Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
O Voldemorcie
O Voldemorcie
''W Hogwarcie był najszczęśliwszy, to było pierwsze i jedyne miejsce, w którym czuł się jak w domu''
Polowania na czarownice
Kiedy w IV wieku naszej ery cesarz Teodozjusz Wielki podniósł chrześcijaństwo do rangi religii państwowej w Cesarstwie Rzymskim, na terenach mu podległych zaczęto stopniowo likwidować ośrodki dawnych wierzeń, kult przyrody i sił natury oraz politeizm. Burzono świątynie poświęcone pogańskim bożkom i palono święte gaje, a na ich miejscu budowano kościoły. Zakazano wszelkiego rodzaju praktyk magicznych i wróżbiarstwa, a dla niepokornych rezerwowano surowe kary. Wrogość administracji kościelnej wymierzona w magię i jej przymioty nie zniechęciła jednak najwytrwalszych...

Znaczny wzrost prześladowania czarownic i czarodziejów datuje się na okres lat 1420 - 1430, kiedy to papież Marcin V w liście do przełożonego francuskich inkwizytorów zezwolił na aresztowanie podejrzanych o uprawianie magii, nawet jeśli ich poczynania nie zmierzały jawnie w kierunku podważania dogmatów religii katolickiej. Do akcji wkroczyła Święta Inkwizycja (organizacja rzymskokatolicka, powołana w średniowieczu w celu zwalczania wszelkich przejawów herezji), która rozpoczęła polowania na czarownice na terenie Delfinatu, Alpów francuskich i Szwajcarii, w późniejszym okresie przeniosła swą działalność również do Europy Południowej (Hiszpania, Włochy), Zachodniej (Anglia, Święte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego), Wschodniej (Polska, Litwa) oraz Skandynawii.

Znaczną częścią skazanych na śmierć w procesach o czary były kobiety (na jednego mężczyznę przypadało ich aż sto), co wiązało się z pewnymi uwarunkowaniami tak społecznymi, jak i religijnymi: otóż ludzie w średniowieczu doskonale pamiętając biblijną opowieść o Adamie i Ewie przypisali Pierwszej Matce, a poprzez nią wszystkim kobietom, większą skłonność do grzechu i mniejszą wiarę. Dużą rolę odegrał również patriarchalny model społeczeństwa w tamtych czasach - to mężczyźni dominowali i to oni mieli ostatnie słowo.
W 1486 roku ukazał się "Młot na czarownice", pierwszy tego typu "przewodnik", jak rozpoznać kobiety zaprzedane diabłu (w mniemaniu ludzi Wieków Średnich wszelka magia pochodziła od szatana) i jak z nimi postępować. Poza tym zawierał dokładny opis ich wyglądu, np. miały rude włosy, trójkątne zęby i owłosione łydki. "Dzieło" spotkało się jednak z szeroką krytyką i zostało potępione przez europejskich intelektualistów.

Z roku na rok prześladowania przybierały na sile, a ogarnięte paranoją społeczności doszukiwały się czarów nawet w przypadku wystąpienia epidemii chorób ludzi i zwierząt, zniszczenia plonów, gradobicia. Magicznym sztuczkom przypisywano też śmierć, opętania, bezpłodność. W czasie procesów domniemane czarownice oskarżano o kontaktowanie się z diabłem i oddawanie mu czci, porywanie i zjadanie dzieci, gromadzenie się na sabatach i organizowanie orgii, latanie na miotłach, bezczeszczenie hostii i mszy oraz kontakty seksualne z inkubami i sukkubami (demony męskie i żeńskie). Nawet zwykła sąsiedzka zawiść mogła czasem być powodem oskarżenia.
Najczęstszym wyrokiem sądu inkwizycyjnego była śmierć kobiety na stosie w "oczyszczających duszę płomieniach" (w przypadku przyznania się do wymienionych wyżej czynów). Jeśli oskarżona ponadto wyrażała skruchę, dawano jej "łaskę" uduszenia lub powieszenia przed okrutną śmiercią w ogniu. Bardzo rzadko karą była chłosta, grzywna lub wypędzenie z miasta lub wioski. Bardziej skomplikowane procedury dotyczyły kobiet, które nie miały zamiaru przyznawać się do uprawiania magii. Stosowano wobec nich straszne tortury i tzw. próby.

