Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Ostatnie 2 zdania
Ostatnie 2 zdania
Od dziewiętnastu lat blizna nie zabolała go ani razu. Wszystko było dobrze.
On nie umarł! - tłumaczenie
UWAGA! ÓW ARTYKUL JEST JEDYNIE TŁUMACZENIEM Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO - ORYGINAŁ ZNAJDUJE SIĘ TU: http://dumbledoreisnotdead.com.
AUTOREM WSZYSTKICH PONIŻSZYCH TEZ JEST DAVE HABER, A NIE JA, WIĘC PROSZĘ O NIE PISANIE DO MNIE GRATULACJI DOBREJ ZNAJOMOSCI KSIĄŻEK, PODZIĘKOWAŃ ZA NAPISANIE ITD.!

Zapraszam do dyskusji na temat poruszany w artykule, na gg, pw lub emailem, ale uprzedzam - jeśli ktoś jeszcze weźmie mnie za autora artykułu, a nie tlumacza, to nie zamienię z nim ani słowa!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Postaram się przełożyć to, co najważniejsze - na pewno nie będzie to słowo w słowo, dlatego proszę znających angielski lepiej ode mnie o wyrozumiałość i pomoc, jeśli zauważycie błędy, które powinnam przeprawić (chodzi mi o błędy rzeczowe, czyli innymi słowy miejsca, gdzie źle przetłumaczyłam i zmienia to sens całości).

Wstęp od autora strony pominę. Warto jednak wspomnieć, ze nazywa się on Dave Haber i jest aktywnym w internetowym świecie potteromaniakiem.

Dave stawia dwie tezy: Dumbledore nie umarł lub, mniej prawdopodobna, Snape nie jest śmierciożercą i zabił Albusa na jego wyraźny rozkaz i w określonym celu. By to udowodnić, autor strony pokazuje wszystkie wskazówki, jakie udało mu się odnaleźć "miedzy wierszami" książki, a które umyślnie zawarła autorka, by... zasiać w czytelniku ziarno niepewności lub by dać nadzieje tym, których śmierć Albusa przygnębiła.
W tym tez celu powstała strona dumbledoreisnotdead.com. Dave pisze: "Think of this site as Half-Blood Prince therapy" i ma racje...

Wiadomości związane z Dumbledorem

[autor strony zamieszcza fragmenty z oryginalnego tekstu książki - ja na razie posiadam tylko najnowszą część. Może ktoś się pokusi o przepisanie pozostałych z polskiej wersji? Pomogę znaleźć odpowiednie fragmenty. Jeśli nie, to sama to postaram się uzupełnić]

UWAGA: Sam tłumacz zastrzega, że polska wersja zawiera poprawki wprowadzone przez autorkę już po ukazaniu się wydania anglojęzycznego. Na stronie jest pełen tekst, dlatego fragmenty, których zabrakło w naszym wydaniu, przetłumaczyłam sama (by odróżniały się od oficjalnego tłumaczenia, nie są kursywą)

1. Wielkie wyluzowanie Dumbledore'a

Harry i Dumbledore są na szczycie wieży, pod Mrocznym Znakiem. Harry ma na sobie Pelerynę Niewidkę, Dumbledore kazał mu ją włożyć zanim dosiedli mioteł, by dostać się na wieżę. Harry słyszy kroki i rozgląda się wokoło, ale Dumbledore rozkazuje mu gestem, by się cofnął. Harry wyciąga swoją różdżkę i cofa się.

"Drzwi otworzyły się gwałtownie i ktoś wpadł przez nie, krzycząc:
- ExP.gif' alt='xP' style='vertical-align: middle;' />elliarmus!
Harry'emu nagle zesztywniało całe ciało i poczuł, ze uderza plecami w mur. Utkwił tam oparty o kamienną ścianę jak pozbawiony postumentu, chwiejny posag, nie mogąc się poruszyć, ani przemówić." [KP, 626]

"Nie mógł zrozumieć, co się stało - ExP.gif' alt='xP' style='vertical-align: middle;' />elliarmus nie było zaklęciem zamrażającym...
A potem, w blasku Mrocznego Znaku ujrzał, jak różdżka Dumbledore'a wpada w łukowaty prześwit w murze i zrozumiał: Dumbledore unieruchomił go zaklęciem niewerbalnym, a ta sekunda, w której wykonywał zalecie, kosztowała go utratę zdolności do obrony samego siebie" [KP, 626]

Dlaczego Dumbledore zamroził Harry'ego, skoro ten był niewidzialny dla napastników i nie był w niebezpieczeństwie?

Jedynym wytłumaczeniem może być to, że Dumbledore już wiedział, już miał zaplanowane, że może zginąć (lub zaaranżować swoja śmierć) tej nocy i nie chciał tylko, by Harry był w to zaangażowany lub został zraniony. Potrzebował go, by ten był przy tym, by mógł opowiedzieć wszystkim co się stało.

Dumbledore mógł także obiecać Snape'owi, że zadba o to, by Harry nie był w stanie ingerować w wydarzenia, wiedząc co Harry czuje do Snape'a i co Snape musi zrobić.

Podejrzenie, że w planach Dumbledore'a było zrobienie tego wszystkiego samodzielnie potwierdza też fakt, że kiedy Draco wkroczył na scenę, działał bardzo szybko, właściwie bez namysłu.

Podejrzenie Harry'ego, że zaklęcie zamrażające zostało rzucone przez Dumbledore'a potwierdza się, kiedy czar przestaje działać, gdy Dumbledore opuszcza wieżę kilkanaście minut później.

2. Zabawmy się śmiercią razem

Kiedy Dumbledore próbuje odwieść Draco od zabicia go, proponuje mu ciekawe rozwiązanie.

"- [...]Mogę ci pomoc, Draco.
- Nie, nie możesz - odparł Malfoy, a różdżka w jego dłoni zadrżała - Nikt nie może mi pomoc. Powiedział, że jak tego nie zrobię, to mnie zabije. Nie mam wyboru.
- Nie mogą cię zabić, jeśli już prawie nie żyjesz. Przejdź na właściwa stronę, Draco, a ukryjemy cię tak, ze nikt cię nie znajdzie, uwierz mi." [KP, 634]

Potem mówi, że mogą ochronić matkę Malfoy'a i nawet jego ojca, kiedy wyjdzie z Azkabanu.

To bardzo interesujące, nieprawdaż? Draco nie przyjmuje oferty, ale Dumbledore mówi, że ma sposoby, które mogą sprawić, ze Draco będzie uznany za martwego, kiedy naprawdę nic mu się nie stanie. Nie brzmi to dokładnie tak, jak podejrzewamy, że Dyrektor zaplanował dla siebie?

W tym miejscu autor ukazuje fragment tekstu, który zniknął z wydania brytyjskiego, ale pojawił się w amerykańskim. Nie wiem, czy w polskim wydaniu ten fragment jest - sprawdzę i postaram się uzupełnić tłumaczenie.


3. Fawkes nie próbował ratować Dumbledore'a

Widzimy Fawkesa przybywającego w ostatnim momencie w Komnacie Tajemnic.
"I kiedy muzyka osiągnęła taka moc, że czuł ją pod żebrami, na szczycie najbliższego filaru buchnęły płomienie.
Pojawił się szkarłatny ptak wielkości łabędzia - to on wyśpiewywał tę dziwna melodie ku pogrążonemu w mroku sklepieniu. Miał połyskujący, złoty ogon, długi jak ogon pawia, i złote szpony w których trzymał jakiś łach." [KP,329]


Ratuje on także Dumbledore'a w "Zakonie Feniksa":
"- Uwaga - ryknął Harry.
Ale w tej samej chwili jeszcze jeden zielony promień wystrzelił z różdżki Voldemorta, a wąż zaatakował...
Fawkes runął z góry przed Dumbledore'a, otworzył dziób, wchłonął w siebie cały zielony promień i natychmiast zajął się ogniem." [ZF,890]

Wiemy, ze Fawkes był blisko więzy i pokazał się po "śmierci" Dumbledore'a. Więc dlaczego feniks nie przybył ratować Albusa na czas?

