Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Chamstwo Malfoy&a...
Chamstwo Malfoy'a
- Weasley, słyszałem, że tego lata twój ojciec w końcu przyniósł do domu trochę złota. Czy twoja matka przeżyła taki szok?
Polowania na czarownice
Kiedy w IV wieku naszej ery cesarz Teodozjusz Wielki podniósł chrześcijaństwo do rangi religii państwowej w Cesarstwie Rzymskim, na terenach mu podległych zaczęto stopniowo likwidować ośrodki dawnych wierzeń, kult przyrody i sił natury oraz politeizm. Burzono świątynie poświęcone pogańskim bożkom i palono święte gaje, a na ich miejscu budowano kościoły. Zakazano wszelkiego rodzaju praktyk magicznych i wróżbiarstwa, a dla niepokornych rezerwowano surowe kary. Wrogość administracji kościelnej wymierzona w magię i jej przymioty nie zniechęciła jednak najwytrwalszych...

Znaczny wzrost prześladowania czarownic i czarodziejów datuje się na okres lat 1420 - 1430, kiedy to papież Marcin V w liście do przełożonego francuskich inkwizytorów zezwolił na aresztowanie podejrzanych o uprawianie magii, nawet jeśli ich poczynania nie zmierzały jawnie w kierunku podważania dogmatów religii katolickiej. Do akcji wkroczyła Święta Inkwizycja (organizacja rzymskokatolicka, powołana w średniowieczu w celu zwalczania wszelkich przejawów herezji), która rozpoczęła polowania na czarownice na terenie Delfinatu, Alpów francuskich i Szwajcarii, w późniejszym okresie przeniosła swą działalność również do Europy Południowej (Hiszpania, Włochy), Zachodniej (Anglia, Święte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego), Wschodniej (Polska, Litwa) oraz Skandynawii.

Znaczną częścią skazanych na śmierć w procesach o czary były kobiety (na jednego mężczyznę przypadało ich aż sto), co wiązało się z pewnymi uwarunkowaniami tak społecznymi, jak i religijnymi: otóż ludzie w średniowieczu doskonale pamiętając biblijną opowieść o Adamie i Ewie przypisali Pierwszej Matce, a poprzez nią wszystkim kobietom, większą skłonność do grzechu i mniejszą wiarę. Dużą rolę odegrał również patriarchalny model społeczeństwa w tamtych czasach - to mężczyźni dominowali i to oni mieli ostatnie słowo.
W 1486 roku ukazał się "Młot na czarownice", pierwszy tego typu "przewodnik", jak rozpoznać kobiety zaprzedane diabłu (w mniemaniu ludzi Wieków Średnich wszelka magia pochodziła od szatana) i jak z nimi postępować. Poza tym zawierał dokładny opis ich wyglądu, np. miały rude włosy, trójkątne zęby i owłosione łydki. "Dzieło" spotkało się jednak z szeroką krytyką i zostało potępione przez europejskich intelektualistów.

Z roku na rok prześladowania przybierały na sile, a ogarnięte paranoją społeczności doszukiwały się czarów nawet w przypadku wystąpienia epidemii chorób ludzi i zwierząt, zniszczenia plonów, gradobicia. Magicznym sztuczkom przypisywano też śmierć, opętania, bezpłodność. W czasie procesów domniemane czarownice oskarżano o kontaktowanie się z diabłem i oddawanie mu czci, porywanie i zjadanie dzieci, gromadzenie się na sabatach i organizowanie orgii, latanie na miotłach, bezczeszczenie hostii i mszy oraz kontakty seksualne z inkubami i sukkubami (demony męskie i żeńskie). Nawet zwykła sąsiedzka zawiść mogła czasem być powodem oskarżenia.
Najczęstszym wyrokiem sądu inkwizycyjnego była śmierć kobiety na stosie w "oczyszczających duszę płomieniach" (w przypadku przyznania się do wymienionych wyżej czynów). Jeśli oskarżona ponadto wyrażała skruchę, dawano jej "łaskę" uduszenia lub powieszenia przed okrutną śmiercią w ogniu. Bardzo rzadko karą była chłosta, grzywna lub wypędzenie z miasta lub wioski. Bardziej skomplikowane procedury dotyczyły kobiet, które nie miały zamiaru przyznawać się do uprawiania magii. Stosowano wobec nich straszne tortury i tzw. próby.

1. Próba wody - polegała na wpuszczeniu podejrzanej do rzeki lub stawu, związawszy jej wcześniej nogi (niekiedy dodawano jeszcze ciężki kamień). Jeżeli tonęła, uniewinniano (choć i tak zwykle było za późno na jej uratowanie). Jednak jeśli unosiła się na wodzie, mogła już szykować się na stos.
Uzasadnienie: "Czysta" woda nie chce przyjąć skalanej magią czarownicy!
Inne uzasadnienie: Wiedźma unosi się na wodzie, gdyż to sam szatan udziela jej pomocy nie chcąc stracić wiernej służki!
W rzeczywistości kobiety nosiły w tamtych czasach obszerne suknie, które gromadziły powietrze i nie pozwalały na zatonięcie.

