Tytuł: Harry Potter - Hogsmeade, Twoja Magiczna Wioska :: Chemia: równania reakcji chemicznych
Dodane przez Janet dnia 21-12-2008 19:35
#1
Znacie jakiś skuteczny sposób, żeby się IDEALNIE nauczyć rónań (zapisywania, rowiązywania, itd.)? Ogólnie raczej rozumiem, ale nie idą mi najlepiej i nie wiem, jak to wyćwiczyć. A muszę bardzo dobrze to umieć, bo nauczycielka się zorientowała, że to nie jest moja najlepsza strona i będzie mnie prawdopodobnie męczyć do końca gimnazjum. :(
Dodane przez Cee dnia 21-12-2008 19:56
#2
Przede wszystkim zapamiętaj jedną rzecz: każda reakcja różni się od siebie i nie ma jakiegoś sposobu, aby się nauczyć. Wszystkie przebiegają inaczej. Nie wiem, jak można by Ci wytłumaczyć ogólny przebieg reakcji.
Chociaż wyróżniamy dwa typy reakcji, których nauczenie się trudne nie jest, a są one podstawą wszystkich reakcji. Chodzi tu o reakcje analizy i syntezy. Wiadomo, że na reakcję składają się substraty i produkty, które powstają z w/w substratów. W reakcji analizy związek (substrat) rozpada się na czynniki prostsze, dając produkty. Z kolei przy rekacji syntezy kilka czynników prostszych (sunstatów) łączy się w związek chemiczny, dając produkt.
Jeżeli chodzi natomiast o czynniki stechiometryczne... no to cóż, nie ma tu co wyjaśniać - liczba substratów musi się równać liczbie produktów. ;>
Nie wiem, czy o to dokładnie chodzi, ale wolałam wyjaśnić, bo dręczyłoby mnie sumienie. ;p
Dodane przez Janet dnia 21-12-2008 20:12
#3
Rozróżniam reakcje syntezy i analizy, tylko właśnie ze współczynnikami stechiometrycznymi mam problem...
Dodane przez Lady K dnia 21-12-2008 20:29
#4
jeśli chodzi o współczynniki stechiometryczne to w pierwszej grupie wszytskie pierwiastki mają I wartościowość, w drupie drugiej wszytskie mają II wartościowości i w grupie trzeciej III wartościowości (stale) jest taka zasada po prostu, są też wyjątki takie jak tlen (zawsze II wartościowy), fluor (zawsze I wartościowy), Magnez, Wapń, Bar, Cynk (zawsze dwuwartościowe) i Aluminium (zawsze III wartościowy) ale większość pierwiastków wykazuje różne wartościowości i musi być napisane albo trzeba wybrać jakąś jego wartościowość z układu okresowego. Tego trzeba się nauczyć na pamięć !
A mam pytanie chodzi ci jak się dobiera współczynniki stechiometryczne czy co ?
Dodane przez polami dnia 21-12-2008 20:30
#5
Musisz ćwiczyć, nic innego Ci nie pomoże, jeśli oczywiście umiesz podstawy, a podstawy wyłożyła Cee, a ja przełożę na bardziej laicki język, bo mniej zorientowani mogli nie zrozumieć
Chociaż wyróżniamy dwa typy reakcji, których nauczenie się trudne nie jest, a są one podstawą wszystkich reakcji. Chodzi tu o reakcje analizy i syntezy.
Chodzi tu o reakcje rozkładu i łączenia, nam mówili jeszcze o reakcji wymiany
Wiadomo, że na reakcję składają się substraty i produkty, które powstają z w/w substratów.
C
5H
12 + 11 O
2 -> 5 CO
2 + 12 H
2O
substraty: C
5H
12 i O
2
produkty: CO
2 i H
2O
Jeżeli chodzi natomiast o czynniki stechiometryczne... no to cóż, nie ma tu co wyjaśniać - liczba substratów musi się równać liczbie produktów. ;>
czynniki stechiometryczne liczba cząsteczek lub atomów danej substancji np.
