Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Podejrzenia Scrim...
Podejrzenia Scrimgeoura
- Zauważyłem, że tort urodzinowy ma kształt znicza - powiedział Scrimgeour. - Dlaczego? Hermiona parsknęła śmiechem. - Och, to na pewno nie ma nic wspólnego z tym, że Harry jest świetnym szukającym, to by było zbyt oczywiste - powiedziała. - Dumbledore na pewno ukrył jakieś tajne przesłanie w lukrowych ozdobach!
Czym są dementorzy?
Wszyscy, którzy czytali "Harry'ego Pottera i więźnia Azkabanu" wiedzą, że postacie dementorów, strażników w Azkabanie, są bardzo podobne w opisie do Nazguli z "Władcy Pierścieni" i prawdopodobnie pani Rowling trochę się wzorowała na Tolkienie.

Andrzej Polkowski w słowniczku, który opracował, pisze: "Dementorzy - ang. dementors. Jest to słowo wymyślone przez autorkę. Po polsku może się kojarzyć z demencją, potocznie zwaną uwiądem starczym, albo z dementowaniem jakiejś wiadomości, ale byłoby to bardzo mylne skojarzenie, bo dementorzy to straszliwe istoty, wysysające z ludzi wszelkie dobre i przyjemne uczucia".

Pochodzenie dementorów jest niejasne i nic na ten temat z książek nie wiadomo, podobnie zresztą jak o pochodzeniu wielu innych istot. Po prostu dementorzy są i już. Mnie osobiście kojarzą się oni z tak zwanymi "wampirami energetycznymi", o których mówią rożni okultyści i ezoterycy uprawiający New Age. Twierdzą oni, że dookoła ciała (fizycznego) mamy "powłoczkę" energetyczną, zwaną aurą. Zresztą nie tylko my. Dotyczy to każdej żywej istoty (kota, fiołka afrykańskiego itd.), ale również rzeczy "martwych" - polnego kamienia czy też sera, który sobie zjesz na kolację. Aura jest dla każdej z tych istot rodzajem specyficznego "zbiornika Mocy". Z naszego ciała Moc promieniuje (a także wchodzi do ciała) przez pewne miejsca na ciele zwane czakrami.

Okultyści, gdy mówią o aurze i jej powiązaniach z Mocą, wspominają właśnie o pasożytach energetycznych. Takie stworzenia nie wysysają krwi, ale Moc. "Pasożyt" to według nich istota niematerialna, astralna (czyli ktoś w rodzaju demona), natomiast określeniem "wampir" przyjęło się określać raczej człowieka, który posiada takie zdolności. Pasożytnictwo energetyczne to pobieranie energii z innych istot, które ją wytwarzają. Można podobno takie coś praktykować świadomie, traktując ludzi dookoła jako zapasowy zbiornik Mocy. Są też, według okultystów, ludzie, którzy nie potrafią wytworzyć dla siebie wystarczającej ilości energii i wtedy muszą pasożytować na otoczeniu, czasami zupełnie nieświadomi swojego wpływu. Wampiry energetyczne mają bardzo destrukcyjny wpływ na człowieka - zwłaszcza, jeśli ten chce świadomie pozbyć się części swojej Mocy przy magii; wtedy "rezerwę" Mocy "zjada" sobie wampir, a człowiek nie jest w stanie uskuteczniać magii, przynajmniej przez jakiś czas, póki Moc sie nie zregeneruje. Tej części, która zostanie, organizm nie powinien pozwolić zużyć - inaczej dopadłoby człowieka poważne wyczerpanie psychiczne i fizyczne - na pozór bez żadnego powodu, co czasami sie zdarza.

