Hogsmeade.pl na Facebook
Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska
Strona GłównaNowościArtykułyForumChatGaleriaFAQDownloadCytatyLinkiSzukaj
Nawigacja
Ankieta
Gdybyś był(a) nauczycielem w Hogwarcie, to jakiego przedmiotu byś uczył(a)? (aut. Bochenek89)





















Musisz się zalogować, aby móc zagłosować.
Ostatnie artykuły
» Przedmioty magiczne,...
» PotterCon subiektywn...
» Czarodziej nie wielb...
» Koty
» HP i Kamień Filozofi...
Losowy cytat
Hagrid do pierwsz...
Hagrid do pierwszorocznych.
- Pirszoroczni! Pirszoroczni tutaj! No jak, Harry, w porządku?
Znad morza głów wystawała włochata twarz Hagrida.
- No, dalej, za mną... są jeszcze jacyś pirszoroczni? Patrzyć pod nogi! Pirszoroczni za mną!

(Nie)logiczna zagadka
Groza czyha za wami, a szczęście przed wami,
Dwie z nas wam pomogą, żadna nie omami,
Jedna z siedmiu pozwoli pójść dalej przed siebie,
Inna pozwoli wrócić temu, który jest w potrzebie,
Dwie z nas kryją zacne wino pokrzywowe,
Trzy truciznę wsączą w serce oraz w głowę.
Wybieraj, jeśli nie chcesz cierpieć tutaj wiecznie,
Oto cztery wskazówki, jak przeżyć bezpiecznie:
Pierwsza: jakkolwiek chytrze trucizna się skrywa,
Jest zawsze z lewej strony tego, co dała pokrzywa;
Druga: różną mają zawartość butelki ostatnie,
Lecz jeśli chcesz iść naprzód, nie pij płynu z żadnej;
Trzecia: różne mają flaszki kształty i wymiary,
Lecz najmniejsza i największa kryją dobre czary;
Czwarta: obie drugie od końca smak podobny mają,
Choć wyglądem całkiem się nie przypominają.


Hermiona głośno westchnęła, a Harry ze zdumieniem zobaczył uśmiech na jej twarzy.
- Wspaniale - powiedziała. - To nie jest magia, to logika. Zwykła zagadka. Wielu najpotężniejszych czarodziejów nie ma pojęcia o logice. Dla nich to pułapka bez wyjścia.


Wielu z nas czytając te słowa, zastanowiło się nad tą zagadką, by po chwili uznać, że nie dorównuje inteligencją Hermionie i przejść do następnego akapitu. Po głębszym zastanowieniu staje się jednak oczywiste, iż owa logiczna łamigłówka nie ma sensu, co mam zamiar udowodnić.

Jedna z siedmiu pozwoli pójść dalej przed siebie,
Inna pozwoli wrócić temu, który jest w potrzebie,
Dwie z nas kryją zacne wino pokrzywowe,
Trzy truciznę wsączą w serce oraz w głowę.


Wynika z tego, że mamy do czynienia z siedmioma butelkami nieznanych kształtów i rozmiarów. W jednej z nich znajduje się eliksir umożliwiający powrót, trzy zawierają truciznę, jedna - eliksir, który umożliwi dalszą drogę oraz dwie pełne pokrzywowego wina. By ułatwić sobie skomplikowane zadanie, jakim jest rozwiązanie zagadki bez rozwiązania, warto rozrysować sobie stolik z butelkami.

[Legenda: T - trucizna, W - wino, E.P. - eliksir umożliwiający powrót]

Pierwsza: jakkolwiek chytrze trucizna się skrywa,
Jest zawsze z lewej strony tego, co dała pokrzywa;


Z tej wskazówki wynika, iż butelka z trucizną znajduje się zawsze po lewej stronie butelki pełnej wina. Nieprawdopodobnym jest to jednak, gdy weźmiemy pod uwagę to, że butelki z winem są dwie, natomiast z trucizną trzy. Załóżmy więc, że po lewej stronie pokrzywowej butelki stoją obok siebie dwie trucizny, bądź któraś z nich znajduje się po stronie prawej.


Druga: różną mają zawartość butelki ostatnie,
Lecz jeśli chcesz iść naprzód, nie pij płynu z żadnej;


Z wypowiedzi tej wynika, że ani pierwsza, ani ostatnia butelka nie prowadzi naprzód. Oznacza to, że w skrajnych butelkach może znajdować się trucizna, wino lub eliksir umożliwiający powrót. Ponieważ poszukujemy butelki, dzięki której przejdziemy dalej, tymczasowo skreślę je.


