Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Co powiedziałby Ron?
Co powiedziałby Ron?
- Boli cię blizna? Ale... chyba Sam-Wiesz-Kogo nie ma w pobliżu, co? To znaczy.. wiedziałbyś o tym, prawda? Chyba nie próbuje zrobić tego jeszcze raz? No, nie wiem, Harry... ale może takie blizny po zaklęciach zawsze trochę bolą.... Zapytam tatę...
Sfinks
Trudno o potwora o dłuższej historii niż sfinks. To majestatyczne stworzenie o ciele lwa i głowie oraz klatce piersiowej człowieka obecnie jest w legendach od ponad pięciu tysięcy lat. W starożytnym Egipcie, gdzie sfinks się narodził, był symbolem królewskości, płodności i życia pozagrobowego. Jego wizerunek był często kojarzony z dorocznymi wylewami Nilu, które sprowadzały na spieczona słońcem egipską pustynię życie, a rzeźby sfinksów stawiano przed większością grobowców i świątyń.

Najsławniejszy egipski sfinks to Wielki Sfinks z Gizy, który ma 72 metry długości i niemal 20 metrów wysokości. Ten liczący sobie ponad 4500 lat wyrzeźbiony w wapieniu kolos łączy sprężyste, silne ciało lwa i królewską głowę faraona. Zgodnie z opinia większości historyków, był on hołdem złożonym egipskiemu władcy Chafre, którego piramida stoi nieopodal.

Ze starożytnego Egiptu legenda sfinksa przedostała się przez Morze Śródziemne do Mezopotamii oraz Grecji. W tych krajach pół człowiek, pół lew nabrał bardziej złowrogich cech i często symbolizował nie tylko zaświaty, ale również bezmyślną przemoc i zniszczenie. Tron greckiego boga Zeusa na Olimpie - świętej górze, na której mieszkali bogowie - miał być podobno rzeźbiony w sfinksy uprowadzające małe dzieci. Inne greckie i rzymskie istoty wyobrażane były, jak rozdzierają na strzępy swoje ofiary albo ślinią się nad ich pokiereszowanymi zwłokami. Wraz z wędrówką na północ zmieniała się także podstawowa anatomia sfinksa - w Mezopotamii mityczny stwór przedstawiany był z głowa barana albo orła, w Grecji zaś dodano mu skrzydła oraz twarz i piersi kobiety.

Chociaż sfinksowi, którego spotyka Harry w Turnieju Trójmagicznym, brakuje skrzydeł, pochodzi on prawdopodobnie z Grecji. Nie tylko ma kobieca twarz, ale tez korzysta z rozumu(bez urazu chłopcy xD.gif' alt='xD' style='vertical-align: middle;' />), by chronic ponurego sekretu, podobnie jak czyni to sfinks z mitu o Edypie. W tej opowieści złowrogi sfinks grasuje w okolicy Teb, zadając podróżnikom niemożliwe do odgadnięcia zagadki, a jeśli na nie nie odpowiedzą, pożera ich. W końcu spotyka równego sobie przeciwnika w osobie Edypa, który rozwiązuje następującą zagadkę,:r1;Jakie zwierzę rano chodzi na czterech nogach, na dwóch po południu, a wieczorem na trzech?"( Chodzi, oczywiście, o człowieka, który jako niemowlę raczkuje na czworakach, kiedy dorasta, chodzi na dwóch nogach, a w starości wspiera się na lasce.) Kiedy Edyp szczęśliwie pokonuje sfinksa, tak jak Harry może dopełnić swego przeznaczenia, a czeka go los czarniejszy niż gniew Lorda Voldemorta.

Z biegiem czasu greckie wyobrażenie sfinksa jako ciemnej i enigmatycznej istoty stało się najbardziej znane. Samo słowo pochodzi od greckiego sphingein, "wyciskać, dusić, związywać". Pomimo twierdzeń głoszonych przez niektórych średniowiecznych pisarzy nie ma najmniejszych dowodów na to, że starożytni Egipcjanie, Grecy albo mieszkańcy Mezopotamii wierzyli w istnienie sfinksa. Ich legendy, dzieła sztuki i literatura konsekwentnie przedstawiają sfinksa jako zwierzę mityczne, symbolizując moc i zakazaną wiedzę. Nie powstrzymało to jednak późniejszych autorów, takich jak siedemnastowieczny zoolog Edward Topsell, od wyrażania poglądów, że sfinks pochodzi od pewnej egipskiej małpy. Dla uczenia tych błędnych naukowych obserwacji istnieje obecnie pewien gatunek małp - pawian senegalski nazwany sfinksem.