1. Próba wody - polegała na wpuszczeniu podejrzanej do rzeki lub stawu, związawszy jej wcześniej nogi (niekiedy dodawano jeszcze ciężki kamień). Jeżeli tonęła, uniewinniano (choć i tak zwykle było za późno na jej uratowanie). Jednak jeśli unosiła się na wodzie, mogła już szykować się na stos.
Uzasadnienie: "Czysta" woda nie chce przyjąć skalanej magią czarownicy!
Inne uzasadnienie: Wiedźma unosi się na wodzie, gdyż to sam szatan udziela jej pomocy nie chcąc stracić wiernej służki!
W rzeczywistości kobiety nosiły w tamtych czasach obszerne suknie, które gromadziły powietrze i nie pozwalały na zatonięcie.

2. Próba łez - za pomocą wymyślnych tortur (przypalanie stóp, wbijanie żelaznych igieł pod paznokcie, pojenie 9 litrami wody) inkwizytorzy próbowali zmusić kobietę do uronienia choćby jednej łzy, zaklinając na łzy Jezusa Chrystusa. Przestraszona podejrzana, nawet gdy zapłakała, było to uważane za sztuczki szatana.
Uzasadnienie: Czarownice nie potrafią łkać!

3. Próba wagi - domniemaną wiedźmę, której masa ciała była mniejsza niż 49,5 kg, uznawano winną.
Uzasadnienie: Była wystarczająco lekka, by wznieść się na miotle!

4. Próba diabelskiego znaku - kobietę golono na całym ciele w poszukiwaniu tajemniczego znamienia, które rzekomo miał pozostawić szatan. W przypadku znalezienia takowego (różnego rodzaju przebarwienia, pieprzyki) miejsce nakłuwano szpilkami lub nożem o chowającym się ostrzu. Rana w ciele czarownicy nie krwawiła zatem ani nie sprawiała bólu, co było dostatecznym dowodem winy.

5. Próba ogniowa - podejrzana miała przejść między dwoma palącymi się stosami. Brak poparzeń świadczył o niewinności.

Wraz z odkryciami geograficznymi strach przed wszelkimi przejawami magii zawędrował aż za ocean, do Ameryki, razem z hiszpańskimi konkwistadorami, a później też z angielskimi purytanami. Podobnie, jak na na Starym Kontynencie, w Nowym Świecie w krótkim czasie zaczęto prześladować czarownice (chociażby te słynne, z Salem).

Ostatni "śmiertelny" proces o czary w Europie miał miejsce na terenie dzisiejszej Polski w miejscowości Reszel w Warmii (wtedy należała do Królestw Prus). 21 sierpnia 1811 roku niejaka Barbara Zdunk została postawiona przed sąd pod zarzutem uprawiania magii i podpalenia. Usłyszała wyrok skazujący. Kobietę uduszono, a następnie spalono na stosie.

Tak zakończyła się około 400 - letnia dramatyczna historia prześladowania czarownic, którego przyczyną była niewiedza, nietolerancja i strach przed nieznanym, skutkiem natomiast pozbawienie życia 60 tysięcy ludzkich istnień. Jeszcze do początku XXI wieku zdarzały się przypadki karania ludzi za uprawianie czarów, ale to już zupełnie inna historia...
Komentarze
~Lady Bellatriks F
Dodano dnia 12 August 2010 15:40
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Nauczyciel w Hogwarcie
Punktów: 2508
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 31
Data rejestracji: 02.04.10
Medale:
Brak
Dobrze, że nie byłam czarownicą w średniowieczu... Niezly artykuł...
!Milka F
Dodano dnia 12 August 2010 17:31
VIP
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Wybraniec
Punktów: 9487
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 583
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
3. Próba wagi - domniemaną wiedźmę, której masa ciała była mniejsza niż 49,5 kg, uznawano winną.
Uzasadnienie: Była wystarczająco lekka, by wznieść się na miotle!