Łącząc obie wskazówki, otrzymujemy:


Trzecia: różne mają flaszki kształty i wymiary,
Lecz najmniejsza i największa kryją dobre czary;


Ta informacja nie pomoże nam w niczym, ponieważ nie ma żadnych opisów wyglądu innych butelek. Na tej podstawie możemy założyć, iż zagadka nie ma rozwiązania - nie mamy potrzebnej ilości wskazówek.

Czwarta: obie drugie od końca smak podobny mają,
Choć wyglądem całkiem się nie przypominają.


Wnioskuję, iż przedostatnie butelki z obu krańców stolika zawierają taką samą substancję - wino lub truciznę. Istnieje również prawdopodobieństwo, że eliksir powrotu oraz szukany przez nas eliksir mają podobny smak. Niestety to nasza ostatnia wskazówka, a jak do tej pory ustaliliśmy niewiele. Wiemy, w jaki sposób mogą być ustawione owe butelki, co zawierają oraz mamy informację, że to, czego szukamy nie znajduje się w krańcowej butelce.
Zagadka jest pozbawiona sensu czy Hermiona przewyższa nas swą niezwykłą inteligencją? Przeczytajmy opinię eksperta:

- Mam - oznajmiła. - Najmniejsza butelka przeprowadzi nas przez czarny ogień, do Kamienia. (...) - A która pozwoli przejść z powrotem przez purpurowe płomienie?
Hermiona wskazała na pękatą butelkę, ostatnią po prawej stronie.


Posiadając zaledwie pierwszą, drugą informację oraz świadomość, że 2 przedostatnie substancje są do siebie podobne, nie możemy precyzyjnie wskazać, co znajduje się w każdej butelce, o czym świadczy ostatni rysunek, na który naniosłam wszystkie fakty. Tym sposobem dowiodłam, że zagadka, którą Hermiona rozgryzła w kilka minut nie ma ani sensu, ani rozwiązania.
"To nie jest magia, to logika" - czyżby Hermiona kłamała?
______

Z serdecznymi podziękowaniami skierowanymi w stronę Delirantki - za konsultację i poprawienie przecinków.

Komentarze
~AsteriaMalfoy F
Dodano dnia 19 July 2012 14:09
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Zdobywca Kamienia Filozoficznego
Punktów: 65
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 9
Data rejestracji: 19.07.12
Medale:
Brak
Szczerze mówiąc to nigdy się nad tą zagadką nie zastanawiałam. Najzwyczajniej mieszała mi ona w głowie. Ale gratuluję logicznego myśleniaUśmiech Nieźle się namęczyłaśUśmiech
~Chuck F
Dodano dnia 29 July 2012 22:55
Użytkownik
Awatar

Dom: Hufflepuff
Ranga: Sklepikarz z Hogsmeade
Punktów: 830
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 33
Data rejestracji: 29.07.12
Medale:
Brak
Rozwiązanie jest.

1. Trucizna
2. Wino
3. Naprzód
4. Trucizna
5. Trucizna
6. Wino
7. Powrót

Wytłumaczenie:

Pierwsza: jakkolwiek chytrze trucizna się skrywa,
Jest zawsze z lewej strony tego, co dała pokrzywa;

Czyli ostatnia butelka już nie będzie trucizną, wytłumaczenie później.

Druga: różną mają zawartość butelki ostatnie,
Lecz jeśli chcesz iść naprzód, nie pij płynu z żadnej;

Czyli z lewej może być trucizna, albo eliksir powrotu, a z drugiej wino albo eliksir powrotu.

Trzecia: różne mają flaszki kształty i wymiary,
Lecz najmniejsza i największa kryją dobre czary;

To nam nie pomoże.

Czwarta: obie drugie od końca smak podobny mają,
Choć wyglądem całkiem się nie przypominają.

I to akurat jest najlepszą podpowiedzią.
To może być albo trucizna, albo wino.
Ale jak już zobaczymy, co wymyśliliśmy, od razu rozwiązanie się ukaże.