2. Próba łez - za pomocą wymyślnych tortur (przypalanie stóp, wbijanie żelaznych igieł pod paznokcie, pojenie 9 litrami wody) inkwizytorzy próbowali zmusić kobietę do uronienia choćby jednej łzy, zaklinając na łzy Jezusa Chrystusa. Przestraszona podejrzana, nawet gdy zapłakała, było to uważane za sztuczki szatana.
Uzasadnienie: Czarownice nie potrafią łkać!

3. Próba wagi - domniemaną wiedźmę, której masa ciała była mniejsza niż 49,5 kg, uznawano winną.
Uzasadnienie: Była wystarczająco lekka, by wznieść się na miotle!

4. Próba diabelskiego znaku - kobietę golono na całym ciele w poszukiwaniu tajemniczego znamienia, które rzekomo miał pozostawić szatan. W przypadku znalezienia takowego (różnego rodzaju przebarwienia, pieprzyki) miejsce nakłuwano szpilkami lub nożem o chowającym się ostrzu. Rana w ciele czarownicy nie krwawiła zatem ani nie sprawiała bólu, co było dostatecznym dowodem winy.

5. Próba ogniowa - podejrzana miała przejść między dwoma palącymi się stosami. Brak poparzeń świadczył o niewinności.

Wraz z odkryciami geograficznymi strach przed wszelkimi przejawami magii zawędrował aż za ocean, do Ameryki, razem z hiszpańskimi konkwistadorami, a później też z angielskimi purytanami. Podobnie, jak na na Starym Kontynencie, w Nowym Świecie w krótkim czasie zaczęto prześladować czarownice (chociażby te słynne, z Salem).

Ostatni "śmiertelny" proces o czary w Europie miał miejsce na terenie dzisiejszej Polski w miejscowości Reszel w Warmii (wtedy należała do Królestw Prus). 21 sierpnia 1811 roku niejaka Barbara Zdunk została postawiona przed sąd pod zarzutem uprawiania magii i podpalenia. Usłyszała wyrok skazujący. Kobietę uduszono, a następnie spalono na stosie.

