Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Percy i Fred prze...
Percy i Fred przez Mistrzostwami Quidditcha
- Pan Crouch?- zapytał Percy, którego twarz do tej chwili stężała w wyrazie potępienia, nagle ożyła. - Zna ich dwieście. Trytoński, goblidegucki, trollański...
- Każdy zna trollański - przerwał mu lekceważąco Fred - Wystarczy tylko wskazywać palcem i chrząkać.

Galeony a złotówki
Czy zastanawialiście się kiedyś, ile złotówek musielibyście zapłacić za jednego galeona? Chcielibyście wiedzieć, ile kosztowałaby różdżka? Przed wami przelicznik walut i krótkie porównanie cen magicznych przedmiotów.
Przeglądając napisaną przez J. K. Rowling książkę pt.: "Quidditch przez wieki" zauważyłam, że na tylnej stronie okładki, pod sugerowaną ceną 10 złotych znajduje się w nawiasie cena podana w walucie czarodziejów - 9 sykli i 7 knutów. Postanowiłam sprawdzić, ile w takim razie kosztowałby galeon, ile sykl, a ile knut.

9 sykli to 29 * 9 = 261 knutów
9 sykli 7 knutów = 261 + 7 = 268 knutów
268 knutów --- 10 zł = 1000 gr
1 knut --- x gr
268x = 1000
x = ok. 4 gr

1 sykl = 29 knutów = 4 * 29 = 116 groszy = 1 zł 16 gr

1 galeon = 17 sykli = 17 * 116 = 1972 gr = 19 zł 72 gr


Powyżej moje obliczenia. Okazuje się, że:

1 knut to 4 grosze
1 sykl to 1 złoty 16 groszy
1 galeon to 19 złotych 72 grosze


Postanowiłam więc sprawdzić, ile wynosiłoby kilka losowo wybranych cen, które pojawiły się w różnych częściach książki.
1. Pierwszą kupioną przez Harry'ego rzeczą (a raczej zapłaconą pieniędzmi Hagrida) była gazeta - kosztowała 5 knutów, czyli 20 groszy. Jest to cena do przyjęcia, w Polsce mamy nawet darmowe gazety, a poza tym czarodzieje mogli za pomocą magii zmniejszyć koszty produkcji.
2. Różdżka. Ładna, giętka, jedenastocalowa, z ostrokrzewu. Z piórem feniksa. Kosztowała 7 galeonów, czyli ok. 138 złotych. Myślę, że każdy z nas byłby w stanie za takie cudo zapłacić znacznie więcej Rozbawiony
3. Nagroda - 700 galeonów, jakie wygrała rodzina Weasley'ów w loterii "Proroka Codziennego". Jest to odpowiednik 13 804 złotych, czyli całkiem sporo.
4. Omnikulary. 10 galeonów, czyli 197 zł 20 groszy. Warto pamiętać, że Harry kupił trzy pary.
5. Przejazd Błędnym Rycerzem. 11 sykli za bilet, za 14 dodatkowo gorąca czekolada, a za 15 w prezencie butla gorącej wody i szczoteczka do zębów, w dowolnym kolorze. Daje to od 12 zł 76 groszy do 17 zł 40 groszy. Okazuje się, że podróż magicznym autobusem jest bardzo tania.
6. Naszyjnik, na którym ciąży klątwa. Kupiony przez Malfoya, a wręczony będącej pod wpływem zaklęcia Imperius Katie Bell. Kosztował 1500 galeonów, czyli 29 580 złotych. Próba zamordowania kogoś za pomocą tego naszyjnika była bardzo kosztowna. Nie wiemy jednak, czy zastraszony Borgin nie podarował Draconowi tego naszyjnika za darmo.
7. Jad akromantuli. Według profesora Horacego Slughorna za pół litra można otrzymać nawet 100 galeonów (1972 złote). Nic dziwnego, że postanowił pójść na pogrzeb Aragoga - za jego jad mógł kupić całkiem sporo kandyzowanych ananasów.