1. Trucizna
2. Wino.
3. Naprzód
4. trucizna
5. trucizna
6. wino
7. eliksir powrotu.


w 1 będzie trucizna, bo z lewej strony. inaczej byłaby w trójce - zamiast eliksiru naprzód, ale wtedy byłaby z prawej strony. 3 trzeba zablokować albo eliksirem "Naprzód" albo "Do tyłu". Gdybyśmy zablokowali "Do tyłu", to wtedy "Naprzód" byłby na samym końcu. A nie może być, bo różną mają zawartość butelki ostatnie, lecz jeśli chcesz iść naprzód, nie pij płynu z żadnej. To trójką będzie "Naprzód". Toteż koło siebie muszą być dwie takie same butelki, mowa tu o 4 i 5. 5 dlatego, bo z lewej strony wina, a 4, bo z 3 nie może się zamienić miejscem, bo będzie z prawej strony.

- Mam - oznajmiła. - Najmniejsza butelka przeprowadzi nas przez czarny ogień, do Kamienia. (...) - A która pozwoli przejść z powrotem przez purpurowe płomienie?
Hermiona wskazała na pękatą butelkę, ostatnią po prawej stronie.


Czyli ostatnia po prawej stronie jest eliksirem powrotu. Co podważa moją tezę.

Przepraszam, że pogmatwane, ale dopiąłem swego, że jest rozwiązanie zagadki.

Dziękuję i pozdrawiam xD.
~Adam_ F
Dodano dnia 21 August 2012 19:10
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Gracz Quidditcha Gryffindoru
Punktów: 123
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 13
Data rejestracji: 21.08.12
Medale:
Brak
Według mnie jest to tak: Ostatnia po prawej jest to eliksir powrotny, bo Hermiona tak powiedziała. pewnie po kształtach których my nie znamy. Reszta jest prosta. :
Trucizna,Trucizna,Wino,Przejści dalej,Trucizna,Wino,Eliksir Powrotny.
Może tylko zamienić 2 z 3, bo przedostatnie z obydwu stron mają mieć ten sam smak więc wino a jedna trucizna będzie po prawej stronie wina więc jest chyba jedna pomyłka i jest tak:
TRUCIZNA,WINO,TRUCIZNA,ELIKSIR WŁAŚCIWY,TRUCIZNA,WINO,ELIKSIR POWROTNY
~Karolinaf12 F
Dodano dnia 24 August 2012 20:32
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Drugoroczniak
Punktów: 93
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 9
Data rejestracji: 30.07.12
Medale:
Brak
Podziwiam, że chciało Ci się to robić Język
Ja od razu przeszłam dalej, nie próbując rozwiązać zagadki >.<
~Seba LPO F
Dodano dnia 28 August 2012 09:22
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 101
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 18
Data rejestracji: 27.08.12
Medale:
Brak
Pójdę za większością i też postawie W.

Gratuluję dogłębnej analizy powinieneś do stać za nią coś więcej niż ocenę. Język
~JarkacPL F
Dodano dnia 20 October 2012 20:28
Użytkownik
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Mugol
Punktów: 2
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 1
Data rejestracji: 20.10.12
Medale:
Brak
Ta zagadka jest do rozwiazaniea.... Z lewej strony co pokrzywa dala kto powiedzial ze musi byc zaraz z lewej moze bycv troche bardziej z lewej ludzie myslcie zanim takie dlugie artykuly pisecie (sorki za ortografie)
~HermionaWielka F
Dodano dnia 11 November 2012 16:49
Użytkownik
Awatar

Dom: Bezdomny
Ranga: Mugol
Punktów: 2
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 1
Data rejestracji: 11.11.12
Medale:
Brak
Pierwsza butelka pozwala wrócić
Druga pozwala iść do przodu
Trzecia,czwarta i piąta zawierają truciznę
Szósta i siódma zawierają wino . Jęzor
~milka2596 F
Dodano dnia 16 November 2012 17:22
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Mugol
Punktów: 2
Ostrzeżeń: 3
Komentarzy: 18
Data rejestracji: 14.11.12
Medale:
Brak
Też myślałam nad tą zagadką, gratuluje ci rozwiązania.Tak!
~iwonka16198 F
Dodano dnia 20 November 2012 21:24
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 48
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 4
Data rejestracji: 19.11.12
Medale:
Brak
Heh gdy próbowałam sama rozwiązać tą zagadkę coś mi zawsze nie pasowało, ale stwierdziłam, że coś mi umyka Rozbawiony Dzięki Tobie wiem już coo Rozbawiony Dzięki, artykuł świetny stawiam wielkie W Rozbawiony
~zahipnotyzowana F
Dodano dnia 26 November 2012 18:20
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 24
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 8
Data rejestracji: 22.11.12
Medale:
Brak
Nie zastanawiałam się nad zagadką. Artykuł ekstra.Jupi!
~-Akkarin555- F
Dodano dnia 24 December 2012 20:45
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Goblin
Punktów: 38
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 13
Data rejestracji: 11.11.12
Medale:
Brak
Rowling wyobraziła sobie ten stół, jeśli ona ci go narysuje, myślę że zagadka nabierze sensu.