Myślę, że tego nie uczynił, ponieważ wierzył, że Dumbledore nie chciał być ratowany, a to dowodzi teorii, ze Albus zaplanował, swoją by "zginąć" na wieży tej nocy.

4. Avada Kedavra

Niedługo po tym, kiedy przeczytałem opis, jak dokładnie wyglądał moment, w którym Snape zabija Dumbledore'a, małe czerwone flagi powyskakiwały w moim umyśle, ale początkowo nie zwróciłem na nie uwagi. Obecnie te wątpliwości to najważniejszy powód, by robić to wszystko.

Za każdym razem, kiedy widzimy rzucana klątwę Avada Kedarva, ofiara po prostu pada martwa:

"Krzyczał tak głośno, że nie słyszał słów, które wypowiedziało to cos w fotelu, kiedy podniosło różdżkę. Błysnęło zielone światło, huknęło, i Frank Bryce zgiął się w pół. Kiedy upadł na podłogę był już martwy." [CO,22]

"Z daleka, gdzieś sponad jego głowy, napłynął piskliwy, zimny glos:
- Zabij niepotrzebnego.
Coś świsnęło i drugi głos zaskrzeczał w nocy:
- Avada Kedavra!
Harry miał zaciśnięte powieki, ale błysnęło przez nie zielone światło. Usłyszał, jak coś ciężkiego pada na ziemię tuż obok niego.(...)
Tuż obok niego leżał z rozpostartymi ramionami Cedrik. Był martwy." [CO,662-663]


Jednakże w "HP i Książe Półkrwi", kiedy Snape rzuca klątwę na Dumbledore'a tym samym zaklęciem, Dumbledore gwałtownie wzlatuje w powietrze i spada z wieży:

"Snape uniósł różdżkę i wycelował nią w Dumbledore'a.
-Avada Kedavra!
Z końca jego różdżki wystrzelił strumień zielonego światła i ugodził Dumbledore'a prosto w piersi. Krzyk przerażenia nie wydarł się z gardła Harry'ego. Niemy i nieruchomy musiał patrzeć jak moc zaklęcia wyrzuciła Dumbledore'a a powietrze, gdzie przez ułamek sekundy zawisł pod jaśniejąca czaszka, a potem powoli, jak wielka szmaciana lalka opadł, przewalił się przez blankę i zniknął mu z oczu" [KP, 689]

Dlaczego to użycie Avada Kedavra było tak inne od pozostałych, które widzieliśmy?

Może to zaklęcie było inne, ponieważ mimo słów wypowiedzianych przez Snape'a, nie użył on śmiertelnej klątwy? Pamiętajcie jak wielki nacisk kładzie książka na zaklęcia niewerbalne? Może Snape powiedział Avada Kedavra, ale zaklęcie o którym NAPRAWDĘ pomyślał, niewerbalne było innym, które tylko sprawiło wrażenie, że Dumbledore nie żyje?

Możliwość, że Snape powiedział jedno zaklęcie, a użył drugiego, nie jest bardzo prawdopodobna, jeśli nie możemy rozpoznać jakiego zaklęcia użył naprawdę, ale możemy to zrobić! Podziękowania dla Brave Sir Blogger i Lindsay za zwrócenie mojej uwagi na te strony:

"Raz... dwa... trzy...
Obaj równocześnie machnęli różdżkami. Snape zawołał:
- ExP.gif' alt='xP' style='vertical-align: middle;' />elliarmus!
Błysnęło oślepiające szkarłatne światło i Lockhart został zdmuchnięty z podwyższenia." [KT,201]

"Harry podjął decyzje w ułamku sekundy. Zanim Snape zdołał zrobić choć jeden krok w jego stronę, podniósł swoją różdżkę.
- ExP.gif' alt='xP' style='vertical-align: middle;' />elliarmus! - krzyknął.
Nie był jedyną osoba, która to zrobiła. Trzasnęło tak, że drzwi zadygotały, Snape uniósł się w powietrze i całym ciąłem rąbnął w ścianę, a po chwili osunął się na podłogę." [WA,376]

W tych przykładach różni czarodzieje rzucają to samo zaklęcie ExP.gif' alt='xP' style='vertical-align: middle;' />elliarmus, a jego efekty są opisane prawie w ten sam sposób - ofiara jest gwałtownie wyrzucana w powietrze i odrzucana w tył. Podobnie dzieje się w opisie zaatakowania Dumbledore'a na więzy. Więc nawet jeśli Snape powiedział Avada Kedavra, dowody w książce pokazują, ze użytym przez niego niewerbalnym zaklęciem był ExP.gif' alt='xP' style='vertical-align: middle;' />elliarmus!

Nawet tytuł rozdziału, w którym opisane są te wydarzenia, budzi podejrzenia - "Wieża rozjarzona płomieniami" [org. "The Lightning - Struck Tower"]. Nawet jeśli jest to nazwa złowieszczej karty tarota, którą martwi się Trelawney w rozdziale 25, czy jest możliwe, ze J.K. ukryła tu aluzje, ze zaklęciem nie była Avada Kedavra, ale inne zaklęcie dające świetlne efekty?

5. Nie zrobisz mi tego, dopóki bardzo tego nie chcesz

Kilka razy w serii książek o Harrym Potterze, J.K. mówiła nam, ze Avada Kedavra nie jest zaklęciem, które można łatwo rzucić.

W "Czarze Ognia" fałszywy Szalonooki Moody mówi swojej klasie na lekcji Obrony Przed Czarna Magia:

"- (...) Avada kedavra jest zaklęciem, które wymaga potężnej mocy magicznej... Moglibyście wszyscy wycelować we mnie różdżkami i wypowiedzieć te słowa a wątpię, czy dostałbym choćby krwotoku z nosa." [CO,232]

A w "Zakonie Feniksa" uczymy się więcej o Avada Kedavra, kiedy Harry próbuje ugodzić zaklęciem Bellatrix.

- Jeszcze nigdy przedtem nie użyłeś Zaklęcia Niewybaczalnego, tak? - zawołała, porzucając szczebiotliwy ton. - Musisz chcieć go użyć, Potter! Musisz naprawdę chcieć zadąć ból... cieszyć się z tego... słuszny gniew nie sprawi mi bólu na długo... zaraz ci pokażę, jak to się robi, dobrze? Udzielę ci lekcji..." [ZF,885]

Jeśli Snape naprawdę wykonywał rozkazy Dumbledore'a, by zachować się tak, jakby go zabił, nawet jeśli naprawdę użył zaklęcia Avada Kedavra, jeśli tak naprawdę nie chciał zabić Dumbledore'a, czy możliwe jest wtedy, że zaklęcie nie zabiło Dyrektora, ale tylko poważnie go zraniło?


