A.P.: Oczywiście i to mocna. Powtarzam, że to nie moja wina. W głównej mierze zależy to od wydawcy. Inna sprawa, że w krajach, gdzie to wyszło szybko, tłumaczyły zespoły i jakość przekładu jest wątpliwa. Tłumacz wyciska jednak autorskie piętno na stylu powieści.

-Pan też miał konkurentów. Armia Świstaka, czyli kilkunastu tłumaczy, w 26 dni przetłumaczyło VI tom...

A.P.: Niezręcznie mi o tym mówić, ale zrobili to tak szybko, że siłą rzeczy jest tam mnóstwo błędów. Nie oceniam tego, Internet to Internet, ale cieszę się, że w komentarzach pojawiało się 'dobra, dzięki, ale ja czekam na książkę.'

-Tłumaczył Pan encykliki Jana Pawła II, napisał książkę o filozofie Teilhardzie de Chardin. Jakie miejsce w Pana życiu zajmują książki o Harrym?

A.P.: To niezwykłe zjawisko kulturowe, które spotkało się z tak ogromnym odzewem, że i moja sytuacja jest szczególna. Choćby dlatego, że mam kontakt z czytelnikami na bieżąco oceniającymi moją pracę. Przekład Harry'ego jest fascynującą przygodą, także językową. Powiem jednak, choć fani Pottera będą się oburzać, że bardziej cenię cykl 'Opowieści z Narnii' Lewisa, który też tłumaczyłem. To książki o wiele głębsze światopoglądowo.

-Co Pan robi, gdy Pan nie tłumaczy Pottera?

A.P.: Po oddaniu tekstu VI tomu przekładałem książeczki, które będą towarzyszyły filmowi Disneya o Narnii, zajmuję się też bajeczkami o elfach: 'Elf pyłek i wyprawa po jajko' już się ukazała. To fascynujące baśnie dla małych dzieci, które nawiązują do Piotrusia Pana i robią karierę na świecie. Poza tym nadal działam w Towarzystwie Nasz Dom i spotykam się z dziećmi

-Z potteromaniakami się Pan przyjaźni?

A.P.: Oczywiście. Pewna Joasia po pierwszym tomie ostro zaatakowała mnie za, jej zdaniem, nie najlepsze tłumaczenie. Dziś jest studentką, ale nadal pamięta wszystko z książek Rowling, nawet, z której strony były drzwi. Przesyłam jej fragmenty przekładu, bo błyskawicznie wyłapuje pomyłki w drobiazgach.

-Wielbiciele Harry'ego mogą być pomocni?

A.P.: Wciągam czytelników do pracy. Przy VI tomie ogłosiłem konkurs na tłumaczenie zabawnej reklamy, którą umieścili na sklepie bracia Weasley'owie. Choć była niemal nieprzetłumaczalna, dostałem aż 500 propozycji, a dwie uznałem za lepsze od mojej. Z trzech pomysłów powstało tłumaczenie, które trafiło do książki.

-Miał Pan jakieś kłopoty z VI tomem? Zatrzymał się Pan na którejś stronie?

A.P.: Tak, przy tytule. Kłopot w tym, że gdy dziennikarze coś napiszą, to się potem uciera i trudno zmieniać. A tytuł jest problemem językowym, bo okazało się, że Half-Blood Prince to jest oczywiście książę, ale i nazwisko, które trudno oddać, bo w angielskim ma podwójne znaczenie. Stwierdziłem, że poprawniej byłoby 'Harry Porter i Półkrwi Książę' zamiast 'Książę Półkrwi'. Wydawca zwrócił się do autorytetów językoznawczych. Stwierdzili, że przymiotnik można położyć na drugim miejscu.

-Potem już poszło gładko?

A.P.: Zawsze są trudności, na przykład przy nazwach potraw angielskich. W szóstym tomie jest już mniej neologizmów, bo świat Harry'ego jest już prawie opisany. Pewnym problemem było dla mnie przetłumaczenie imienia, kolejnego skrzata domowego, a właściwie skrzatki. Po długim namyśle nazwałem ją Bujdka.

-Harry miał odciągnąć dzieci od komputerów?

A.P.: I to się udało, przynajmniej częściowo. Spotykam się z dziećmi i wiem, że sporo z nich nie czytało nic, a po lekturze Harry'ego zaczęły. Może literaturę fantasty, ale zaczęły.

-A może Potter sprawi, też, że dzieci zaczną pisać? 'Eragorn' włoskiego nastolatka podoba się na całym świecie...