Jeżeli domniemana czarownica waży tyle samo, co kaczka, może unieść się na wodzie, co oznacza, że jest czarownicą! Zszokowany

Artykuł całkiem ciekawy, zawiera dużo interesujących zagadnień ;D
~al_kaida F
Dodano dnia 15 August 2010 00:27
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Książe Półkrwi
Punktów: 2217
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 12
Data rejestracji: 15.10.08
Medale:
Brak
Sam artykuł ciekawy i pochwalam bardzo pomysł, oby takich więcej. Nie mniej same informacje były trochę suche. Przyznaję, co poniektóre fragmenty (ale malutkie) pominęłam, bo nie były one dla mnie tak interesujące. Myślę, że gdybyś popracowała trochę bardziej nad zaciekawieniem czytelnika i całość byś jakoś ubarwiła, czy nawet nadała mniej naukowego charakteru tego artykułu, byłby on naprawdę super Oczko
~sekta F
Dodano dnia 15 August 2010 11:28
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 16
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 10.08.10
Medale:
Brak
49,5 kg! Tyle to ja ażę Oczko Mnie pewnie też zesłaliby na stos, zwłaszcza jeśli liczyć ile byłoby na mnie donosów Oczko.
Artykuł bardzo ciekawy, nie zazdroszczę tym "czarownicom".
!Guardian F
Dodano dnia 15 August 2010 11:54
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 20057
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 377
Data rejestracji: 02.08.08
Medale:
Medal
Bardzo podobał mi się ten artykuł. Niezwykle ciekawy (wreszcie jakiś dobry pomysł), a także bezbłędny. Jedyne czego mi brak, to zdjęcia, ale to można darować. Oceniam oczywiście na W, bo w pełni się ta ocena należy.

Z tych prób, wcześniej słyszałem tylko o próbie wody. Absurd. I tak źle i tak niedobrze. ~~ Dobrze, że chociaż ta ciemnota jest już za nami, ale mimo tego, że mamy XXI wiek, ciemnogrody istnieją nadal.
~Isilien F
Dodano dnia 15 August 2010 12:30
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Książe Półkrwi
Punktów: 2248
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 121
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
Artykuł super, również nie słyszałam o innych próbach niż próba wody i znamienia.
Było kilka jakby przejęzyczeń, ale co tam, każdemu się zdarza.


A ja tam uważam, że czarownice niczego się nie bały, bo zabijano Bogu ducha winne kobiety. No bez przesady, prawdziwy czarodziej umiałby poradzić sobie z Inkwizycją, więc ci łapali się za zielarki, akuszerki i kto im się tam jeszcze nawinął.
owłosione łydki mnie dobiły. Dziewczyny, golcie się, bo nie znacie dnia ani godziny Oczko o, słyszałam też o takich znakach rozpoznawczych jak zrośnięte brwi i kurzajki.
~pudin F
Dodano dnia 15 August 2010 16:34
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 50
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 10
Data rejestracji: 03.06.10
Medale:
Brak
Ja słyszałam, że kiedy palono czarownice to je to łaskotało i potem się odradzały.
~Lapa F
Dodano dnia 15 August 2010 20:48
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Nauczyciel w Hogwarcie
Punktów: 2607
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 109
Data rejestracji: 01.05.09
Medale:
Brak
Świetny art. Łączy w sobie Pottera i historię świata. Przyjemny w czytaniu. Ciekawe fakty. Nawiasem słyszałem o próbie ognia, ale o innych nie miałem pojęciaUh-oh!. Jestem pod dużym wrażeniem. Oby więcej takich. Daję WJęzyk
~Eisblume F
Dodano dnia 16 August 2010 13:32
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pracownik Ministerstwa
Punktów: 1201
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 35
Data rejestracji: 04.05.10
Medale:
Brak
Bardzo pomysłowy artykuł. Inny od wszystkich. To przerażające, jakie dawniej ludzie mieli poglądy...
Daję PO.
~Pandora F
Dodano dnia 18 August 2010 13:52
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Barman w Trzech Miotłach
Punktów: 1322
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 23
Data rejestracji: 09.04.10
Medale:
Brak
Znaczną częścią skazanych na śmierć w procesach o czary były kobiety (na jednego mężczyznę przypadało ich aż sto), co wiązało się z pewnymi uwarunkowaniami tak społecznymi, jak i religijnymi: otóż ludzie w średniowieczu