C
5H
12 + 11 O
2 -> 5 CO
2 + 12 H
2O
11; 5 i 12 to właśnie czynniki stechiometryczne, chodzi o to, żeby obydwie strony równania były sobie równe (tak, wiem, źe to masło maślane)
W reakcji analizy związek (substrat) rozpada się na czynniki prostsze, dając produkty. Z kolei przy rekacji syntezy kilka czynników prostszych (sunstatów) łączy się w związek chemiczny, dając produkt.
reakcja syntezy (łączenia)
H
2 + Cl
2 -> 2 HCl
substraty: H
2 i Cl
2
produkt: HCl
To chyba wszystko
Dodane przez Lady K dnia 21-12-2008 20:30
#6
Bo jak coś to mogę ci to wytłumaczyć :D na tyle jak ja potrafię :D zrobię skany i wszystko ;)
Dodane przez Inferius dnia 21-12-2008 21:08
#7
jeślli chodzi o reakcje to trzeba pamiętać o zasadzie zachowanie masy. Jeżeli przed strzałką (substraty) znajduję się 7 at tlenu to i za strzałką też musi być ich 7. Czasami można stosować ułamki żeby było łatwiej np:
Na + HCl -----> NaCl + 1/2 H2
oczywiście można tą sama reakcje zapisać ze współczynnikami całkowitymi:
2Na + 2HCl ------- >2NaCl + H2
Jeżeli chodzi o reakcje redox to najłatwiej uzgodnić współczynniki pisząc reakcje połówkowe ( ale to poziom liceum a tu pewnie o gimnazjum chodzi).
Mój sposób jest taki, że biorę pierwszy atom i patrzę ile jest go przed strzałka, następnie patrzę czy tyle samo jest go za strzałką, i tak robię z każdym atomem, aż w końcu się współczynniki zgodzą. Trzeba pamiętać że w wodorotlenkach z kilkoma grupami OH, np Ca(OH)2 tlenu są 2 atomy a wapnia jeden (częsty błąd). Tak samo jest z resztami kwasowymi w solach np. Al2(SO4)3 : tlenu jest 12 at, glinu 2, i 3 siarki.
Dodane przez Yachiru dnia 31-12-2008 17:06
#8
dwa typy reakcji, których nauczenie się trudne nie jest, a są one podstawą wszystkich reakcji. Chodzi tu o reakcje analizy i syntezy.
Zawsze mi się wydawało, że wymiana to też osobny typ reakcji... :confused:
Dodane przez Tunrida dnia 02-01-2009 21:10
#9
musisz nauczyć się schematów reakcji (np. przy powstawaniu soli gdzie jest ich 6) bez znajomości produktów nie ruszysz dalej, a ponieważ zapewne nie miałaś jeszcze reakcji redox, dalej to czysta matematyka trzeba znać na twoim poziomie wartościowość ale jak użyjesz terminu stopień utlenienia to nie będzie to błąd a nauczycielka będzie bardziej zdezorientowana
Dodane przez lili-mari dnia 02-01-2009 21:17
#10
Wiesz co, według mnie najlepszą metodą jest po prostu czytanie. Mnie najlepiej sie to robi w autobusie, bo najlepiej się uczę jak jest szum. Musisz znależć miejsce w którym wszystko najlepiej ci wchodzi do głowy, i po rpostu czytać w tym miejscu notatki z chemi. Jak przeczytasz paręnaście razy, to sama zobaczysz, ze po rpostu wiesz o co w tym chodzi. Nie wiem czy Ci pomoże musisz sprawdzić. Mnie pomogło;))
Dodane przez Janet dnia 06-01-2009 18:43
#11
Dziękuję wszystkim! Zastosuję się do Waszych rad i oby podziałało...
Dodane przez Inferius dnia 06-01-2009 21:57
#12
zamykam :)