Oczywiście dla mnie jest to stek bzdur, ale są ludzie, którzy w to naprawdę wierzą. Niedawno do mych rąk wpadła książka niejakiego Izaaka Figmana "Prawdziwe oblicza rządzących", mająca obrzydliwy antysemicki charakter. Co ciekawe jednak autor twierdzi w niej, że na podstawie koloru aury można rozpoznać, kto jest energetycznym wampirem. Na przykład arcybiskup Gocłowski ma aurę czarną i brudną, a więc cechuje go duchowość satanistyczna. W podobny sposób omówieni są wszyscy posłowie, politycy i rządzący. Strzeżmy się więc, bo wampiry są wśród nas, a nawet nami rządzą.

Nie wiem oczywiście, czy pani Rowling zetknęła się kiedyś z teorią wampirów energetycznych i czy miało to wpływ na wymyślenie postaci dementorów. Autorka czerpie z przeróżnych tradycji, legend i mitów, także z filozofii New Age, więc nie można tego wykluczyć. W każdym razie, według powieści, dementorzy wysysają z ludzi pozytywne uczucia, czyli w pewnym sensie są pasożytami istot ludzkich.

Czytałem gdzieś, że pani Rowling w ten symboliczny sposób opisała, czym jest depresja, której sama zresztą doświadczyła. Wyznawcy New Age wierzą zaś, że depresja jest właśnie skutkiem pasożytnictwa wampirów energetycznych.


A teraz, czy dementorzy mają jakiś związek z demonami znanymi z Biblii. Moim zdaniem analogie są zbyt odlegle, aby można było mówić o jakimś związku. W ewangeliach demony raczej pasożytują na ciele ludzkim, gdy uda się im opętać człowieka. Można postawić pytanie, czy według ewangelii, w opętaniu przez złe duchy chodzi o zniszczenie istoty ludzkiej, czy tez o wykorzystanie jej, jako mieszkanie? Myślę, że jedno i drugie. W Łk 8, 26-39, czytamy opis uzdrowienia opętanego w kraju Gerazeńczyków. Złe duchy proszą Jezusa, aby nie kazał im odejść do Czeluści i proponują, aby pozwolił im wejść przynajmniej w stado świń. Skąd to pragnienie posiadania cielesności? Dlaczego demony tęsknią za ciałem? Czy czyniłyby tak, gdyby były upadłymi aniołami, czyli istotami z natury swej bezcielesnymi? Otóż według tradycji judaistycznej demony nie są utożsamiane z bytami anielskimi, ale z duszami potomków aniołów i współżyjących z nimi ludzkich kobiet (zob. Seksualny grzech aniołów). Mówi o tym wyraźnie Etiopska Księga Henocha 15, 6-12: "Wy pierwotnie byliście duchowymi, żyjącymi wiecznym, nieśmiertelnym życiem po wszystkie pokolenia świata. Z tej racji nie przewidziałem dla was żon, albowiem mieszkanie [bytów] duchowych jest w niebie. A teraz giganci, którzy zrodzili sie z duchów i ciała, otrzymają na ziemi nazwę złych duchów i ich mieszkanie będzie na ziemi. Złe duchy wyszły z ich ciała, albowiem zostali oni stworzeni z tego, co jest na górze. Ich pochodzenie i pierwszy fundament wywodzi sie od świętych Czuwających. Będą oni na ziemi złymi duchami i nazywać sie będą "duchy złe". Mieszkaniem duchów niebieskich jest niebo, ale mieszkaniem duchów ziemskich, którzy urodzili się na ziemi, jest ziemia. Duchy gigantów, którzy czynią zło i są zepsuci, atakują, walczą i niszczą [wszystko] na ziemi oraz powodują smutek. Nie spożywają żadnego pokarmu, nie piją, są niewidoczni. Te duchy powstaną przeciwko synom ludzkim i przeciwko kobietom, albowiem z nich one wyszły".

Według apokaliptyki żydowskiej demony dokonują opętań, aby znów na jakiś czas uzyskać cielesność i nie błąkać się po ziemi lub nie przebywać w Czeluści. Powstały bowiem jako istoty cielesne, zrodzone z kobiet, które oddały się aniołom, a po śmierci stały się złymi duchami, jako nieludzie i istoty, której nie stworzył Bóg.