Można wymienić dużo więcej przykładów. Chciałabym jednak zwrócić uwagę na pewną niekonsekwencję. Gdy w drugiej części Harry wraz z Weasleyami odwiedził Gringotta, Molly zebrała do torebki całą zawartość skrytki - jeden galeon i parę sykli, czyli ok. 30 złotych. Kwota ta miała wystarczyć to kupienia książek, szat, piór i innych przyborów szkolnych dla piątki dzieci. Tymczasem "Eliksiry dla zaawansowanych", kupione przez Harry'ego w szóstej części, kosztowały aż 9 galeonów, czyli ok. 177 złotych! Jak to możliwe, że jedna książka kosztowała więcej niż 5 wyprawek szkolnych?

Oczywiście wiele mogła zdziałać magia, a tego niestety nie możemy sprawdzić. Mam jednak nadzieję, że udało mi się zaspokoić nie tylko swoją ciekawość, ale również waszą Uśmiech Teraz natrafiając na cenę podaną w galeonach możecie szybko sprawdzić, ile wynosi ona w złotówkach.
Komentarze
~dan_ F
Dodano dnia 07 May 2009 11:18
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 16
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 3
Data rejestracji: 07.05.09
Medale:
Brak
no rzeczywiście. jak tam wyżej mówią, jesteś niezła z matematyki.
na seria ja nie wpadłbym na pomysł wyliczenia z proporcji wartości Knuta i Galleona. ^^
~Dobby The House Elf F
Dodano dnia 07 May 2009 14:08
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Czwartoroczniak
Punktów: 221
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 29
Data rejestracji: 07.03.09
Medale:
Brak
Artykuł jak najbardziej ciekawy i zawiera przydatne informacji. No i trochę tej matematyki w tym było... pomysł był świetny, liczy się też twoja spostrzegawczość.
Jeszcze wcześniej zauważyłam, ze Weasleyowie mają mniej pieniędzy, niż muszą zapłacić, ale nie miałam pojęcia ani nawet głowy, żeby to policzyć w złotówkach.

Ocena z matematyki- WybitnyOczko
~Saphira F
Dodano dnia 09 May 2009 20:37
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Członek GD
Punktów: 529
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 09.05.09
Medale:
Brak
Interesujący pomysł na artykuł. Ja w zasadzie zainteresowałam się ile złoty to jeden galeon tylko w tedy kiedy w pierwszej części było zdanie mniej więcej takie "nie wiedział że w tej torbie ma więcej niż Dudley w całym życiu" albo jakoś podobnie nie jestem pewna. W każdym razie daję W.
~Hermi__ F
Dodano dnia 10 May 2009 10:50
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 18
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 24
Data rejestracji: 29.12.08
Medale:
Brak
Świetny artykuł ...
Co prawda nigdy nie zastanawiałam się ile groszy to knut itp. , ale mnie to zaciekawiło. Musze przeliczyć ile galeonów kosztowałaby plazma czy samochód.Jesteś świetną matematyczką!
P.S. Na polaku moja lektura to Harry Potter i Kamień Filozoficzny. Baaardzo sie ciesze!!Język
~Emili Osmet F
Dodano dnia 17 May 2009 14:11
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Więzień Azkabanu
Punktów: -316
Ostrzeżeń: 3
Komentarzy: 6
Data rejestracji: 26.04.09
Medale:
Brak
Nie jestem dobra z matmy ale naszczęście to rozumiem !Uśmiech
Bardzo fajny i ciekawy artykuł !!!
UśmiechUśmiech Lubie matme ale tylko w ograniczeniach Oczko
Po_prostu super artykuł
~Gimbya F
Dodano dnia 25 May 2009 18:47
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 18
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 3
Data rejestracji: 24.05.09
Medale:
Brak
Haha, to mi zaimponowało. Ja nie mówię o samym obliczeniu tego, co według niektórych (jak widzę) było bardzo trudne. Nie, to było banalne (dodawanie, mnożenie, dzielenie to przecież podstawy). Więc nie chodzi mi tutaj o to.
Po pierwsze (jak ktoś wyżej wspomniał), brawa za spostrzegawczość. A raczej nie za nią, ale coś temu podobne. Bo przecież każdy mógł to zauważyć. Problem tkwi w tym, by zwrócić na nią uwagę. Zainteresować się tym i napisać o tym świetny artykuł. To mi się podobało.
Ciekawe również było to wypisanie przekładowych cen, podanie tzw. "błędów".
Dobra, dobra, bo zaraz się rozpisze. Ogólne wrażenie: super. Żadnych minusów nie mam. ; d
~Maladie F
Dodano dnia 26 May 2009 17:32
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Opiekun Ravenclawu
Punktów: 3691
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 157
Data rejestracji: 26.08.08
Medale:
Brak
Kwota ta miała wystarczyć to kupienia książek, szat, piór i innych przyborów szkolnych dla piątki dzieci.