6. Lament Fawkesa

Bezpośrednio po zamordowaniu Dumbledore'a, kiedy wszyscy byli w skrzydle szpitalnym, Harry opowiedział co zrobił Snape. Zatrzymał się, nie mogąc opanować emocji, a chwile potem stało się cos bardzo ważnego:

"Pani Pomfrey wybuchła płaczem. Nikt nie zwrócił na nią uwagi, z wyjątkiem Ginny, która szepnela:
- Ciiicho! Słuchajcie!" [KP, 657]

Wszyscy tam byli - Ron i jego rodzice, Hermiona, Lupin, Tonks. I jeszcze Pani Pomfrey, która była wstrząśnięta obrotem wydarzeń. Dalej:

"Pani Pomfrey przycisnęła sobie palce do ust, przełykając łzy, z szeroko otwartymi oczami. Gdzieś w ciemnościach rozległ się przedziwny śpiew feniksa - lament pełen bólu i jakiegoś tragicznego piękna" [KP, 658]

J.K. poświęca kolejne linijki na opis jak śpiew odbija się echem po błoniach, ale wcześniej robi pewna wzmiankę:

"A Harry poczuł tak jak kiedyś, że ten śpiew jest w nim, nie gdzieś na zewnątrz: to jego własny żal, przemieniony magią w pieśń, rozbrzmiewał po błoniach i wpadał przez okna do zamku [...] Nie wiedział jak długo stali tak wszyscy, słuchając, nie wiedział dlaczego ten lament uśmierza ich ból..." [KP, 658]

I wtedy weszła McGonagall, zmieniając temat, i zapomniano o pieśni feniksa.
Wiele minut później, kiedy wszyscy opowiedzieli sobie nocne wydarzenia, autorka sugeruje, ze Fawkes wciąż tam jest.

"Wszyscy umilkli. Z błoni napłynął lament Fawkesa." [KP, 664]

...ale myśli Harry'ego podążały w innym kierunku, jak zastanawianie się gdzie jest teraz ciało Dumbledore'a. Dużo później, kiedy to spotkanie się skończyło, a Harry podążył za McGonagall do gabinetu należącego już do niej, J.K. zaznacza:

"Korytarze były puste i tylko z daleka dochodził śpiew feniksa." [KP, 669]

Cokolwiek robił, Fawkes pracował nad tym ciężko i nie poddawał się. Wciąż jesteśmy skłonni wierzyć, ze tytuł rozdziału - "Lament Feniksa" oznacza tylko rozpacz ptaka Dumbledore'a?

Czy zapomnieliśmy tak łatwo, że łzy feniksa maja uzdrawiająca moc?
Ważne jest to, ze Pani Pomfrey dobrze zna uzdrawiające moce łez feniksa. Przełknęła łzy z szeroko otwartymi oczyma. Poznała, ze dzieje się cos wyjątkowego.

Dodatkowo, Rowling idzie dalej w opisie leczniczych mocy śpiewu feniksa. Harry czuje to wewnątrz, tak samo jak wtedy, gdy został uzdrowiony poprzednim razem, a co ważniejsze wygląda na to, ze śpiew łagodzi ból!

Z tych stron ewidentnie wynika, ze autorka chciała byśmy wiedzieli, ze Fawkes robi cos uzdrawiającego! Może Fawkes nie ma dość mocy, by przywrócić kogoś do życia po Avada Kedavra, ale co jeśli Dumbledore nie został naprawdę trafiony tą klątwa, a połową zaklęcia lub zaklęciem, które miało sprawić, by wyglądał jak martwy?

7. Ktokolwiek widział później różdżkę Dumbledore'a?

Na samym początku sceny z Draco, Dumbledorem i Snapem, jednym z pierwszych wydarzeń jest utrata różdżki przez Albusa:

"Drzwi otworzyły się gwałtownie i ktoś wypadł przez nie, krzycząc:
- ExP.gif' alt='xP' style='vertical-align: middle;' />elliarmus!
[...] w blasku Mrocznego Znaku ujrzał, jak różdżka Dumbledore'a wpada w łukowaty prześwit w murze..." [KP, 626]

Ale gdzie teraz jest jego różdżka?

Wiemy, ze różdżka jest bardzo ważna dla każdego czarodzieja, a różdżka należąca do tak potężnego czarodzieja, jak Dumbledore może być bardzo ważną rzeczą, mówiąca wiele, jeśli wpadnie w niepowołane ręce.

Ta wiadomość nie mówi nam zbyt wiele, jeśli nie wiedzielibyśmy co się dzieje z różdżkami w takich sytuacjach. Ale my to wiemy! Pięć rozdziałów wcześniej, kiedy Harry i Slughorn towarzysza Hagridowi po śmierci Aragoga, Hagrid i Sluggy śpiewają pieśń o czarodzieju zwanym Odo, a Sluggy śpiewa te wersy:

"A Odona dzielnego wnet do domu ponieśli,
Do miejsca, które znał jako chłooopie,
I złożyli go tam, z kapeluszem na piersiach,
Różdżkę mu przełamali nad prooogiem." [KP, 525]

Ale, z tego co wiemy, nikt nie przełamał różdżki Dumbledore'a na dwie części. Po scenie na szczycie wieży, różdżka Dumbledore'a nie jest po prostu więcej wspomniana.

Czy to możliwe, że różdżka Dumbledore'a zginęła, ponieważ wciąż ją miał, nadal jej potrzebował, ponieważ nie umarł?

8. Brak ciała, brak zbrodni

Ostatni raz naprawdę widzimy ciało Dumbledore'a kiedy Harry klęczy nad nim krotko po tym, jak Albus został zamordowany przez Snape'a.

Widzimy Hagrida niosącego ciało Dumbledore, na jego pogrzebie, ale jest ono zakryte:

"Przejściem miedzy rzędami krzeseł kroczył Hagrid. Łkał cicho, twarz mu błyszczała od łez, a w jego ramionach, owinięte fioletowym aksamitem iskrzącym się złotymi gwiazdami, spoczywało ciało Dumbledore'a" [KP, 696]

(przyp. mój - w oryginale zdanie sformułowane jest nieco inaczej, co bardziej potwierdza tezę Dave'a. W moim przekładzie brzmi to tak: [...]a w jego ramionach było, owinięte fioletowym aksamitem iskrzącym się złotymi gwiazdami to, co jak wiedział Harry, było ciałem Dumbledore'a)

Tak naprawdę nie widzimy ciała Dumbledore'a na pogrzebie. Skąd mamy wiedzieć, ze było tam w ogóle?

9. Ostrzeżenie: Dumbledore jest ognioodporny [?]

Częścią pogrzebu był moment, w którym płomienie ogarnęły ciało Dumbledore'a, a kiedy zgasły, ciało pozostało ukryte w białym marmurowym grobowcu.

Ponownie nie widzimy ciała, ani przed, ani po tym, jak ogarnia je ogień.

Ale co ważniejsze, nikt nie roznieca płomieni, pojawiają się same z siebie. Ciało samoistnie staje w płomieniach. Brzmi to podobnie do czegoś, co już znamy? Widzieliśmy Fawkesa robiącego tak kilka razy w książkach o Harrym Poterze, wiecie też co się później z nim działo.

Wcześniej w książce widzimy kilka zdarzeń, gdy Dumbledore używa ognia, jako ważnego symbolu feniksa. Kiedy pierwszy raz spotyka Toma Riddle'a w sierocińcu, by pokazać mu, że jest czarodziejem sprawia, że szafa Toma staje w płomieniach. Ognia używa również by chronić Harry'ego i siebie przed inferiusami w jaskini.

Po tym wszystkim, jeśli nie zrozumielibyśmy aluzji do feniksa, J.K. przypomina nam o tej sprawie:

"Biały dym zaczął się wić w powietrzu, tworząc dziwne kształty; w Harrym zamarło na chwile serce, bo wydało mu się, ze ujrzał feniksa ulatującego radośnie w błękit nieba, ale zaraz potem płomienie zgasły." [KP, 689]

Wszystkie te wiadomości zdają się sugerować, że jeśli Dumbledore naprawdę umarł, jest w stanie odrodzić się z popiołów po swojej śmierci, albo za pomocą swojej własnej mocy, albo z pomocą uzdrawiających sił Fawkesa.