Nigdy nie zapomnę jak pani Mierzejewska powiedziała mi, że w średniowieczu uznano by mnie za czarownicę...UśmiechJęzyk

1. Próba wody - polegała na wpuszczeniu podejrzanej do rzeki lub stawu, związawszy jej wcześniej nogi (niekiedy dodawano jeszcze ciężki kamień). Jeżeli tonęła, uniewinniano (choć i tak zwykle było za późno na jej uratowanie). Jednak jeśli unosiła się na wodzie, mogła już szykować się na stos.


To co czytałam i co mówiła nam przewodniczka w Krakowie było odwrotnie-jeżeli kobiecie udało się wypłynąć top była uratowana, ponieważ"Bóg zlitował się nad jej niewinną duszą"Oczko
Widać różnie interpretowano tą zasadęOczko

Świetny artykuł Tomie,o niektórych próbach nie miałam pojęcia-próba wagi...nic dziwnego,że wtedy nikt nie prowadził diety odchudzającejOczko
~Laufey F
Dodano dnia 23 August 2010 10:14
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Portret w gabinecie dyrektora
Punktów: 5205
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 100
Data rejestracji: 15.05.10
Medale:
Brak
Super ! Artykuł obszerny i zawierający wiele informacji . A te wymyślne próby były poprostu śmieszne . Wiązałby się z nieznajomością magii i bojaźni przed wszystkim co magiczne (tak samo jak Dursleyowie xD) . Wracając do arta, nieźle musiałeś się napracować . Ale gdybyś dodał jakiś obrazek albo coś byłoby lepiej . Ale i tak jest bardzo dobrze ! Dam ci WYBITNY
~Fufcia F
Dodano dnia 23 August 2010 16:20
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Trzecioroczniak
Punktów: 162
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 23.08.10
Medale:
Brak
Ciekawy artykuł. Ja słyszałam tylko o próbie wody. Inne mnie zdziwiły. Np próba wagi. W bajkach dla dzieci czarownice były stare, brzydkie i grube. xD Czyli skazywano chude kobiety tylko dlatego, że nie tyły. Ja też bym była uznana za czarownice Oczko
Wracając do artykułu... Gratuluje wykonanej roboty. Musiałeś się napracować. Daje W.
~Lajla F
Dodano dnia 26 August 2010 18:26
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Książe Półkrwi
Punktów: 2276
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 22
Data rejestracji: 16.03.10
Medale:
Brak
Bardzo fajny i ciekawy artykuł. Należy się W. ; )
Słyszałam o próbie wody już wcześniej, a czytając o próbie łez, szczególnie o wbijaniu igieł pod paznokcie zrobiło mi się źle, zabolały mnie palce. Całe to wynajdywanie czarownic było mega idiotyczne. Tyle niewinnych kobiet zginęło, bo na przykład ważyły mniej niż 49,5 kg... to chore.
~Lavender Brown F
Dodano dnia 27 August 2010 19:40
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Gracz Quidditcha Gryffindoru
Punktów: 129
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 3
Data rejestracji: 27.08.10
Medale:
Brak
Interesują mnie takie rzeczy, więc cieszę się, że mogłam coś takiego tu przeczytać, o niektórych próbach słyszałam, ale nie ma to jak odświeżyć pamięć. PO.
~Stoneymous F
Dodano dnia 02 September 2010 14:51
Zbanowany
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 42
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 5
Data rejestracji: 01.09.10
Medale:
Brak
Ciekawy artykuł, z którego można się dużo dowiedzieć. Nie wiedziałem, że jest aż tyle prób!