A.P.: Polscy nastolatkowi też zaczęli pisać. W Internecie jest wiele prób tworzenia w stylu Pottera lub wymyślania, co będzie dalej, jakichś bocznych historii. To świetnie, że dzieci próbują pisać.

-Harry zagościł już w podręcznikach szkolnych. To dobrze?

A.P.: Na pewno przydaje się przy nauce angielskiego. Napisała do mnie pani z Australii, która uczy polskiego dzieci mówiące po angielsku. Wykorzystuje tłumaczenia z powodzeniem. Przedtem 'na polaku' uczniowie się nudzili, dzięki Harry'emu zaczęli się uczyć.

Rozmawiał: Jacek Antczak
Gazeta Wyborcza




Nadesłane przez: Lady Snape
Dodane: lipiec 11 2007 17:17:03
Komentarze
~Peepsyble F
Dodano dnia 05 October 2008 09:06
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Dziedzic Hufflepuff
Punktów: 6158
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 483
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Bardzo ładny wywiad. Ciekawe pytania, itp, itd.
-Ale Harry jest trochę egoistą, Hermiona kujonem, w ogóle ci czarodzieje to szemrane towarzystwo- czarownice z przeszłością, czarodzieje po przejściach. To jeszcze książka dla dzieci?

To mi się nie spodobało ; /
PO, dam ; p
~Madeleine Lestrange F
Dodano dnia 19 December 2008 18:36
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Sługa Czarnego Pana
Punktów: 1185
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 129
Data rejestracji: 14.12.08
Medale:
Brak
"że I tom czyta się w wieku 11 lat, a VI w wieku 16."
Nie powiedziałabym. Szesnastu lat nie mam, a już dawno przeczytałam wszystkie części, każdą po milion razy. I od jedenastu lat nie zaczęłam. Ale ogółem to nawet ciekawie przeprowadzony ten wywiad.
~Infatuation F
Dodano dnia 05 January 2009 20:00
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 20
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 15.09.08
Medale:
Brak
Świetnie Polkowski mówi, naprawdę odzwierciedla czasami moje myśli, np. jeśli chodzi o ekranizacje. Ja prawie żadnych książek przed Harrym nie czytałam, myślę też, ze książki bardzo pomagają mi teraz np. w pracach pisemnych i jako, że jestem wzrokowcem - przyczyniły się do ortografii Rozbawiony Ok, ok, już się tak nie chwalę xD
~Filius F
Dodano dnia 16 May 2009 21:39
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 49
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 16.05.09
Medale:
Brak
Ekranizacja ostatniej części będzie horrorem dozwolonym od lat 18?
Zgadzam się z panem Polkowskim że to lekka przesada, myślę że reżyser zrobi tą ekranizacje tak żeby odpowiadała zasadom moralnym dla młodszych widzów.
~aniutek96 F
Dodano dnia 12 November 2009 20:04
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Nauczyciel w Hogwarcie
Punktów: 2703
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 73
Data rejestracji: 14.10.09
Medale:
Brak
Świetny wywiad. Tak też sie zgadzam, że Insygnia Śmierci napewno nie będzie od 18 lat <bez przesady>. To też jest nie prawdą, bo mam 13 lat i przeczytałam prawie wsystkie części, dlatego też sie nie zgadzam, bo nie wytrzymałabym gdybym mial czekać do szesnastki na czytanie 6 części. A jeśli o Harry'ego w naszych podręcznikach to też bym tak chciała, bo u mnie go nie ma. Co do czytania książek to jakieś tam wcześniej czytałam, ale nie zainteresowały mnie tak jak HP. xD
~HeRmiOnA_is_the_best F
Dodano dnia 07 May 2010 19:21
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Drugoroczniak
Punktów: 76
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 22.04.10
Medale:
Brak
25 maja skącze dokładnie 12 lat a już przeczytałam wszyskie tomy Harrego Pottera, a niektóre po kilka razy. Warto też wspąmnieć że zaczełam czytać je dobiero w lutym. I napewno przeczytam je jeszcze nie raz.
~Ginny_Ruda F
Dodano dnia 21 July 2010 22:22
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Redaktor Proroka
Punktów: 1034
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 110
Data rejestracji: 19.06.10
Medale:
Brak
Artykuł jest fenomenalny ! Uśmiech Przeczytałam wszystkie części dwa razy + inne książki Rowling powiązane w pewiem sposób z HP i uważam, że są fantastyczne i wcale nie uważam, że ta książka jest ''satanistyczna'', a już tym bardziej nie jestem do niej uprzedzona - wręcz przeciwnie! ;]]
-Harry miał odciągnąć dzieci od komputerów?