Jeżeli więc coś łączy dementorów i demony z tradycji biblijnej, jest to właśnie pasożytowanie. Poza tym, jak już pisałem w recenzji "Szatan według Mela Gibsona", Szatan jest tym, który niejako karmi się ludzką rozpaczą i brakiem nadziei. Czy ten androgeniczny Szatan w czarnym płaszczu z kapturem, stojący w tle, gdy Judasz ucieka przed dręczącymi go wyrzutami sumienia, nie przypomina właśnie dementora z powieści "Harry Potter i więzień Azkabanu"? Myślę, że takie skojarzenie jest usprawiedliwione.



Nadesłane przez: Evans
Dodane: listopad 17 2006 13:04:50
Komentarze
~Kei F
Dodano dnia 10 September 2008 17:23
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Redaktor Żonglera
Punktów: 1046
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 128
Data rejestracji: 29.08.08
Medale:
Brak
Artykuł jest wyczerpujący. Podoba mi się przytoczenie argumentów z różnych kultur. Za to wielki plus. Czy Rowlling żeczywiście w taki sposób szukała pomysłu na postać? Możliwe, że jest w tym ziarno prawdy, jednak nie sądzę, aby wiedziała, aż tyle.
Jeśli chodzi natomiast o porówanie dementora do Szatana, to osobiście myślę, ze jest to nadinterpretacja. Dementor może być złym duchem, lub diabłem, ale niższego rzędu. Sam Szatan może im najprędzej przewodzić, gdyż jest najpotężniejszy.
Za pracę i trud wspadzony w ten arykuł dam Wybitny, choć muszę przyznć, że o dementorach jest tu mało. Skupiłeś się raczej na odnajdywaniu analogii.
~Yennefer F
Dodano dnia 21 September 2008 21:09
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Przewodniczacy Wizengamotu
Punktów: 1801
Ostrzeżeń: 3
Komentarzy: 151
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Ja wątpię aby cokolwiek z tego co napisałaś miało coś wspólnego z tymi strasznymi istotami, ale za sam trud dam Zadowalający, pozdrawiam Uśmiech
~Villemo F
Dodano dnia 24 October 2008 16:22
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Młody Czarodziej
Punktów: 791
Ostrzeżeń: 3
Komentarzy: 148
Data rejestracji: 04.10.08
Medale:
Brak
Hmmmm...artykuł był na pewno obszerny, by nie powiedzieć zbyt długi. Ale no cóż, treści na temat dementorów nie dopatrzyłam się tam za wiele. Ja także daje Z, bo artykuł wymagał wiele pracy i trudu.
~Elfka F
Dodano dnia 02 May 2009 16:52
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Prefekt Naczelny
Punktów: 702
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 37
Data rejestracji: 02.05.09
Medale:
Brak
Wszystko tu jest takie ładne i śliczne że nie wierzę własnnym oczom i mózgowi. Artykuł spełnił wymogi (moje) i bardzo mi się podoba nie widziałam błedów, trafne porównanie do Pierścieni tylko widze w nim wszystko oprócz Dementorów jest tu wszystko. Normalnie to magłabym je opisać w tym komentarzu ale ktoś jeszcze naskarży że tylko na punktach mi zależy i sieza bardzo rozpisuję. Daję P i nie całuję.Jęzor
~Diamond F
Dodano dnia 07 October 2009 21:37
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Konduktor Błędnego Rycerza
Punktów: 903
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 23
Data rejestracji: 06.08.09
Medale:
Brak
No tak, jak większość osób napisała, - artykuł jest dość obszerny trzeba przyznać, ale jakiś taki trochę nudny ( w każdym razie spodziewałam się czegoś innego).
Daje zadowalający Uśmiech
~Ginewra Potter__Weasley F
Dodano dnia 09 October 2009 20:01
Zbanowany
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Więzień Azkabanu
Punktów: -39
Ostrzeżeń: 4
Komentarzy: 34
Data rejestracji: 02.10.09
Medale:
Brak
Ten artykuł trochę za długi i informacje poukładane nie po kolei. Zagmatwane, trudno coś zrozumieć (jak dla mnie). Pozdrawiam wszystkich.
Daję Zadowalający.
~Nigellus_Black F
Dodano dnia 11 February 2010 21:45
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Członek Wizengamotu
Punktów: 1476
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 171
Data rejestracji: 30.01.10
Medale:
Brak
Bardzo obszerny jest ten artykuł. Zastanawiam się nawet czy przypadkiem nie jest zbyt długi ... moim zdaniem trochę za bardzo w tym artykule odeszło się od właściwych dementorów. Zgadzam się natomiast co do tego, że Rowling zaczerpnęła pomysł na dementorów z różnorodnych źródeł.
^Lady Holmes F
Dodano dnia 25 February 2010 15:05
Administrator
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 29123
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 497
Data rejestracji: 21.11.09
Medale:
Brak
Wszyscy, którzy czytali "Harry'ego Pottera i więźnia Azkabanu" wiedzą, że postacie dementorów, strażników w Azkabanie, są bardzo podobne w opisie do Nazguli z "Władcy Pierścieni" i prawdopodobnie pani Rowling trochę się wzorowała na Tolkienie.