Mogłeś też dopisać, że czarownice potrafiły uchronić się przed spaleniem na stosie (cytat Więzień Azkabanu strona 8 poniżej)

"Ludzie niemagiczni (znani bardziej jako mugole) lękali się magii szczególnie w czasach średniowiecznych, prawdopodobnie dlatego, że niewiele o niej wiedzieli i nie potrafili rozpoznawać jej przejawów. Od czasu do czasu udało im się schwytać prawdziwą czarownicę lub czarodzieja, ale nie mieli pojęcia, że palenie ich na stosie jest zupełnie bezsensowne. Ofiary rzucały proste zaklęcie zmrożenia płomieni i udawały, że wrzeszczą z bólu, podczas gdy w rzeczywistości odczuwały przyjemne łaskotanie. Na przykład Czarownica Wendelina, zwana również Dziwożoną, tak polubiła te łaskotki, że przybierała coraz to nowe postacie, aby dać się schwytać i spalić. Udało jej się tego dokonać aż czterdzieści siedem razy."

Ogółem artykuł jest niesamowity, taki wielki trud zostanie nagrodzony oceną Wybitną.
~BellatriksLestrange F
Dodano dnia 03 October 2010 12:20
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 22
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 3
Data rejestracji: 09.09.10
Medale:
Brak
Artykuł fajny, ciekawy.Rozbawiony
Co do treści to powiem, że to tylko potwierdziło moją tezę, że świat zmierza jednak ku lepszemuOczko
~Nigellus_Black F
Dodano dnia 04 October 2010 16:39
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Członek Wizengamotu
Punktów: 1476
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 171
Data rejestracji: 30.01.10
Medale:
Brak
Artykuł bardzo ciekawy, zwłaszcza pomysł na niego ... artykuły pojawiają się już rzadko od dawna, a ten nie dość, że ''jest'' to jeszcze został napisany bardzo solidnie. O dużej części z tych informacji wiedziałem wcześniej, lecz np. z próbą łez się wcześniej nie spotkałem. Trzeba pamiętać, że polowania na czarownice zaczęły się de facto w renesansie, wieku rozumu, a nie w zwyczajowo uważanym za mroczne średniowieczu. W Polsce zdaję się tylko 200 osób zginęło za czary przez cały ten czas, co jest bardzo małą liczbą w porównaniu do innych krajów. Tej informacji mi zabrakło. Ale ciekawie się czytało, to co zebrałeś, napisałeś i opracowałeś i dlatego oceniam na W. Zdjęcie niepotrzebne, bo artykuł nie jest o czarownicach w ogóle tylko o polowaniach na czarownice, choć miło byłoby zobaczyć jakieś narzędzie tortur ...
~bart F
Dodano dnia 04 October 2010 21:15
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Charłak
Punktów: 10
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 03.10.10
Medale:
Brak
Fajny artykuł.Może tylko trochę za bardzo naukowo napisany.Oczko
!Lady Shadow F
Dodano dnia 17 October 2010 20:54
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Opiekun Slytherinu
Punktów: 3615
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 180
Data rejestracji: 27.08.08
Medale:
Brak
Mi ten artykuł również, się bardzo spodobał, po pierwsze ze względu na jego oryginalność, naprawde ciekawy pomysł, który został zaprezentowany w bardzo dobry sposób.
Spodobał mi się solidny styl pisania, informacje zamieszczone są ciekawe a cały tekst naisanny przyjemnym dla oka językiem.
Należy Ci się W ^^
~Nattie F
Dodano dnia 14 November 2010 14:54
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Zdobywca Kamienia Filozoficznego
Punktów: 63
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 14.11.10
Medale:
Brak
no kobiety w sredniowieczu nie mialy lekko ... wiekszosc z nich spalono na stosie...oj nie chcialabym zyc w tamtych czasach Śmiech
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 64% [29 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 33% [15 głosów]
Zadowalający Zadowalający 2% [1 głos]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 204
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59