Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Błędny Rycerz
Błędny Rycerz
Wrzasnął i w ostatniej chwili zdążył przetoczyć się z powrotem na chodnik. W sekundę później w miejscu w którym dopiero co leżał, zatrzymała się para olbrzymich kół między którymi płonęły dwa reflektory. Podniósł głowę i tuż nad sobą ujrzał wściekle czerwony trzypiętrowy autobus, który pojawił się nie wiadomo skąd. Na przedniej szybie widniał złoty napis: BŁĘDNY RYCERZ (...) W środku nie było foteli; zamiast nich przy zasłoniętych firanami oknach stało z pół tuzina mosiężnych łóżek. Nad każdym paliła się świeca w uchwycie, oświetlając wyłożone boazerią ściany. Na jednym leżał drobny czarodziej w szlafmycy, który mruknął przez sen : "Nie teraz, dzięki, właśnie trawię parę ślimaków", i przewrócił się na drugi bok.
Sybilla Trelawney... czy naprawdę SYBILLA?
Jak chyba wszyscy już się domyślili, niektóre postacie drugo- i trzecioplanowe z "Harry'ego Pottera" noszą imiona sławnych mitycznych i legendarnych ludzi. Np. Minerwa McGonagall ma na imię tak samo jak rzymska bogini mądrości, lub Argus Filch, który kojarzony może być z mityczną postacią strzegącą wejścia do labiryntu. Jest jeszcze wiele takich postaci (radzę samemu je odszukać - to bardzo ciekawa praca), jednak najciekawszą z nich (która ma też najbardziej dobrane imię) jest nauczycielka wróżbiarstwa Sybilla Trelawney.

Jej imienniczka występuje w mitologii różnych krajów starożytnych, jednak najczęściej w mitologii Grecji i Rzymu. Sybilla jest bowiem córką Zeusa. Potrafiła przepowiadać przyszłość - nie była jednak zwykłą wróżbiarką, jak większość kobiet, które podają się za medium. Sybilla potrafiła to robić tylko kiedy miała jakieś natchnienie, albo podczas ekstazy. Przypomnijmy, że coś takiego stało się właśnie z profesor Trelawney, kiedy przepowiedziała Harry'emu powrót Czarnego Pana, oraz kiedy wymówiła przepowiednię Albusowi Dumbledore'owi dotyczącą Pottera i Voldemorta.

Na cześć bogini-wieszczki Sybillami nazywano jeszcze dziesięć kobiet, które przepowiadały przyszłość, tak jak ona, jakby w transie. W starożytnym świecie kobiety te żyły rozrzucone po Egipcie, Babilonie, Persji, Libii i Grecji. Często spisywały swe proroctwa na liściach. Przepowiadały wojny, narodziny, czy upadki.


Sybilla Kumańska


Najsławniejszą sybillą była Almatea, znana jako Sybilla Kumańska. Według legendy przekazanej przez rzymskiego pisarza, Owidiusza, bóg Apollo zakochał się w niej i obiecał wszystko, czego zapragnie. Almatea wskazała na kopczyk piasku i poprosiła o rok życia za każde ziarenko. Apollo spełnił jej prośbę. Niestety, Sybilla zapomniała poprosić również o wieczną młodość - błąd, który popełniło wielu mitycznych bohaterów. Skazała więc się na coraz bardziej dojmującą starość i słabość. W końcu przeniosła się do podziemnej jaskini w Kumie (stąd jej przezwisko Sybilla Kumańska) niedaleko Neapolu w Italii, gdzie przeżyła jeszcze tysiąc lat.

Inna znów legenda mówi o tym, co się wydarzyło, kiedy Sybilla Kumańska udała się do Tarkwiniusza, ostatniego króla Rzymu, i zaproponowała mu sprzedaż dziewięciu tomów swoich przepowiedni dotyczących przyszłości Rzymu i losów królestwa. Król stwierdził, że cena, jakiej żąda, jest zbyt wygórowana i odmówił zapłaty, być może oczekując, że kobieta będzie się targować. Tymczasem Sybilla spaliła pierwsze trzy tomy. Rok później wróciła do króla i zaproponowała mu pozostałe sześć ksiąg po tej samej cenie. Kiedy król znowu odrzucił jej propozycję, ponownie spaliła trzy księgi, po czym w kolejnym roku zaoferowała mu ostatnie trzy woluminy, znów po pierwotnej cenie. Pokonany Tarkwiniusz kupił je wreszcie i nigdy więcej już Sybilli nie widziano.

Historia Sybilli Kumańskiej jest mityczna, ale przypisywane jej przepowiednie ("Księgi sybillańskie") na prawdę istniały. Zostały napisane - nie wiadomo przez kogo - w formie zagadek na palmowych liściach złożonych w księgi. Z tych kolekcji przepowiedni złożonych w świątyni Jowisza Kapitlińskiego oraz sugestii co do sposobów obłaskawiana bogów w ciężkich czasach od wieków korzystał rzymski senat, dopóki nie spłonęły w pożarze w 83 r p.n.e. Po tym wydarzeniu senatorowie posłali emisariuszy, by zebrali przepowiednie wyroczni na Sycylii i w Azji Mniejszej. Przechowywano je w świątyni Apolla w Rzymie aż do 408 r., kiedy została ona zniszczona podczas bitwy.

Jeszcze długo po tym, jak zniszczone zostały księgi proroctw, Sybilla Kumańska fascynowała ludzi. W średniowieczu chrześcijańscy pisarze poddawali przypisywanie jej proroctwa ponownej interpretacji i dodawali do nich coś od siebie, tak, że nagle okazało się, że przewidziała nadejście Jezusa Chrystusa. Jej autorytet rósł, aż dorównał autorytetowi proroków starotestamentowych - czemu piękny hołd złożył Michał Anioł umieszczając sybille pośród czterech innych wyroczni na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie.

Zadecydujcie więc sami: czy Sybilla Trelawney jest prawdziwą Sybillą czy też nie??...




Nadesłane przez: Ignotus Peverell
Dodane: luty 16 2008 09:05:04
Komentarze
~Madeleine Lestrange F
Dodano dnia 31 December 2008 16:14
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Sługa Czarnego Pana
Punktów: 1185
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 129
Data rejestracji: 14.12.08
Medale:
Brak
Autor naprawdę się postarał. Wyszukać takie informacje, no, no! W dodatku nie spostrzegłam żadnego błędu (chyba, że nie jestem spostrzegawcza). Plus za zdjęcie. Ładnie, wszystko uporządkowane.
Moim zdaniem to nie jest prawdziwa Sybilla, została tylko wymyślona na podstawie tamtej starożytnej kobiety.
Stawiam Wybitny.
~Lillyanne F
Dodano dnia 05 August 2011 14:24
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Drugoroczniak
Punktów: 82
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 02.08.11
Medale:
Brak
Fajny artykuł! autorowi tego artykułu to musiało się naprawdę nudzić żeby takie fajnie wiadomości wyszukać to trzeba mieć no....jestem pod wrażeniem!
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 19 March 2013 10:51
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
Naprawdę fantastyczny i ciekawie napisany artykuł. Mimo, że interesuję się mitologią grecką, to nigdy jakoś nie zwracałem uwagi na postać wieszczki Sybilli. Treelawney jak najbardziej odpowiada swej "mitycznej odpowiedniczce", wszak ona również nie potrafiła odczytać przyszłości na "zawołanie". Czyniła to tylko, gdy popadała w ów dziwny trans, którego zresztą nigdy nie pamiętała.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 100% [6 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 0% [Brak oceny]
Zadowalający Zadowalający 0% [Brak oceny]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 147
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59