Oprócz tego, nawet jeśli ciało Albusa naprawdę było tam, kiedy wybuchły płomienie wiemy, że to nic nie oznacza dla czarodzieja.

[fragment opisujący jak w średniowieczu czarodzieje i czarownice, podczas spalania ich na stosie, rzucali proste zaklęcie zamrażające płomienie i zmieniali tortury w przyjemne doświadczenie]

Więc kto sadzi, że zostaliśmy oszukani podczas pogrzebu?



Wiadomości dotyczące Snape'a

Są to wiadomości zawarte na kartach "HP i Księcia Półkrwi", które potwierdzają możliwość, że Snape nie jest naprawdę śmierciożercą, ze pozostał lojalny wobec Dumbledore'a i przez całą książkę spełnia jego polecenia.

Zaczynając od tego, ze książka jest właściwie o Snapie (zatytułowana jest "Harry Potter i Książe Półkrwi", co jak wiemy, znaczy to samo co "Harry Potter i Snape", możemy stwierdzić, że wszystko w książce ma związek z tajemnicą Snape'a. Ale jest tu kilka z nich, które wydały mu się ważne.

1. Snape okłamał Narcyzę i Bellatrix... dwa razy

Przez całe spotkanie w domu Snape'a z Narcyzą i Bellatrix w rozdziale 2, Snape próbuje wyjaśnić im dlaczego nie zabił Harry'ego przez te wszystkie lata w Hogwarcie, kiedy miął wiele ku temu okazji.

"Oczywiście szybko się przekonałem, że wcale nie ma jakiś nadzwyczajnych uzdolnień. Udawało mu się wywinąć z wielu opresji tylko dzięki odrobinie szczęścia i pomocy bardziej uzdolnionych przyjaciół. To zwykła miernota, choć ma o sobie tak wygórowane mniemanie jak jego ojciec."[KP, 40]

Ale my wiemy, że Snape wie, iż to kłamstwo. Wiemy, że Severus wie, iż Harry jest potężnym czarodziejem. Wiemy, że wie o tym, iż Potter jest wężousty. Wiemy, że Snape zdaje sobie sprawę, iż Harry wyczarował cielesnego Patronusa kiedy miął jedynie 13 lat. Wiemy, że on wie, iż Harry zmierzył się i nie ugiął przed Voldemortem piec razy!

Ale niecałą stronę później, Narcyza krzyczy, że ma Snape'owi cos do powiedzenia, ale nie może tego wyjawić z zakazu Voldemorta. Snape natychmiast odpowiada, że powinna postępować według rozkazów Czarnego Pana, a jej siostra Bellatrix zgadza się z tym. Jednak Snape wygląda na zmartwionego rozmową:

"Snape powstał i podszedł do małego okienka, rozsunął lekko zasłony, wyjrzał na pustą uliczkę, a potem jednym szarpnięciem z powrotem zasłony zasunął. Odwrócił się do Narcyzy, marszcząc brwi." [KP, 42]

Co sprawiło, ze zasłonił nagle szczelnie zasłony i odwrócił się do kobiet, zmrożony? Miał objawienie?

Chodzi mu tylko o to, żeby mógł poznać plan, mówi siostrom, że już go zna. Kłamie ponownie!

Jeśli znał już plan, dlaczego chwile wcześniej uważał, ze Narcyza powinna przestrzegać prawa Voldemorta i nie mówić nic?

Wiemy, że Snape jest bardzo dobry w legilimencji, Dowiadujemy się o tym podczas lekcji oklumencji Snape'a i Harry'ego w "Zakonie Feniksa". W tym przypadku zapominamy na chwilę o legilimencji, a J.K. mówi o tym kilka stron później. Zakwestionowane zaufanie Voldemorta dla Snape'a, Severus odpiera:

"- Uważasz, że się myli? Albo że udało mi się go w jakiś sposób omamić? Oszukać Czarnego Pana, największego czarodzieja, największego mistrza legilimencji, jakiego znał dotąd świat?" [KP, 35]

Snape użył swoich zdolności, by odkryć, że Draco jest przedmiotem trosk Narcyzy, w krótkiej chwili, gdy wyglądał przez okno. Zobaczył wszystko w jej umyśle, a potem skłamał, że zna już plan, by zdobyć ich zaufanie.

Więc, w tym samym czasie, w którym Snape próbuje przekonać Narcyzę i Bellatrix, że zasługuje na zaufanie Voldemorta, widzimy go kłamiącego kilka razy. Może to znaczyć tylko, że Snape nie jest wierny Voldermortowi jak chciałby, aby Bellatrix i Narcyza (i my!) myślały.

2. Co podsłuchał Hagrid

Harry rozmawia z Hagridem po tym, jak Ron został otruty i gajowy wyjawia mu, co podsłuchał, czego słyszeć nie powinien:

"- Bo.. tego... no, wczoraj wieczorem właśnie wyłaziłem z lasu i podsłuchałem, jak gadali... no, kłócili się.[...] No wiec... słyszałem tylko, jak Snape mówił Dumbledore'owi, że za wiele się spodziewa i może on... znaczy się Snape... już nie zechce tego więcej robić... [...] Dumbledore mu odpalił, że przecież się zgodził i niech nie podgrymasza."

Ta wiadomość mówi nam, że Snape wypełnia rozkazy Dumbledore'a, chociaż wiemy teraz, że cokolwiek Severus obiecał zrobić dla Albusa, jest to trudne i nieprzyjemne.

3. Żaden nauczyciel Obrony Przed Czarna Magia nie wytrzymał dłużej niż rok

Przez wszystkie lata w Hogwarcie, opisane w książkach o Potterze jest jasne, że co roku Obrony Przed Czarna Magia uczył inny nauczyciel.

Żartowano nawet na ten temat na początku poprzedniego tomu, kiedy dzieci wyczekiwały na listy z Hogwartu ze spisem książek i zastanawiano się, kto umieścił na liście książkę Slinkharda, co znaczylo, że Dumbledore znalazł nowego nauczyciela DADA (skrót od oryginalnej nazwy przedmiotu - Defense Against The Dark Arts):

[fragment ZF, gdzie bliźniaki mówią, iż Dumbledore miął poważne problemy ze znalezieniem kogoś na tę posadę, ponieważ wszyscy ją przybejmujący marnie skończyli]

A w "Księciu Półkrwi" Harry, Ron i Hermiona rozmawiają o tym ponownie, kiedy są zdziwieni powierzeniu tego stanowiska Severusowi Snape'owi.

"Na tym stanowisku ciąży jakąś klątwa. Nikomu nie udało się wytrzymać na nim więcej niż rok... Quirrell nawet postradał życie. Jeśli o mnie chodzi, to będę trzymał kciuki, żeby doszło do jeszcze jednej śmierci." [KP, 183]

Ironicznie okazuje się, że Harry miał racje. Kiedy Tom Riddle powrócił po 10 latach nieobecności do Hogwartu, by znów starać się o posadę nauczyciela tego przedmiotu, Dumbledore odrzuca jego ofertę, a zapytany przez Harry'ego, udziela nam kilku ważnych informacji na temat sytuacji nauczyciela DADA:

"- Panie profesorze, czy on znowu starał się o posadę nauczyciela obrony przed czarną magią? Nie powiedział...
- Och, z całą pewnością chciał być nauczycielem obrony przed czarna magia - odrzekł Dumbledore - Wykazały to późniejsze wypadki. Bo widzisz, od czasu, gdy odmówiłem tej posady Lordowi Voldemortowi, jeszcze żadnego nauczyciela obrony przed czarną magią nie udało nam się utrzymać dłużej niz. rok." [KP, 480]

Więc Dumbledore zdaje sobie sprawę, że Voldemort rzucił na tę posadę zły czar. To oznacza, że wiedział o klątwie kiedy obsadzał Snape'a na tym stanowisku w tym roku. Ale nigdy nie zakłada, ze Snape będzie miał tę pracę dłużej niż rok, skoro jego plan przewidywał, że Snape go zabije i ucieknie pod koniec roku.