A.P.: I to się udało, przynajmniej częściowo. Spotykam się z dziećmi i wiem, że sporo z nich nie czytało nic, a po lekturze Harry'ego zaczęły. Może literaturę fantasty, ale zaczęły.

I tu Szanowny Pan Andrzej P. ma świętą rację. Nie da się ukryć.
Lady Snape dostajesz ode mnie W
~Bellatrix Lestrange Black F
Dodano dnia 09 April 2011 12:46
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Prefekt Slytherinu
Punktów: 439
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 32
Data rejestracji: 18.02.11
Medale:
Brak
Artykuł jest świetny. Nie zgadzam się z kilkoma poglądami, ale ogólnie może być. Za ten wspaniały wywiad daję W.
~EllMalfoy F
Dodano dnia 14 April 2012 16:37
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 95
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 19
Data rejestracji: 23.03.12
Medale:
Brak
Artykuł naprawdę świetny. Zwróciłam uwagę na "Porter", ale to mnie tylko rozśmieszyło. Fajnie było dowiedzieć się, co Polkowski myśli o HP.
Nie zgadzam się za wszystkim, ale...
Na przykład: Hermiona jest kujonką. Wiele osób tak uważa.
Ja po prostu myślę, że ona bardzo ceni książkową wiedzę, CHCE się uczyć i przykłada dużą wagę do ocen (ach, te SUMy). Sama chętnie się uczę.
Może nie z takim zapałem, ale i tak więcej niż inni. Potrafię więc zrozumieć jej zdenerwowanie na widok takich nieuków jak Ron i Harry.
No i się rozpisałam. Uśmiech
Po prostu fajny wywiad.
Muszę się przyznać: miałam dać PO, ale dam W.
~krukonginn F
Dodano dnia 14 July 2012 21:40
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Drugoroczniak
Punktów: 77
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 14.07.12
Medale:
Brak
Świetny wywiad Oczko) Bardzo mi się podoba , oprócz wzmianki , że Hermiona to kujonka , itp. W Ogóle absurdem jest doszukiwanie się satanistycznych rzeczy w Potterze Uh-oh! w innym artykule przeczytałam jak wmawiają, że kogoś tam patronus jest jednorożcem. Nie ma w tym nic dziwnego .. chyba, tyle że ciąg dalszy mówił, że Bóg przybiera postać jednorożca.. Spytałam się księdza, nic sobie nie przypominał o przybieraniu postaci w jednorożca.
~DJfunkyGIRLS F
Dodano dnia 06 July 2013 13:39
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Prefekt Naczelny
Punktów: 708
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 54
Data rejestracji: 06.07.13
Medale:
Brak
Dobry artykuł,lecz wiele było w nim rzeczy w stylu że czarodzieje to szemrane stowarzyszenie,czasem przesadzają,ostatnia część 18+ hmm ... Przesada ;/
~kakat40 F
Dodano dnia 15 September 2013 18:24
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Członek GD
Punktów: 505
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 41
Data rejestracji: 08.08.13
Medale:
Medal
Super wywiad Uśmiech Nie podobało mi się tylko to zdanie z Harrym jako egoistą, bo tak nie jest. Dobrze jest, daję W ;]
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 09 February 2014 21:07
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
Oj, Potter jest tam egoistą, nie ma co go znowu wybielać. Ja się zastanawiam, gdzie w V tomie na str. 666 ktoś zginął..._Hmmm - kto umarł. 40 sekund później..._Nikt, sprawdziłem. Na 666 jest opisana rozmowa, po lekcji wróżbiarstwa, Pottera i Firenzo, jest też Ron. Tyle. Potem, że Umbridge do Hagrida na wizytacje chodzi, bezsens, Polkowski, ty manipulatorze
~Et Venefici F
Dodano dnia 23 April 2014 18:44
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 401
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 22
Data rejestracji: 21.04.14
Medale:
Brak
Świetny wywiad. Jednak nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że pierwszy tom powinno się czytać mając 11 lat, a szósty w wieku 16 itd. Przeczytałam wszystkie tomy przed ukończeniem 9 lat, jeśli mnie pamięć nie myli, i książki nie były dla mnie straszne. Dzięki, że wstawiłeś/aś ten wywiad.
~Fleur Potter F
Dodano dnia 29 May 2015 12:14
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 107
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 27
Data rejestracji: 28.05.15
Medale:
Brak
Mi się nie podoba że Harry jest nazwany egoistą OPretensja
~MorrisDooke F
Dodano dnia 29 December 2022 08:37
Zbanowany
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Trzecioroczniak
Punktów: 151
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 81
Data rejestracji: 24.12.22
Medale:
Brak
hydroxychloroquine canada online <a href="http://hydroxychloroquinex.com/">hydroxychloroquine canada online</a>
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 47% [8 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 47% [8 głosów]
Zadowalający Zadowalający 0% [Brak oceny]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 6% [1 głos]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