Duże W!
Wampiry energetyczne mają bardzo destrukcyjny wpływ na człowieka - zwłaszcza, jeśli ten chce świadomie pozbyć się części swojej Mocy przy magii; wtedy "rezerwę" Mocy "zjada" sobie wampir, a człowiek nie jest w stanie uskuteczniać magii, przynajmniej przez jakiś czas, póki Moc sie nie zregeneruje.

Literówka.
Tej części, która zostanie, organizm nie powinien pozwolić zużyć - inaczej dopadłoby człowieka poważne wyczerpanie psychiczne i fizyczne - na pozór bez żadnego powodu, co czasami sie zdarza.

J.w. I w dalszych zdaniach ten sam błąd.
Można postawić pytanie, czy według ewangelii, w opętaniu przez złe duchy chodzi o zniszczenie istoty ludzkiej, czy tez o wykorzystanie jej, jako mieszkanie?

Wielka litera.
***
Artykuł bardzo długi (dla mnie stanowczo za długi) i jest tu tyle informacji, że trudno się rozeznać. Język trochę zbyt naukowy.
Daję PO.
~Sailor Mars F
Dodano dnia 10 April 2011 17:05
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 369
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 12
Data rejestracji: 10.04.11
Medale:
Brak
Artykuł bardzo ciekawy, i odpowiednio długi. Jednak nie sądzę by coś łączyło dementorów z wampirami energetycznymi, gdyż, jak było wspomniane w arcie, wampiry tylko ,,krandą" tę ,,energię" a dementorom chodzi o szczęście i nadzieję. Widać że się napracowałeś, za to duży plus. Dam PO.
~Therion F
Dodano dnia 11 July 2011 12:18
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Redaktor Proroka
Punktów: 1016
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 76
Data rejestracji: 03.07.11
Medale:
Brak
Praca wyczerpująca, jednak bardziej skupiona na innych kulturach, niz na dementorach. Nie miej jednak, bardzo ciekawa.
~SophieSerpens F
Dodano dnia 24 July 2011 14:07
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Dorosły Czarodziej
Punktów: 877
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 38
Data rejestracji: 28.06.11
Medale:
Brak
Łaaał, masz też połączenia z Bilbią... Artykuł mega wyczerpujący, ja wciąż jednak nadal nie wiem, skąd się one wzięły. Wychodzi na to jednak, że nikt się tego nigdy nie dowie. Ciekawa też jestem, dlaczego mają one takie dziwne ciała. Zawsze sądziłam, że zaraz po wyssaniu duszy, owa osoba zamienia się właśnie w takiego dementora. I co się dzieje z duszą? Nie może ona tak po prostu zniknąć. Nawet to, co wpada do Czarnych Dziur, gdzieś się znajduje. Dementorzy to chyba najbardziej tajemnicze, niewyjaśnione postacie z HP.
~Dementor666 F
Dodano dnia 06 February 2012 22:21
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Drugoroczniak
Punktów: 77
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 10
Data rejestracji: 03.02.12
Medale:
Brak
Dużo w tym racji co napisałeś ale nie mogę się z jednym zgodzić ;P Co do tolkiena i jego słynnych Nazguli;P uważam, że autorka "Harrego Pottera" wcale się nie wzorowała na tych mrocznych postaciach z "Władcy Pierścienia" a to, że są trochę podobne nie oznacza od razu, iż pomysł jest podpatrzony ;P mimo to daję PWOczko
~mary2000 F