4. Nie oceniaj książki po okładce

Kiedy Snape przyszedł do łazienki, szybko rozpoznał objawy zaklęcia Sectumsempra użyte przeciwko Malfoy'owi, ponieważ wiedział doskonale jakiego przeciwzaklęcia użyć. Zabral Draco do skrzydła szpitalnego, każąc Harry'emu zostać i czekać w łazience na niego.

Kiedy Snape wrócił, zapytał Harry'ego gdzie nauczył się tego zaklęcia, a Harry powiedział mu, że widział je w książce w bibliotece. Snape użył Legilimencji ponownie:

"- Kłamiesz - wycedził Snape.
Harry'emu zaschło w gardle. Wiedział, co Snape zamierza zrobić, a jeszcze nigdy nie udało mu się temu zapobiec.
Łazienka nagle zamigotała mu w oczach. Starał się jak mógł powstrzymywać od jakichkolwiek myśli, ale mimo to należący niegdyś do Księcia Półkrwi egzemplarz "Eliksirów dla zaawansowanych" wypłynął leniwie na powierzchnie jego świadomości." [KP, 564]

Snape rozkazuje Harry'emu przynieść swoje książki, Harry idzie okrężna droga i ukrywa książkę w Pokoju Życzeń, przynosząc w zamian egzemplarz Rona.
Snape musiał wiedzieć, że Harry próbuje go oszukać, że ma książkę, ponieważ zobaczył to w jego umyśle. Ale zamiast drążenia tego tematu, dał mu mnóstwo szlabanów.
Dlaczego Snape to zrobił, jeśli nie pracowałby wciąż dla Dumbledore'a? Stracił panowanie kiedy zażądał od Harry'ego książki, ale nawet wiedząc, ze Potter go okłamał, pamiętał po której jest stronie i dał mu spokój.

5. Severusie... Prószę...

Jeśli wierzyć, że Snape wykonywał rozkazy Dumbledore'aby go zabić (albo sprawić, by tylko wyglądało jakby go zabijał, chociaż prawdopodobnie go ranił), wtedy zachowanie Snape'a i ostatnie słowa Dumbledore'a nabierają nowego znaczenia:

"Ale to ktoś inny wypowiedział cicho imię Snape'a.
- Severusie....
Ten glos przeraził Harry'ego bardziej niż wszystko, co do tej pory się wydarzyło. Po raz pierwszy usłyszał Dumbledore'a błagającego.
Snape nic nie powiedział, tylko podszedł do niego, odtrącając po drodze Malfoya. [...] Snape popatrzył na Dumbledore'a, a na jego podłużnej twarzy odmalowała się odraza i nienawiść.
- Severusie... błagam..." [KP, 639]

W tym ujęciu czytelnik sadzi, ze Snape nienawidzi Dumbledore'a i czuje do niego odrażę.
Ale by pomoc w zrozumieniu prawdziwego znaczenia uczuć Snape'a - nienawiści i odrazy - J.K. używa prawie takich samych słow., aby opisać jak czuł się Harry rozdział wcześniej:


Nawet jeśli Snape miał zabić Dumbledore'a z jego rozkazu, musiało być to czymś naprawdę trudnym do zrobienia, tak samo jak konieczność zmuszenia Dumbledore'a do wypicia trucizny przez Harry'ego.

Uczucie odrazy na twarzy Snape'a nie dotyczyło Dumbledore'a, ale rzeczy, którą musiał zrobić. Nienawiść nie była skierowana przeciwko Albusowi, ale przeciwko temu, co Dyrektor kazał mu zrobić.

I kiedy Dumbledore powiedział "Severusie... Proszę..." nie mówił "proszę nie rób tego". Naprawdę mówił "Severusie, proszę, zabij mnie, tak jak obiecałeś".

Wracając do końca pierwszej książki, kiedy Dumbledore oznajmia Harry'emu, że Flamel umrze, ponieważ Kamień Filozoficzny zostanie zniszczony, wyjaśnia:

[fragment, gdzie Dumbledore mówi Potterowi o tym, ze dla dobrze uporządkowanego umysłu, śmierć to dopiero początek nowej, wspanialej przygody]

Powiedziałby to ktoś, kto mógłby błagać o ocalenie życia?




Pytania bez odpowiedzi

1. Jeśli Snape nie wypełnił Przysięgi Wieczystej, dlaczego nie umarł?

Są 3 aspekty tej sprawy, na które nie znamy odpowiedzi.

Po pierwsze, czy Przysięga Wieczysta ma limit czasu? Wygląda na to, że nie, ponieważ trzeba by ten czas ustalić podczas jej składania, licząc od momentu jej wypowiedzenia.

Ale jeśli nie miałaby limitu czasu, byłaby trudna do wyegzekwowania, prawda?

- Hej! Nie wypełniłeś swojej obietnicy! Jesteś martwy!
- Nie, zaczekaj! Ja po prostu jeszcze się za to nie zabrałem, nie zabijaj mnie!

Po drugie wierzę, że jeśli ponownie przeczytacie rozdział 2, zauważycie dokładnie, że szczegóły zadania Draco nie zostały wymienione głośno w tej scenie, możemy się o nich dowiedzieć później.

Jeśli nie jest powiedziane szczegółowo, co właściwie ma zrobić Snape, a oparte jest to wyłącznie na zrozumieniu się obu stron, to co on właściwie przysięgał? Może przysięgać wykonanie szczegółów, o których przysięga nie mówi dokładnie?

Jednym z zadań Draco było naprawienie znikającej szafki, dzięki czemu mógł przemycić śmierciożerców do zamku. Może pomoc w tym rozkazie przysiągł Snape, a skoro Malfoy osiągnął sukces, na Snape'a nie ma haka.

Po trzecie, to pytanie bez odpowiedzi jest oparte na przypuszczeniu, że Dumbledore naprawdę nie umarł, więc Snape go nie zabił, nie wypełniając przy tym przysięgi.

Ale co, jeśli osoba, której składasz przysięgę myśli, że ją spełniłeś? Świat, włączając Narcyzę i Bellatrix (i najprawdopodobniej Ciebie, dopóki nie przeczytałeś tej strony) sądzi, że Dumbledore nie żyje. Więc nie jest to wypełnieniem przysięgi Snape'a?

To pytanie pozostaje bez odpowiedzi, dopóki ktoś z nas nie znajdzie kolejnych informacji drążąc w książce lub dopóki nie dowiemy się tego z 7 tomu.

2. Czy portret Dumbledore'a nie oznacza, ze on umarł?

Czy jest gdziekolwiek w książkach wspomniane, że musisz być martwy, by pojawić się na obrazie w gabinecie dyrektora? Nie mogę tego udowodnić, ale sadze, że jedynym warunkiem jest bycie byłym dyrektorem Hogwartu, a tylko przez przypadek stało się tak, że wszyscy dyrektorzy przez Dumbledorem są już martwi.