Nadesłane przez: Katia Malfoy
Dodane: luty 17 2008 12:02:40
Komentarze
~Kei F
Dodano dnia 11 September 2008 22:17
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Redaktor Żonglera
Punktów: 1046
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 128
Data rejestracji: 29.08.08
Medale:
Brak
Mi się najbardziej podobała zagadka sfinksa z 4 tomu Harrego Pottera.
Fajna była i tyle.
Artykuł też jest fajny. Całkiem dużo info, ale troche sie zmęczyłam czytając go.
''Nie tylko ma kobieca twarz, ale tez korzysta z rozumu(bez urazu chłopcy)''
Widzi mi sie ten tekst. Jest w nim duuuuuuuużo prawdy.
~Cedrik D F
Dodano dnia 08 February 2009 14:19
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Mugol
Punktów: 4
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 1
Data rejestracji: 08.02.09
Medale:
Brak
Zgadzam się z Kei Rozbawiony też mi się podoba tan wątek ;D
Artykuł fajny, chyba wzięłaś to z ,,Księga Wiedzy Czarodziejskiej", co?
Dale ,,Wybitny" bo akurat lubie to magiczne stworzenie Rozbawiony
~Rewolucja F
Dodano dnia 08 March 2009 21:12
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Dyrektor Hogwartu
Punktów: 4576
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 310
Data rejestracji: 25.08.08
Medale:
Brak
Cóż. Artykuł dość dobry, nieźle rozpisałaś się o mitologicznym i starożytnym sfinksie. Szkoda, że nie dodałaś zagadki potterowej, też by tu pasowała. Błędów ortograficznych, gramatycznych, czy interpunkcyjnych nie odnotowałam, stylistycznych uchybień również nie. Hm, pozostaje mi tylko życzyć Ci powodzenia, weny i sukcesów. :}
~Marcela F
Dodano dnia 26 October 2009 13:17
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 362
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 37
Data rejestracji: 10.10.09
Medale:
Brak
Ogonków i znaczków diakrytycznych trochę brakuje i spację stawiamy przed i po nawiasie, np:
Nie tylko ma kobiecą twarz, ale też korzysta z rozumu_(bez urazu chłopcy)...
Wykorzystałam ten fragment, bo jeszcze muszę się do niego przyczepić. Nie rozumiem tego "bez urazu chłopcy". Za co mieliby się obrażać? Za to, że sfinks z twarzą kobiety używa rozumu? Dziwne.

I znów to zdradzieckie :r1:. Dla mnie jest to jasna odpowiedź.

Trochę do dzisiaj pamiętam tą zagadkę sfinksa, ale mogą w nią wejść błędy. Nie jestem pewna jej treści:
"Najpierw pomyśl o kimś, kto żegna się czule.
Potem się zastanów czego ci brakuje.
Gdy mówisz o chłopcu, gdy kogoś całuje.
Potem dodaj do tego sam końca początek.
Lub początek końca. Już złapałeś wątek.
Bo gdy to połączysz, już spokojna głowa.
Wyjdzie ci stworzenie, chociaż nie osoba.
Którego być nigdy nie chciał pocałować".

Coś mi urwało, coś przekręciło. Mam pamięć dobrą, ale krótką. ;D
~trampka F
Dodano dnia 03 August 2011 16:09
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Wybitny Uczeń
Punktów: 622
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 18
Data rejestracji: 31.07.11
Medale:
Brak
Super artykuł Rozbawiony. Świetnie napisane , ciekawie . Mi podoba się zagadka sfinksa z mitologii Uśmiech , ale oczywiście w życiu bym jej nie rozwiązała xD
Ocenie Cię na W ^^
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 16 January 2013 17:20
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
Niezmiernie inteligentny i jakże zagadkowy Sfinks zawsze budził we mnie pewien podziw i szacunek dla tego stworzenia...Artykuł bardzo ciekawy i dobrze napisany - choć raz chciałbym "na żywo" spróbować rozwiązać jego zagadkę - bo podobno wtedy jest trudniej Uśmiech
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 100% [4 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 0% [Brak oceny]
Zadowalający Zadowalający 0% [Brak oceny]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 360
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59