Poz. -A5-
~Aura F
Dodano dnia 25 December 2012 13:26
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Czwartoroczniak
Punktów: 211
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 20
Data rejestracji: 18.12.12
Medale:
Brak
Wybitny Uśmiech
Nigdy nad tym się nie zastanawiałam Uśmiech
Pewnie Snape zrobił to specjalnie, by nikt nie mógł przejść xD
Przynajmniej tak sądzę c;
~MrAlbus F
Dodano dnia 28 December 2012 08:41
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Pierwszoroczniak
Punktów: 48
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 6
Data rejestracji: 27.12.12
Medale:
Brak
Ja wogóle nie zabierałem się do zagadki.Rozbawiony.Wiedziałem że i tak bym nie ułożył ale nigdy bym nie wpadł na to że nie można jej rozwiązać(chyba że sie jest HerminąOczko)DAjw W. za to że chciało ci się spróbowac roziązać zagadke
~Nerozie Luto F
Dodano dnia 27 January 2013 17:11
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Skrzat domowy
Punktów: 17
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 5
Data rejestracji: 27.01.13
Medale:
Brak
Brawa dla tej niezwykłej osoby! Chyba każdy inteligenty obczaił to od razu...
Dowód? Parę linijek potem napisano:
Hermiona wskazała na pękatą butelkę,[u] ostatnią po prawej stronie.[/u]
A przecież druga wskazówka mówi:
różną mają zawartość butelki ostatnie,
Lecz jeśli chcesz iść naprzód, nie pij płynu z żadnej;


Nic trudnego bardzo szybko można dostrzec błąd. Zagadki nie da się rozwiązać... Hermiona ma przewagę. Ona widziała te butelki.Mimo to nie wiele to daje. Chociaż jest jeszcze napisane: najmniejsza i największa skrywają dobre czary. To logiczne, że to co pozwala iść dalej jest w mniejszej ilości a to co pozwala wrócić w większej. Powinno być zmienione to, że ostatnia butelka pozwala przejść bo powinna to być inna. :/
P.S. Wiem że niezrozumiale to napisałam ale po prostu jakoś wyszło.
~Magkropka F
Dodano dnia 29 January 2013 14:14
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Gracz Quidditcha Gryffindoru
Punktów: 124
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 12
Data rejestracji: 29.01.13
Medale:
Brak
nalezy pamietać, że logika nie zawsze jest logiczna, imożna się na niej przejechać kompletnie Język
~Solitude483 F
Dodano dnia 17 February 2013 16:31
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Właściciel Pamiętnika
Punktów: 110
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 5
Data rejestracji: 15.02.13
Medale:
Brak
Ostatnio jak czytałam to postanowiłam ją rozwiązać, jednak nie znając kształtu butelek nie da rady; nie sądzę jednak, że w zagadce jest jakiś błąd- po prostu Hermiona widziała te butelki a więc i znała ich kształt. Pewnie gdyby podane było to jak butelki wyglądają zagadka byłaby do rozwiązania
~Maravengood F
Dodano dnia 02 March 2013 18:22
Użytkownik
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Czwartoroczniak
Punktów: 200
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 19
Data rejestracji: 01.03.13
Medale:
Brak
Ucz mnie mistrzu! xD Widać od razu, że baaaardzo się nad tym napracowałeś i że w ogóle chciało ci się to rozwiązywać Uśmiech Ja to większości nie zrozumiałam, ale też nigdy się nad tym dogłębniej nie zastanawiałam. Może Rowling chodziło o to żeby ktoś się nad tym zastanowił? Język
!mniszek_pospolity F
Dodano dnia 09 March 2013 20:59
VIP
Awatar

Dom: Slytherin
Ranga: Lord
Punktów: 256094
Ostrzeżeń: 2
Komentarzy: 1,385
Data rejestracji: 15.12.12
Medale:
Brak
Tak to już jest w powieściach pani Rowling, że choć bardzo fajne, zabawne, dobrze się je czyta, a akcja czasami zaskakuje, to także niestety jest nasączona błędami jak dobre ciasto rodzynkami Oczko Do bardzo wielu nieścisłości można by się przyczepić. Tobie należą się gratulacje za podjęcie problemu i W od mojej skromnej osoby.