Książka mówi:

"I nowy portret pojawił się obok portretów dawnych dyrektorów Hogwartu... Dumbledore drzemał sobie w złotej ramie nad biurkiem, spokojny i pogodnym z okularami - połówkami tkwiącymi na długim nosie." [KP, 669]

Tak, widzimy Dumbledore'a przyłączającego się do szeregu martwych dyrektorów. Ale to nie musi koniecznie oznaczać, że inni dołączyli do tego grona, gdy byli martwi.

2a. Jeśli Dumbledore żyje, gdzie jest portret Dolores Umbridge?

Możecie więc powiedzieć, że skoro nie wszyscy widniejący na portretach musza być martwi, gdzie jest w takim razie portret Dolores Jane Umbrigde? Była tymczasowo dyrektorem w ubiegłym roku.

Po pierwsze, nie wiemy, czy portret Umbridge nie istnieje. Nie byl nigdy wspomniany, ale to nie oznacza, ze go nie ma.

Jednak niektórzy sugerowali, że śmierć dyrektora jest powodem stworzenia nowego portretu.

Niestety, nie wiemy dostatecznie dużo na ten temat. Na przykład istnieje możliwość, że musisz pracować w tym biurze, by dostąpić tego zaszczytu. To wykluczyłoby okropne babsko - ropuchę, ponieważ dla niej gabinet pozostał zamknięty przez cały okres, w którym była dyrektorem. Ewentualnie, portret tworzy się za zgodą kierownictwa Hogwartu, której nie otrzymała Umbridge, ponieważ mianowało ja Ministerstwo.

Oczywiście prawdopodobne jest również to, ze Dolores jest tak znienawidzona, że inne portrety się zjednoczyły i zamknęły gdzieś jej portret...

3. The Good, The Bad and The Ugly

I mowa o Umbridge...

Każdy, kto był kimś w świecie czarodziejów pojawił się na pogrzebie Dumbledore'a, nawet Dolores! Nie byliście zszokowani widząc ja tam?

Mogła być tam z szacunku, ale wiemy, że tak nie jest i że z pewnością spadła na dół drabiny w Ministerstwie, więc może próbowała zaimponować?

Myślę, że bardziej prawdopodobne jest to, iż była tam w roli świadka. Jeśli plan zakładał, że cały świat uwierzy w śmierć Dumbledore'a, to świadectwo baby - ropuchy, będącej świadkiem pogrzebu, mogłoby być doskonałym dowodem dla nienawidzących Dumbledore'a, że on naprawdę odszedł.

4. Wywar Żywej Śmierci

Eliksiry stały się bardzo ważne w "Księciu Półkrwi". W rozdziale 9, profesor Slughorn prezentuje cztery przygotowane już eliksiry dla swojej pierwszej klasy. Trzy z nich pojawiały się w opowieści.

Były to Veritaserum (eliksir prawdy), Eliksir Wielosokowy, który jak dowiadujemy się później, wykorzystywali Crabbe i Goyle, by przemieniać się w dziewczyny, kiedy stali na straży. Amortencja (eliksir miłosny), który przypadkowo zażywa Ron, zjadając cukierki przeznaczone dla Harry'ego oraz Felix Felicis, który ratuje członków Gwardii Dumbledore'a w zakończeniu opowieści.

Później, w tej samej klasie Harry, z pomoca Ksiecia Polkrwi wytwarza idealny Wywar Żywej Śmierci, co prowadzi nas z powrotem do pierwszej lekcji ze Snapem w pierwszej książce. Interesujace, że Snape jednym tchem wymienia także bezoar, który pojawia się w KP oraz wywar tojadowy, który jak wiemy, pomagał Lupinowi w "Więźniu Azkabanu":

[fragment z HP i KF, lekcja eliksirów, gdzie Snape, poznęcawszy się nad Harry'm, mówi o użyciu składników eliksirów i najsilniejszym usypiającym eliksirze, znanym jako Wywar Żywej Śmierci ]

Niektórzy fani sugerują, że piąty eliksir jest również ważny, że Dumbledore używa Wywaru Żywej Śmierci, by w jakiś sposób upozorować swoja śmierć tej nocy na wieży. Podczas, gdy ta teoria jest całkiem możliwa, poza wzmianką o Wywarze Żywej Śmierci w rozdziale 9 nie posiadam dowodów na potwierdzenie tej tezy.

5. Czy prawdziwy Dumbledore mógłby powstać?

Kolejna teoria stworzona przez niektórych fanów, jest oparta na wnioskach wyciągniętych z tego, co Dumbledore musi robić z myślodsiewnią.

Kiedy widzimy ją pierwszy raz w "Czarze Ognia", Dumbledore pokazuje Harry'emu jak wkłada się do niej wspomnienia:

[fragment HP i CO, gdzie Dumbledore „wyciąga” z głowy za pomocą różdżki swoje myśli]

Widzimy także myślodsiewnie używaną w "Zakonie Feniksa":

[fragment HP i ZF - Snape pozbywa się myśli i umieszcza je w myślodsiewni przed lekcja oklumencji z Potterem]

W obu przypadkach mamy prawie identyczny opis tego, jak dwoje rożnych ludzi wkłada swoje wspomnienia do myślodsiewni.

Ale spójrzmy na to:

"- [...] Mam jednak jeszcze dwa wspomnienia, które chciałbym ci pokazać. - [Dumbledore] wskazał na dwa kryształowe flakoniki połyskujące obok myślodsiewni." [KP 462-463]

"- [...] A teraz chcę ci pokazać ostanie wspomnienie, w każdym razie ostanie do czasu, kiedy uda ci się zdobyć brakująca cześć wspomnienia profesora Slughorna [...]
Harry natychmiast wstał, a Dumbledore opróżnił do myślodsiewni flakonik z ostatnim wspomnieniem.
- Czyje to wspomnienie? - zapytał Harry.
- Moje." [KP, 474]

Jeśli było to jego własne wspomnienie, dlaczego Dumbledore przechowywał je w buteleczce zamiast po prostu wyciągnąć je ze swojej głowy tak, jak on i Snape czynili wcześniej?

Mimo że sadze, iż to niemożliwe, fani wskazują tę wiadomość jako dowód teorii, że Dumbledore nie był Dumbledorem w ogóle lub chociaż w dużej części książki. Dyrektor, którego widzimy, jest kimś kto zażywa Eliksir Wielosokowy, by udawać prawdziwego Albusa, a co za tym idzie, prawdziwy Dumbledore nie zginął. Tylko fałszywy Dumbledore musiał mieć wspomnienia w butelkach, ponieważ tylko prawdziwy Albus mógł je wyciągnąć prosto ze swojego umysłu.

Ale jest równie prawdopodobne, ze Dumbledore przechowywał ważne wspomnienia w fiolkach dla bezpieczeństwa...

Tyle z głównej części strony. Jest tam jeszcze jeden ciekawy artykuł dotyczący możliwości przeżycia Dumbledore, ale za niego zabiorę się później.
Ewentualne uwagi można kierować na moje gg lub emaila.

Pozdrowienia! Mam nadzieje, ze owo tłumaczenie rozjaśniło trochę Wasze, zasmucone po śmierci Dyrektora, oblicza.