Dodano dnia 23 November 2012 16:30
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 24
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 6
Data rejestracji: 16.11.12
Medale:
Brak
Niewiem czego wy jeszcze chcecie... świetny artykuł. Osobiście nie widzę podobieństwa między Dementorami a Nazgulami, chociaż czytałam Harrego Pottera i Władcę Pierścieni. Niewiedziałam tyle o dementorach. drogi Gościu
~eliksirplynnegoszczescia F
Dodano dnia 20 August 2013 17:32
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Goblin
Punktów: 26
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 5
Data rejestracji: 20.08.13
Medale:
Brak
Zaciekawiły mnie te wampiry energetyczne,ale nie sądze aby Rowling wzorowała się na nich tworząc postacie dementorów. Ale artykuł ciekawy choć trochę długi Uśmiech
~Anka Potter Always Together F
Dodano dnia 17 July 2014 23:22
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Niewymowny
Punktów: 1573
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 330
Data rejestracji: 10.07.14
Medale:
Brak
Ufff, ale dużo Uśmiech Art fajny, wyczerpujący Oczko Wiesz, zawsze warto się wzorować na Tolkienie, Rowling nie była pierwsza, bo autor "Władcy Pierścieni" to mistrz Oczko
~wiechlina roczna F
Dodano dnia 14 June 2015 22:06
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Nauczyciel w Hogwarcie
Punktów: 2520
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 230
Data rejestracji: 11.05.15
Medale:
Medal
Artykuł rozbudowany, obejmujący różne źródła i tradycje. Też zauważyłem pewne podobieństwa do Nazguli. Podobieństwa do demonów, nie są tak oczywiste, ale można znaleźć ich nawet więcej i innych, niż te tu opisane. Najwięcej związanych z działaniem patronusa. Trochę literówek. Daję PO.
~medinheld F
Dodano dnia 14 November 2022 02:18
Zbanowany
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Młody Czarodziej
Punktów: 755
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 378
Data rejestracji: 13.11.22
Medale:
Brak
Rat NAT2 and human NAT1 are orthologous enzymes that, in addition to their acetylation capacity, catalyze the hydrolysis of AcCoA to acetate and coenzyme A in the presence of folate 43, 52 <a href=https://clomid.mom/>clomiphene for low testosterone</a> or something along those lines
~Neloseela F
Dodano dnia 29 January 2023 09:45
Zbanowany
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Dorosły Czarodziej
Punktów: 853
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 425
Data rejestracji: 23.01.23
Medale:
Brak
Similarly, a laceration of a normal hand does not cause a nodule or cord in an individual who is not genetically predisposed to Dupuytren s disease <a href=http://accutane.buzz>where can i get accutane</a> Fumide Tablet Uses, Side Effects, and More
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 29% [7 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 42% [10 głosów]
Zadowalający Zadowalający 29% [7 głosów]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 292
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59