^raven F 01-12-2024 20:54

Sowa
~Grande Rodent F 18-09-2024 15:38

..ii powrotu do Hogwartu i przerzucenie do menu głównego. To jedna z moich ulubionych gier Lego obok Clone Wars, LoTR i Batmana 1, ale niestety najbardziej zbugowana.
~Grande Rodent F 18-09-2024 15:38

Z HP gram w gry Lego i tylko ubolewam nad tym, że 1-4 nigdy nie udało mi się jak na razie przejść na 100% ze względu na bugi. Mój rekord to 98% a drugi w kolejności 86% Najgorszy bug to brak możliwośc
~Grande Rodent F 18-09-2024 15:37

W sumie powymślałem, żeby w to zagrać, bo znam Rockstara. Większość GTA ograłem, Maxa Payne'a też. To sobie kupiłem i robi wrażenie realizmem.
`RazorBMW F 17-09-2024 15:12

RDR 2 jest po prostu ciekawsza w kwestii stricte sandboxowej. Odbierz z Hogwarts otoczke magii/pottera = gra typu 5/10.
`RazorBMW F 17-09-2024 15:09

https://steamchar.
..app/990080
Tyle jest warte Hogwarts Legacy Oczko Ludzie graja bo promka jest, kto gral to juz przeszedl i nie ma po co 2 raz grac
^raven F 15-09-2024 22:37

Sowa
#Ginny Evans F 15-09-2024 21:31

Duch
~Grande Rodent F 11-09-2024 14:59

o może jak na razie zamiast tego kupię sobie np. RDR2 a zaczekam na kolejne przeceny Hogwartsa.
~Grande Rodent F 11-09-2024 14:56

No cóż, szkoda, natomiast jak widziałem, licznik wejść zawyża wam liczbę 20-krotnie. Stąd te rekordy, ciekawa sprawa. Tak z innej beczki grał ktoś w Hogwarts Legacy? Promka na Steamie się skończyła, t
^raven F 31-08-2024 10:46

Nikt nie oczekuje, ze nagle wroca userzy i zrobi sie tu jakis ruch, niestety, to se ne vrati Uh-oh! a co do zablokowania rejestracji - nie nasza decyzja i zupelnie nie mamy na to wplywu Czarodziej
^raven F 31-08-2024 10:44

*ocila. Jestem przywiazana do tych ponurych barw i mam w archiwum wiadomosci kilka rzeczy, ktore mi sie przydaja w zyciu Oczko
^raven F 31-08-2024 10:43

@Grande Rodent, z tym zmartwychwstaniem nie chodzilo o aktywnosc userow, tylko o dzialanie strony - po prostu byl moment, ze nie dzialala. I byla obawa, ze nie zadziala, stad moja radosc, ze jednak wr
^raven F 31-08-2024 10:28

Skoro tak swietnie, to zapraszamy częściej! Dowcipniś W sumie mozna zrobic jakis zlot na SB przy okazji odjazdu Ekspresu Hogwart Kotecek
!Tom_Riddle F 24-08-2024 02:15

Jak świetnie odwiedzić Hogs Jupi!
!Tom_Riddle F 24-08-2024 02:14

Stary przyjechał xD
~Grande Rodent F 05-08-2024 13:11

również dżem dobry życzy Grande Rodent (wielki gryzoń).
^N F 05-08-2024 10:42

dżem dobry!
~Grande Rodent F 20-06-2024 15:31

... jako forma prewencji od spambotów reklamowych może częściowo się do tego przyczyniła, bo ludziom nie zależy, żeby pisać na priv, by założyć konto. Zresztą nie ma za bardzo z kim pisać jak widzę Smutny
~Grande Rodent F 20-06-2024 15:31

Raven, obawiam się, że Hogs wcale nie zmartwychstało. Sam wchodzę tam raz na miesiąc i już serio nic się tam ne dzieje. Jesteście tam, dziewczyny? Nie wiem, może blokada rejestracji użytkowników jako

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 60
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 631
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 5422
» Data rekordu:
10 September 2024 23:44