Niewykluczone, że Autorka chciała wysilić mózgownice co niektórych czytelników. Mógł wystąpić także błąd w tłumaczeniu.
~Zosienka000 F
Dodano dnia 28 March 2013 13:51
Użytkownik
Awatar

Dom: Ravenclaw
Ranga: Charłak
Punktów: 10
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 1
Data rejestracji: 20.03.13
Medale:
Brak
No, nieźle Rozbawiony Też kiedyś próbowałam to rozwikłać, ale nic mi nie wyszło Język Jestem pod wrażeniem Cooo
~juliahermiona F
Dodano dnia 13 April 2013 14:01
Użytkownik
Awatar

Dom: Gryffindor
Ranga: Młody Czarodziej
Punktów: 795
Ostrzeżeń: 0
Komentarzy: 119
Data rejestracji: 25.03.13
Medale:
Brak
no artykuł jest świetny, ale mi się jednak wydaje, że to ma sens, bo jeśli już zalożymy że to się zdarzylo ,,naprawdę " ( chodzi mi o to że w książce Hermiona widziala ten stolik na ,, żywo"Oczko to wtedy też musiala widzieć wszystkie rozmiary, kolory , a Rowling nie opisala tego dokładnie dlatego czytelnik nie ma dokladnego obrazu, a ten kto ma ( jak Hermiona) może rzeczywiści rozwiązać tą zagadkę.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Wybitny Wybitny 81% [213 głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 8% [22 głosów]
Zadowalający Zadowalający 3% [8 głosów]
Nędzny Nędzny 2% [5 głosów]
Okropny Okropny 5% [14 głosów]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło!
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby móc dodać wiadomość.

~Grande Rodent F 11-03-2024 02:09

Na razie oscary zgodnie z przewidywaniami.
~Grande Rodent F 10-03-2024 22:48

Dzisiaj Oscary będą oglądane...
~Anna Potter F 23-02-2024 01:49

Witajcie.
~raven F 12-02-2024 19:06

Kotecek
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:46

Papa
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

myślałam, ze zniknęła na amen
~ulka_black_potter F 30-01-2024 19:45

o, strona jednak ożyła
^N F 29-01-2024 17:11

Uszanowanko
~HariPotaPragneCie F 25-11-2023 14:51

Wiedźma
~Miona F 23-11-2023 00:28

Czarodziej Czarodziej Czarodziej
#Ginny Evans F 22-11-2023 22:07

Duch Duch Duch
~raven F 21-11-2023 20:22

~Miona F 25-10-2023 14:12

hej Uśmiech
#Ginny Evans F 19-10-2023 21:32

Sowa
~TheWarsaw1920 F 24-08-2023 23:06

Duch Duch Duch
~raven F 20-08-2023 23:01

Doszly mnie sluchy, ze sa czarodzieje, ktorzy chcieliby sie wprowadzic do Hogsmeade, a magiczne bariery to uniemozliwiaja. W takiej sytuacji prosze o maila na adres widoczny w moim profilu Uśmiech
^N F 11-08-2023 19:19

Słoneczko
~HariPotaPragneCie F 12-07-2023 20:52

Sowa
#Ginny Evans F 11-06-2023 20:41

hejka hogs! Słoneczko
~Anna Potter F 15-05-2023 03:24

i gościnny naród o czym często nie zdajemy sobie sprawy mówiąc o sobie jak najgorsze rzeczy.

Aktualnie online
Hogsmeade wita:
orehu
jako najnowszego użytkownika!

» Administratorów: 8
» Specjalnych: 61
» Zarejestrowanych: 77,002
» Zbanowanych: 1,625
» Gości online: 202
» Użytkowników online: 0

Brak użytkowników online

» Rekord OnLine: 3086
» Data rekordu:
25 June 2012 15:59