PS. Wielkie podziękowania dla Daniela (Ozi'ego) za przepisanie fragmentów z części innych niż „Książe Półkrwi"





Nadesłane przez: TrustNo1
Dodano: marzec 16 2006 09Kotecek5:54
Komentarze
~Joanne Evans F
Dodano dnia 30 August 2008 14:22
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Czwartoroczniak
Punktów: 199
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 11
Data rejestracji: 27.08.08
Medale:
Brak
Może gratulacji nie bedę Ci składać, ale trzeba przyznać, że ktokolwiek go napisał nieźle się namęczył (ale przy tyłumaczeniu też na pewno było ciężko) i odwlił kawał dobrej roboty... Artykuł jest obszerny i pełen spornych wątków- oczywiście w połowę z nich nie wierzę, ale takie gdybanie pozawala nam mieć nadzieję, że jednak Dyrektor żyje, a to oznacza, że J.K.R będzie mogła napisać kontynuację sagi o Harry Potterze tylko tym razem z jego dziećmi w roli głównej...
~Harry_Potter F
Dodano dnia 11 September 2008 20:43
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Prefekt Naczelny
Punktów: 729
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 71
Data rejestracji: 27.08.08
Medale:
Brak
Jak pisałaś nie złożę ci gratulacji ale złożę gratulację temu jak mu tam DAVE HABER świetnie to napisał, więc jemu wielkie gratulacje, mi się podobał ten artykuł!Oczko Super go napisał musiał się trochę namęczyć żeby to napisać, ale jak to napisał to napewno chciał więc nie sprawiało mu to kłopotów! Artykuł jest bardzo dłudi, obszerny i ciekawy i pełen wątków i tu zgadzam się z Joanne Evans ja też w połowę nie wierzę ale kit. Najważniejsze jest to że jest to super napisane że jest to wogóle napisane i można sobie poczytać. Artykuł świaetny jak już pisałam ale jednak dam Powyżej Oczekiwań!Uśmiech
~sarah_amelia F
Dodano dnia 16 September 2008 17:26
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Gracz Quidditcha Gryffindoru
Punktów: 119
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 10
Data rejestracji: 03.09.08
Medale:
Brak
fakt, nie będę ci gratulowała. ten facet nieźle się musiał namęczyć. Art czytałam z zapartym tchem choć 7 tom już dawno się ukazał. Faktycznie wszystko można było wydedukować z kontekstu tylko trzeba było się w to wgłębić...Na pewno z tłumaczeniem też nie poszło łatwo więc rączki całuje bo ja bym nie potrafiła xD ciekawa teoria, ale jak sądze była jeszcze napisana gdy jeszcze nie wyszedł 7 tom. Artykuł obszerny i ciekawy i bardzo mi się podobał. Dam wybitny ponieważ art choć był długi to przeczytałam go szybko i zachłannie i co najważniejsze nie był nudnyUśmiech
~Lily_E F
Dodano dnia 16 September 2008 17:34
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 44
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 10
Data rejestracji: 27.08.08
Medale:
Brak
Fajnie teraz poczytać sobie taki artykuł...i jak się okazuje, ten facet miał trochę racji...gratuluje mu spostrzegawczości, bo ja byłam zbyt zaabsorbowana śmiercią Dumbla, żeby myśleć o jakichkolwiek kluczkach... Wspaniały Oczko
~Hermione_Granger F
Dodano dnia 28 September 2008 16:27
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Trzecioroczniak
Punktów: 160
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 10
Data rejestracji: 28.09.08
Medale:
Brak
Artykuł na "W" z +. Ja po czytając stronę na której Albuś umiera, naprawdę się rozpłakałam. Miło poczytać coś, co świadczy, że istnieją dowody na przetrwanie dyrektora. Gratuluję temu mężczyźnie spostrzegawczości. Ja bym nigdy się tych druczków nie doczytałaUśmiech
Milva: Rób odstępy po znakach interpunkcyjnych.
~Rewolucja F
Dodano dnia 03 January 2009 18:49
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Dyrektor Hogwartu
Punktów: 4576
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 310
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
No, no, no.
Powiem szczerze, bardzo dobre tłumaczenie. Co do treści też jest bardzo dobrze - świetnie wręcz!
Raczej nie mam zastrzeżeń, błędów nie zauważyłam.
Szczerze powiedziawszy, chciałam się tylko dowiedzieć, czy autorka tłumaczyła to ze słownikiem w reku, czy przepuściła to przez tłumacza i tylko pozmieniała szyki zdań, żeby było dobrze.
Gratulować nie będę, ale jestem pod wrażeniem tak dobrego tłumaczenia. Oczko
~martusia2093 F
Dodano dnia 10 January 2009 17:17
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Przeciętny Uczeń
Punktów: 191
Ostrzeżeń: 3
Komentarzy: 16
Data rejestracji: 27.12.08
Medale:
Brak
Artykuł strasznie długi ale podziwiam Twoją wytrwałość w tłumaczeniu tego tekstu. To na pewno nie było łatwe zadanie------>znam to z własnego doświadczeniaJęzyk Teraz, po przeczytaniu siódmego tomu przygód Harrego Pottera mam pewność, że Dumbledore umarł <NIESTETY> na prawdę. Muszę jednak przyznać, że po przeczytaniu szóstej części HP w mojej głowie zrodziły się podobne podejrzenia: wydawało mi sie, że nie mógł on umrzeć naprawdę, że jest w tym jakiś haczyk i wszystko wyjaśni się w siódmym tomie. Niestety, On umarł naprawdę.Płacze
~Ami F
Dodano dnia 24 February 2009 14:51
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Uczestnik Klubu Ślimaka
Punktów: 463
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 53
Data rejestracji: 31.01.09
Medale:
Brak
Nie będę ci składała gratuluacji tylko autorze tego oto artykułu. Dave Haber musiał się bardzo namęczyć nad artykułem. Czytałam z wielkim zainteresowaniem. Daję Wybitny.!
~Antares Queen F
Dodano dnia 14 March 2009 19:18
Użytkownik
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Charłak
Punktów: 12
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 14.03.09
Medale:
Brak
Ciekawa hipoteza, przyznam że nie spodziewałam się że ktoś może aż tak się przez to wszytko "przewiercić" jednocześnie wydało mi się to trochę naiwne (lecz podparte argumentami) nadinterpretowanie ludzkich zachować opisanych w sadze.
Mimo to jestem pod WIELKIM wrażeniem i powiem szczerze że artykuł jest tak samo świetnie napisany jak i przetłumaczony.
Świetna robota.
~hermiona00xd F
Dodano dnia 05 May 2009 17:21
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 43
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 7
Data rejestracji: 05.05.09
Medale:
Brak
Hmmm.... Wierze że przetłumaczenie tego jakże długiego tekstu nie było łatwe dlatego daje W. Ta koncepcja jest bardzo przemyślana i jak widzę bardzo interesująca. Byłam zaskoczona czytając ten oto artykuł. Bardzo mnie zdziwił.... dał wiele do myślenia... Lecz muszę przyznać iż wiele razy czytałam wszystkie tomy "Harrego Pottera" i dobrze wiem że nasz wspaniały dyrektor Hogwartu umarł... A świadczy o tym to że Voldemort widział jego ciało spoczywające w grobowcu gdy ukradł zmarłemu różdżkę... To jest chyba ważny argument... Ważne jest tez to że Harry rozmawiał z Albusem, a ten powiedział mu ze umarł. To najważniejszy argument który tu przedstawiam.... I choć przyznam że do tej pory w scenie śmierci zarówno Albusa jak i Syriusza (w "Harrym Potterze i Zakonie Feniksa"Oczko zaczynam płakać....