Powinno być do
Poza niewielką literówką nie zauważyłam więcej błędów. Artukuł bardzo mi się spodobał, jest napisany bez większych błędów. Doceniam trud obliczenia tych wszystkich działań i za całość daję W Cool
~Liselane F
Dodano dnia 27 May 2009 20:52
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pięcioroczniak
Punktów: 404
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 37
Data rejestracji: 13.04.09
Medale:
Brak
Gratuluję precyzji ... po przeczytaniu artykułu zaczęłam od razu przeliczać wszystko co kupiłam na knuty, sykle i galeony ...
Oczywiście Wybitny. Należy Ci się za precyzję, trud i pomysł na artykuł.
~PieTraS F
Dodano dnia 30 May 2009 21:43
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Gracz Quidditcha Hufflepuffu
Punktów: 134
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 38
Data rejestracji: 19.03.09
Medale:
Brak
O! Dzieki za napisanie artka. No coz, moze nie dalo mi to za wiele, ale i tak sie ciesze ; ] Ta informacja na pewno sie przyda ;p
~Carmel F
Dodano dnia 31 May 2009 13:38
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Charłak
Punktów: 9
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 15
Data rejestracji: 15.04.09
Medale:
Brak
Naprawdę ciekawy artykuł. Też zastanawiałam się, ile kosztowałaby, na przykład, różdżka w przeliczeniu na złotówki, ale nigdy jakoś nie robiłam obliczeń, może dlatego, że jestem beznadziejna z matematyki...

Artykuł oczywiście na W.
~Max Johnson F
Dodano dnia 01 June 2009 17:06
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Zdobywca Kamienia Filozoficznego
Punktów: 68
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 13
Data rejestracji: 01.06.09
Medale:
Brak
Zawsze się zastanawiałem nad tym. Przy czytaniu książki wiele razy pojawiało się pytanie: "No dobra, ale ile to jest na prawdę?". Dobrze, że zrobiłaś taki artykuł, opatrzyłaś go obliczeniami... niepotrzebnie te emotionki - psują cały efekt. Ale ogólnie bardzo fajne.
Moja ocena to wybitny oczywiście, a Twoja matematyka jest naprawdę na wysokim poziomie Oczko
~Ann Black F
Dodano dnia 06 June 2009 10:35
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Prefekt Gryffindoru
Punktów: 431
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 8
Data rejestracji: 25.01.09
Medale:
Brak
Tak, masz rację, zastanawiałam się nie raz ile różdżka kosztuje w naszych polskich złotych. I wreszcie się dowiedziałam!! Tacy ludzie jak ty pozwalają nam poznać magiczny świat dokładniej. Właśnie takich artykułów potrzebujemy.
Tekst został napisany stylistycznie, bez błędów, literówek, itp.
Cóż bym mogła dać? Wybitny? Nie... to za mało, ale cóż, nie mogę więcej Oczko
~Klaudysiek96 F
Dodano dnia 07 June 2009 15:23
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 44
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 12
Data rejestracji: 07.06.09
Medale:
Brak
Wow, podziwiam Cię. Po pierwsze, mi samej nigdy nie chciałoby się tego przeliczać, bo jestem skończonym leniem, a nawet jeśli naszłaby mnie taka chęć, to i tak by mi się to nie udało. x D Czytając komentarze innych, widzę że dla nich także ten art okazał się bardzo przydatny. Dlatego ślicznie dziękuję, proszę o więcej takich skarbów i daję W. ( :
~Paddy F
Dodano dnia 07 June 2009 20:46
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Charłak
Punktów: 14
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 1
Data rejestracji: 01.06.09
Medale:
Brak
Ładnie to wszystko przedstawiłaś/eś, ostatnio bardzo łatwo przeliczyłam sobie moje oszczędności dzięki Tobie Uśmiech Pozdrawiam autora
~Ron F
Dodano dnia 10 June 2009 20:47
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Mugol
Punktów: 2
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 1
Data rejestracji: 17.04.09
Medale:
Brak
Fajny artykuł, naprawdę brak błędów a tego nie lubię. Ja na obliczeniach się nie znam bo zawsze byłem z matmy tępy i podziwiam ludzi którzy mają umiejętność rachunkowości daję Wybitny
~Mandarynka F
Dodano dnia 12 June 2009 15:39
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Barman w Dziurawym Kotle
Punktów: 1332
Ostrzeżeń: 3
Komentarzy: 28
Data rejestracji: 25.12.08
Medale:
Brak
Chciałabym jednak zwrócić uwagę na pewną niekonsekwencję. Gdy w drugiej części Harry wraz z Weasleyami odwiedził Gringotta, Molly zebrała do torebki całą zawartość skrytki - jeden galeon i parę sykli, czyli ok. 25 złotych. Kwota ta miała wystarczyć to kupienia książek, szat, piór i innych przyborów szkolnych dla piątki dzieci. Tymczasem "Eliksiry dla zaawansowanych", kupione przez Harry'ego w szóstej części, kosztowały aż 9 galeonów, czyli ok. 164 złotych! Jak to możliwe, że jedna książka kosztowała więcej niż 5 wyprawek szkolnych?