Tak zakończyła się około 400 - letnia dramatyczna historia prześladowania czarownic, którego przyczyną była niewiedza, nietolerancja i strach przed nieznanym, skutkiem natomiast pozbawienie życia 60 tysięcy ludzkich istnień. Jeszcze do początku XXI wieku zdarzały się przypadki karania ludzi za uprawianie czarów, ale to już zupełnie inna historia...
Komentarze
~Lapa98 F
Dodano dnia 24 November 2010 21:38
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 320
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 9
Data rejestracji: 28.10.10
Medale:
Brak
Bardzo ciekawe, a zarazem straszne. W google patrzyłam parę rzeczy i to co piszesz jest prawdą. Myślałam, że piszesz na żarty te wszystkie rzeczy, a się pokazuje, że niektóre to prawda. (te które patrzyłam w google). Okropne było to z tą Barbarą Zdunk. Artykuł oczywiście zasługuje na W.Zszokowany
~Dziewczyna z Azkabanu F
Dodano dnia 28 November 2010 13:01
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 44
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 5
Data rejestracji: 29.12.09
Medale:
Brak
Bardzo fajny i ciekawy artykuł. Należy się W. ; )
Słyszałam o próbie wody już wcześniej, a czytając o próbie łez, szczególnie o wbijaniu igieł pod paznokcie zrobiło mi się źle, zabolały mnie palce. Całe to wynajdywanie czarownic było mega idiotyczne. Tyle niewinnych kobiet zginęło, bo na przykład ważyły mniej niż 49,5 kg... to chore. Fajny artykuł.Może tylko trochę za bardzo naukowo napisany.
~Herma24 F
Dodano dnia 31 January 2011 17:53
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Zdobywca Kamienia Filozoficznego
Punktów: 74
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 10
Data rejestracji: 29.01.11
Medale:
Brak
Wyśmienity artykuł... Przeraża mnie, ile kobiet straciło życie przez to, że miały mniej niż 49,5 kg albo że nosiły obszerne suknie, które pozwalały unosić się na wodzie!!! Dreszcz przechodzi po plecach...
Oczywiście ode mnie Wybitny. Dużo się napracowałeś/aś, co widać na pierwszy rzyt oka... Zgromadzenie tych informacji nie było przecież dziecięcą igraszką.
~shadow44 F
Dodano dnia 03 February 2011 20:58
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 19
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 28
Data rejestracji: 07.05.09
Medale:
Brak
Artykuł jest całkiem dobry, gdyby nie był tak skomplikowanie i naukowo napisany. A co do treści to trochę głupie jak kiedyś, niektórzy ludzie wierzyli w takie legendy itp.
~Marion F
Dodano dnia 08 February 2011 21:38
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Goblin
Punktów: 30
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 1
Data rejestracji: 08.02.11
Medale:
Brak
Artykuł bardzo mi się spodobał, strasznie mnie wciągnął. Pomysł niezwykle ciekawy, a styl dobry. Czyta się przyjemnie Oczko
~pennyroyal F
Dodano dnia 28 February 2011 10:10
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Trzecioroczniak
Punktów: 143
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 25.01.10
Medale:
Brak
Jeszcze z takim artykułem się nie spotkałam tutaj.
Punkt za oryginalność, podoba mi się,
czekam na Twoje kolejne artykuły. Uśmiech
~Bellatrix Lestrange Black F
Dodano dnia 19 March 2011 15:57
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Prefekt Slytherinu
Punktów: 439
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 32
Data rejestracji: 18.02.11
Medale:
Brak
Artykuł taki sobie. Według mnie za długi, ale całkiem fajny. Jest bardzo staranny i w ogóle zasługuje na W. Super...
~Matthew Lucas F
Dodano dnia 24 June 2011 16:18
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Mugol
Punktów: 4
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 566
Data rejestracji: 03.09.10
Medale:
Brak
Bardzo mi się ten artykuł podobał. Były w nim zawarte prawie wszystkie informacje. Były dwie próby wody. Ty opisałeś tą zimną. Próbą wody (ciepłą) było po prostu zanurzenie na jakiś czas we wrzątku ręki. Jeżeli nie została poparzona, albo czarownica nie wydawała okrzyków bólu, była skazana na śmierć.
~Lillyanne F
Dodano dnia 02 August 2011 09:07
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Drugoroczniak
Punktów: 82
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 02.08.11
Medale:
Brak
Fajnie napisane. Ja bym taką czarownicą nie chciała być...
Napisane na temat prosto i ciekawie. Ja nie lubię takich długich artykułów ponieważ nie chce mi się ich czytać ale ten przeczytałam calutki bez omijania ani jednego zdania Tak! cieszę się że na tej stronce jest dużo utalentowanych pisarzy komputerowych. A te próby uchhhh..... jakiś koszmar Niee. No widać że czarownice w średniowieczy nie miały lekko Happy
~Julia_Granger F
Dodano dnia 03 August 2011 12:44
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Czwartoroczniak
Punktów: 204
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 23
Data rejestracji: 03.08.11
Medale:
Brak
Dosyć przerażające, jak się wtedy traktowało ludzi. Artykuł ciekawy, wyczerpujący temat. Zasługujesz na W ^^.
~juliahermiona F
Dodano dnia 21 May 2013 18:29
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Młody Czarodziej
Punktów: 795
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 119
Data rejestracji: 25.03.13
Medale:
Brak
No jak widać chyba nikt nie chcial by być czarownicą w sredniowieczu. Moim zdaniem to jest straszne jak można tak człowieka zamęczać, nawet jeśli jest czarownicą to i tak to jest człowiek, a poza tym nawet jeśli by te wszystkie męki udowodniły, ze dana czarownica jest niewinna, to ona i tak by zmarł z wyczerpania albo w przypadku próby wody z utonięcia, a jeśliby uznano, że jest winna to by się spaliła na stosie, więc łatwy z tego wniosek, jak ktoś już dostał zarzut to był on równy ze skazaniem na śmierć.
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 16 November 2013 14:22
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
Kościół już wiele razy przepraszał za te okropieństwa, które dotknęły Bogu ducha winnych ludzi. Czarna plama zdarza się na duszy nawet najbardziej świętej osoby. Szkoda, że jak zwykle wszystko tylko pod adresem Kościoła Rzymskokatolickiego - a gdzie Luterański ( gwoli ścisłości, to tam spalono więcej szeroko rozumianych heretyków - także domniemane czarownice ). Myśl Kościoła Powszechnego ewoluowała - nikt nikogo nie pali. Natomiast bracia muzułmanie nadal podpalają kościoły, modlących się w nich ludzi. Co 3 minuty na świecie ginie chrześcijanin za wiarę ( Algieria, Sudan, Jemen, Egipt, Korea, Chiny ) - i z tego powodu nikt dramatu nie robi. Lepiej przecież powyciągać z zamierzchłych czasów inkwizycję i wszelkie zło.
~Anima F
Dodano dnia 06 December 2013 11:05
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Mugol
Punktów: 2
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 1
Data rejestracji: 06.12.13
Medale:
Brak
ja bym była albo oskarżona, albo została bym ogłoszona posłanniczką Boga, bo mam bliznę w kształcie krzyża na lewym palcu wskazującym, nie wiem skąd ją mam, ale ją lubię Rozbawiony
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 64% [29 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 33% [15 głosów]
Zadowalający Zadowalający 2% [1 głos]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 193
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59