Wielkie brawa dla Ciebie i tego człowieka (jak mu tam <?>Oczko DAVE HABER (?) !!!! Rozbawiony
~Emiliannie F
Dodano dnia 12 June 2009 12:06
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Zwycięzca TT
Punktów: 274
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 8
Data rejestracji: 11.06.09
Medale:
Brak
Przede wszystkim, gratuluję tutaj chęci tłumaczenia owego tekstu. Bądź co bądź, osoba tłumacząca musiała się bardzo pomęczyć Oczko
Argumenty są niepodważalne, ale z niektórymi bym się sprzeczała.
Ale to już moja osobna sugestia w tej sprawie.
Daję Powyżej Oczekiwań.
~Cho_Black_S F
Dodano dnia 27 July 2009 20:34
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Trzecioroczniak
Punktów: 156
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 36
Data rejestracji: 18.11.08
Medale:
Brak
Ciekawe, ale długie jak nie wiem co. Już bardziej rozpisać się nie dało?? Fajnie że komuś się zachciało wogle to tłumaczyć. Jestem pod wielkim wrażeniem. Albus Dumbledore jak dowiadujemy się w 7 części naprawdę zaplanował swoją śmierć. I tak nie żyłby długo przez tą truciznę w ręce co mu sie dostała przez pierścień,. Żal mi staruszka i harry'ego który myslał że to jego wina, ze dyrektor zginął.Płacze
Scenę tą Rowling napisała tak dokładnie....
~Ginewra Potter__Weasley F
Dodano dnia 02 October 2009 18:00
Zbanowany
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Więzień Azkabanu
Punktów: -39
Ostrzeżeń: 4
Komentarzy: 34
Data rejestracji: 02.10.09
Medale:
Brak
Albus Dumbledore zaplanował tę śmierć ze Snapem, ale gdyby Snape użył ExPerialmus, to by albus walnął w ścianę(?) i tyle. zgadzam się z ~Cho_Black_S , że komuś chciało się to tłumaczyć. Też bym się sprzeczała z niektórymi argumetami. Pozdrawiam
~KrzychoS F
Dodano dnia 22 November 2009 17:38
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Charłak
Punktów: 6
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 1
Data rejestracji: 22.11.09
Medale:
Brak
Heheh przeczytałem to w miarę szybko dużo się dowiedziałem ale nie jestem pewien czy można powiedzieć że to tylko ściema że Dumbeldore nie żyje i już Rozbawiony chociaż wiemy że Syriusz Black nie żyje też jak on zginął jakoś tak się dziwnie poczułem tak samo przy *śmierci* Dumbeldore ale właśnie było jak tam on napisał że on nie obrócił się i upadł i był martwy tylko został odepchnięty i spadł ~Ginewra Potter__Weasley : Dumbeldore nie mógł uderzyć w ścianę przecież tam była dziura! Ale na przetłumaczenie tego musiałeś się dużo napracować Język Pozdro
~Avada_Kedavra__ F
Dodano dnia 08 December 2009 13:36
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 19
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 07.12.09
Medale:
Brak
Artykuł jak i tłumaczenie świetne. ;D
A co do śmierci Albusa, to niestety on umarł.
Po obejrzeniu 6 części myślałam, że to nie prawda. Jednak kiedy przeczytałam 7 tom to zmieniłam zdanie.
Daje W. ;D
Milva: Używaj polskich znaków.
^Lady Holmes F
Dodano dnia 29 December 2009 11:06
Administrator
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 29123
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 497
Data rejestracji: 21.11.09
Medale:
Brak
ÓW ARTYKUL JEST JEDYNIE TŁUMACZENIEM Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO

A NIE JA, WIĘC PROSZĘ O NIE PISANIE DO MNIE GRATULACJI DOBREJ ZNAJOMOSCI KSIĄŻEK,

jeśli ktoś jeszcze weźmie mnie za autora artykułu, a nie tlumacza, to nie zamienię z nim ani słowa!

By to udowodnić, autor strony pokazuje wszystkie wskazówki, jakie udało mu się odnaleźć "miedzy wierszami" książki, a które umyślnie zawarła autorka, by... zasiać w czytelniku ziarno niepewności lub by dać nadzieje tym, których śmierć Albusa przygnębiła.

"Krzyczał tak głośno, że nie słyszał słów, które wypowiedziało to cos w fotelu, kiedy podniosło różdżkę.

"Z daleka, gdzieś sponad jego głowy, napłynął piskliwy, zimny glos:

Jednakże w "HP i Książe Półkrwi", kiedy Snape rzuca klątwę na Dumbledore'a tym samym zaklęciem, Dumbledore gwałtownie wzlatuje w powietrze i spada z wieży:

Podobnie dzieje się w opisie zaatakowania Dumbledore'a na więzy.

Literówki
"- (...) Avada kedavra jest zaklęciem, które wymaga potężnej mocy magicznej...

Wielka litera
Zatrzymał się, nie mogąc opanować emocji, a chwile potem stało się cos bardzo ważnego:

Nikt nie zwrócił na nią uwagi, z wyjątkiem Ginny, która szepnela:

Poznała, ze dzieje się cos wyjątkowego.

Literówki.
(Jest jeszcze dużo tych literówek, ale nie będę wymieniać)
Tłumaczenie bardzo dobre (dużo trzeba było się napracować). Ładnie porozdzielany - wszystko ok. Daję PO, bo literówki
~Lori F
Dodano dnia 27 January 2010 21:39
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Drugoroczniak
Punktów: 94
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 43
Data rejestracji: 17.01.10
Medale:
Brak
Za artykuł mogę postawić tylko WYBITNY, chociaż doszukałam się literówek, długość i treść artykułu przemawia za lepszą oceną. Mimo dokładnemu przeczytaniu artykułu nadal twierdzę, że Dumbledore NIE ŻYJE!!! Na co komu te całe szopki z "udawaną" śmiercią i pogrzebem by były? Czy Dumbledore miałby jakiś cel udając swoją śmierć? Według mnie niektórzy uważają, że nie umarł, bo CHCĄ ABY TAK BYŁO, ale ja jestem realistką... Na początku śmierć Dumbledore'a też była dla mnie ogromnym ciosem. Nie mogłam w to uwierzyć, NIE CHCIAŁAM w to uwierzyć. Jednak kiedy "ochłonęłam" i przeczytałam 7 tom stwierdziłam, że "tak już miało być" i tyle. Z resztą każdy kiedyś w końcu umrze.
~Vivian F
Dodano dnia 20 February 2010 17:39
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Charłak
Punktów: 6
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 20.02.10
Medale:
Brak
Hm... Jednak facet mylił się z przysięgą. Severus przysięgał, że dokończy to zadanie jeżeli Draco zawiedzie i że będzie jego chronił. Snape dokończył zadanie, strzegł Draco i próbował mu pomóc. Wszystko spełnił Rozbawiony
~mrsRadcliffe F
Dodano dnia 20 March 2010 21:05
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Barman w Trzech Miotłach
Punktów: 1306
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 92
Data rejestracji: 20.03.10
Medale:
Brak
Artykuł świetny. Na pewno autor owego tekstu, musiał sporo się nad wszystkim namęczyć, co robi u mnie wielkie wrażenie.
Lecz oczywiście wiadomo, że Dumbledore, że żyje... na pewno.
Ech, szkoda. Choć nie jest to twoja praca, daję WYBITNY.
~Loonyy F
Dodano dnia 28 April 2010 21:34
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Zastępca Ministra
Punktów: 1752
Ostrzeżeń: 3
Komentarzy: 33
Data rejestracji: 18.03.10
Medale:
Brak
O jaa, taki długi komentarz napisałam, ale się nie dodał. Nie będę Ci gratulować artykułu, będę Ci gratulować świetnego tłumaczenia! To też jest super praca i wymaga trochę czasu, więc wielki szacunek, bo wiem coś o tym. Wracając do artykułu. Można by napisać do tego świetną rozprawkę <myśli>, pomyślę kiedyś o tym, a tymczasem napiszę jeszcze, że artykuł jest świetny i mega i w ogóle! W!
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 80% [45 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 14% [8 głosów]
Zadowalający Zadowalający 4% [2 głosów]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 2% [1 głos]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 272
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59