Nie wiem, czy to będzie prawdą, ale Molly kupowała używane przybory szkolne.
Artykuł fajny. Nigdy nie zwracałam uwagi na przeliczniki i inne tego typu sprawy. Chciałam wiedzieć, co jest dalej, dalej. Rozbawiony
Daję PO.
~Anastasia F
Dodano dnia 12 June 2009 18:16
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Mugol
Punktów: 2
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 1
Data rejestracji: 12.06.09
Medale:
Brak
Tak, to jest czarna magia! Nigdy bym tego nie spamiętała! A dała mi bab cztery z matmy xD Za co? ^^ Jednak doceniam Twój wkład pracy w przygotowanie artykułu.
~Klaudmiona F
Dodano dnia 13 June 2009 22:00
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Więzień Azkabanu
Punktów: -8
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 6
Data rejestracji: 13.06.09
Medale:
Brak
widzę, że użyłaś proporcji! mój ulubiony sposób, naprawdę wspaniały pomysł, i jaki praktyczny! Nawet nie zauważyłam tej ceny! ale dobra przeliczyłam to i wyszło mi tak samo, więc na pewno się nie pomyliłaś. Myślę, że PO jest tu najodpowiedniejszą oceną (sama bym sobie tyle dała)
~darksev F
Dodano dnia 15 June 2009 14:09
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Nauczyciel w Hogwarcie
Punktów: 2736
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 89
Data rejestracji: 07.06.09
Medale:
Brak
Matematyka na wysokim poziomie. Nie ciekawią mnie takie obliczenia matematyczneOczko Ale co do artykułu świetny, Teraz to będziemy wiedzieć co za ile gdzie i po coOczko Brawo za mądrośc Rozbawiony
Te ceny przyborów, które przedstawiłaś, według, mnie są bardzo realne

Zgadzam się z tym. Jak wyżej.Daję zasłużone W.
~I Love You F
Dodano dnia 15 June 2009 20:45
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Więzień Azkabanu
Punktów: -38
Ostrzeżeń: 1
Komentarzy: 2
Data rejestracji: 15.06.09
Medale:
Brak
Super komentarze i w_ogóle nie wiem co powiedzieć troche ja bym nad nią popracowała i by było o wiele lepiej i w_ogóle te obrazki stronki, matematyka i w_ogóle.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 91% [220 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 6% [15 głosów]
Zadowalający Zadowalający 2% [4 głosów]
Nędzny Nędzny 0% [Brak oceny]
Okropny Okropny 1% [3 głosów]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 378
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59